Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Installera program till ALLA användare!?

vman

Recommended Posts

Hej

Jag vill installera program t.ex.Word som skall vara till alla användare.

Hur gör jag när det skall vara för alla eller bara för en del användare?

Nu blev det bara för administratorn (märks det att jag har bara kört PC i 20 år??).!

Tacksam för svar.

Program installeras normalt för alla användare. Avvikelse anges vid installation. I Systeminställningar > Konton kan man sedan hantera varje konto via Föräldrakontroll vilka som ska få använda vad. Det gäller även program från App Store.

Ja program installeras för alla användare på en dator, men varje enskild användare har sina egna inställningar och sin egen dokumentmapp under sitt eget konto.

Program-mappen ligger i rotbiblioteket och det ska vara tillgängligt för alla användare. Det är mapparna som ligger under varje enskild användare som inte är tillgängliga för vem som helst utanför det kontot som dessa mappar tillhör.

Så om du lyckades installera för bara administratören så undrar jag hur du gick till väga...

Hej igen.

Jag loggade in som admin. Stoppade i CD med MS Office. Startade installationen.

OBS fick aldrig frågan om vilka som skall ha tillgång till office-paketet.

Körde färdigt installationen.

Allt såg bra ut för admin. MEN sen såg jag att inga anda användare hade office!!!

Här är något jag inte förstår??

Skall man gå in i föräldrakontroll?

Eller ??

Ge mig gärna någon bra länk!

Är du säker på att de andra inte har office? Bara för att de inte ligger i dockan betyder inte att de inte kan köra programmen. Om Office-mappen ligger i programmappen (programmappen direkt på hårddisken, inte programmappen i ditt användarkonto) kan alla använda dem.

Kan du gå in på program-mappen från de andra kontona? Och vad är innehållet i program-mappen? (den som ligger i rot-biblioteket på hårddisken).

Hej

Ett stort tack för hjälpen.

Nu är jag lite mac-klokare!

Visst låg programmen under program-mappen!!

Inte självklart för mig (än!).

De lade upp sig så fint admin i dock-listen sedan fick jag själv plocka upp dem för andra användare!

Kanske självklart för er erfarna mac-användare.

Än en gång ett stort TACK för hjälpen.

/vman

Hej

Ett stort tack för hjälpen.

Nu är jag lite mac-klokare!

Visst låg programmen under program-mappen!!

Inte självklart för mig (än!).

De lade upp sig så fint admin i dock-listen sedan fick jag själv plocka upp dem för andra användare!

Kanske självklart för er erfarna mac-användare.

Än en gång ett stort TACK för hjälpen.

/vman

Tips:

1. Du kan dra hela Programmappen och fästa den i docken till höger om den streckade linjen. Klickar du sedan på den får du upp alla program (sättet du får det på kan ställas in via Alternativ - ctrl- eller högerklicka på mappen).

2. Glöm hur det är i Windows, så är det nästan aldrig i Mac (och tur är väl det).

Bon voyage! :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...