Semmelman Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Fick en smärre chock (mitt liv är inte så spännande) när jag öppna diskmaskinsluckan, all disk var helt vit! Okej jag vet att det brukar bli lite vitt när man fyllt på salt men det här var rena vinterkriget, så några frågor på det: 1. Va har man saltet till nu igen? Har vetat det men glömt det. 2. Hur ska jag nu få disken ren, förr när det hänt har jag diskat några glas men nu var hela disken ordentligt täckt orkar inte diska allt för hand. 3. Vad gör jag för fel hur ska jag undvika detta i framtiden, blir ju varje gång man fyller på saltet men det måste ju göras, antar jag? 4. Eller behöver jag använda salt överhuvudtaget, vad händer om jag kör utan salt, förutom att jag slipper få snö på all disk? Nå, fyran var lik ettan men de kan kanske besvaras båda ändå.. Diskmaskinssalt som det ska va användes och diskmedel och sköljmedel användes som det brukar, bara saltet som var nypåfyllt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niffen Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Salt i diskmaskinen används väl för att "mjuka upp" hårt vatten om jag minns rätt. Själv använder jag aldrig salt, eller iaf inte till diskmaskinen. Kör en rengöring av maskinen, finns ju spec. medel för det och diska sen om den igen. Eller om du inte orkar så får du väl slänga det. Som sagt har du inte extremt hårt vatten tror jag inte att du behöver det. Läs mer här. http://dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5171 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Det var lite konstigt förklarat på länken, finns en avhärdare som fungerar om man fyller på salt i en särskild behållare, jag trodde avhärdaren var själva saltbehållaren? Jag har dock medelmjukt vatten men jag har för mig att när vi kört maskin några ggr utan salt att disken inte blir lika fin, men nu kommer jag inte ihåg, kanske ska prova köra utan när denna salt tagit slut å se, man skulle ha en funktion så man kunde ställa avhärdaren på mellannivå och inte bara på fullt eller inget alls. Vi kanske skulle behöva lite avhärdning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Kan ha kommit med ytterst lite diskmedel då det händer jag sveper av en tallrik med diskborsten som innehåller lite utspätt diskmedel, men det borde rinna av och betyda extremt lite, men vad vet jag, jag visste ju inte att vanligt diskmedel i maskin var no-no. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Glömde, själva maskinen var fin inuti, bara disken som var vit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Ok, det var nytt vetande för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polken Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Kan det vara saltet? Man ska ju köra maskinen tom en gång efter saltpåfyllning. Hade du gjort det ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted August 22, 2012 Author Share Posted August 22, 2012 Det stod ingenting om det så det har jag inte gjort, men det ska jag def pröva nästa gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Semmelman Posted November 14, 2012 Author Share Posted November 14, 2012 Nu hitta jag tråden... kört nu några diskar utan salt, inga problem alls går hur bra som helst! Tack tråden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.