Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Göra mitt hem helt trådlöst

PCGuiden

Recommended Posts

Om detta är på fel ställe så får någon flytta detta.

Jag skall nästa vecka flytta och skall då försöka få hela mitt datoriserade liv att bli helt trådlöst..... Kommer att ha BBB 24/2.5 som internetleverantör...

Har en iPhone 4, en iPad3 och en MacBook Pro tidigt 2011

Vad skall jag ha... skall dessutom skaffa en skrivare och en extern disk som jag vill koppla till en Apple AirPort Extreme Base Station v5 från macoteket... funkar det?

Vill sedan se informationen från min iPad 3 på min tv, går detta och i så fall vilken kabel skall jag ha....

Omöjligt att säga hur bra det kommer att bli men trådlös teknik är inte optimalt om du vill strömma media.

Beroende på hur ditt hem ser ut med väggar, interiör mm blir täckningen i olika rum olika bra. En teknik för att förbättra kan vara att köra med homeolug, dvs nätverk via elnätet och sätta trådlösa sändare i rum där täckningen blir sämre.

Men en Extreme klarar galant det du vill med skrivare samt hårddisk. Tänk på om du har en multifunktionsskrivare att scannern inte kommer att funka via nätverket om den ansluts med USB. Funkar enbart om den har eget stöd för nätverk.

FartinAround

De newbees som tror att ett trådlöst Wifi motsvar en 100 Mb lina lär åka på välförtjänta överaskningar - förr eller senare. So to say..:mellow:

De newbees som tror att ett trådlöst Wifi motsvar en 100 Mb lina lär åka på välförtjänta överaskningar - förr eller senare. So to say..:mellow:

Och jag som tycker att 100 Mbit är segt vid filöverföringar i hemmet.

Backup via tex TimeCapsule kan inte göras smidigt och snabbt nog utan gigabit-nätverk.

En annan sak folk inte förstår med Wifi är att all trafik går via routern. Om din router har en max-hastighet på 150Mbit/s så kommer det fördelas till alla enheter som ansluter.

Har du tex två enheter som trådlöst vill överföra en fil mellan sig så kommer den maximala hastigheten bli 150/2=75 Mbit/s.

Hälften av tiden kommer enhet A skicka data till routern, och andra hälften av tiden kommer routern skicka data till enhet B.

De kan inte skicka samtidigt för då skulle de tala i mun på varandra.

Någon som säger att det skall gå snabbt? det skall vara trådlöst det är det jag eftersträvar annars så kan jag dra en kabel till varje pryl...

Skaffa en Airprint förberedd skrivare(inte att förväxla med iprint) så kan du skriva ut från alla datorer i nätverket samt från iPhone/iPad. Komplettera med en AppleTV gen 3 så kan du strömma video trådlöst från alla enheter till din TV samt skärmdubblera från Mac(2011+ med MountainLion) och din iPad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...