Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med hårddiskproblem

ctamp

Recommended Posts

"installation på skiftlägeskänsliga diskar stöds inte, välj en annan plats att installera på"

Så står det när jag försöker installera photoshop på datorn..

Undrar, hur löser jag det?

Jag har ingen formatering eller installationsskiva av systemet( Köpt begagnad )

Går det kopiera allt på extern hårddisk?

Ändra inställningar på något sätt?

Kris!

Mvh tack i förhand!

Du kan testa att klona över innehållet till en extern disk, exempelvis via Carbon Copy Cloner eller SuperDuper, sedan starta upp datorn från den externa disken (Systeminställningar>Startskiva), formatera om den interna disken via Skivverktyg (till Mac OS Extended (journalförd) enbart), och därefter klona tillbaka innehållet, och sedan omvänt som beskrivits. Förhoppningsvis fungerar det, inga garantier.

Varför har du formaterat om disken så den blev skiftlägeskänslig? Det ska man nämligen inte göra om man inte har väldigt specifika behov. Och, ja, man får minst en varning om just detta innan man formaterar.

Nej jag köpte den begagnad, så antagligen hade datorn kraschat och han formaterat den till det stadiet.

Så bättre jag köper en ny?

Nämligen haft photoshop på företagsdatorn tidigare..

Enklast är att skaffa dig en systemskiva och formatera om hårddisken. Frågan är hur gammal datorn är... Snow Leopard säljs av Apple och finns på skiva. Lion finns på USB-minne.

Är det en äldre Photoshop du har och inte den senaste så rekommenderas Snow Leopard för äldre Photoshop och Lion fungerar inte så jättebra.

Nej jag köpte den begagnad, så antagligen hade datorn kraschat och han formaterat den till det stadiet.

Så bättre jag köper en ny?

Nämligen haft photoshop på företagsdatorn tidigare..

Nej, du behöver inte köpa "en ny", oavsett vad du avser att köpa (dator eller hårddisk eller...).

Gör som Alix skriver: Ta en backup (eller helst TVÅ ifall något går snett). Formatera om disken på vanligt sätt och lägg tillbaka filerna.

Aldrig formaterat en dator förut, men tar ordentliga backups... Klarar jag mig då på den tunna isen?

Det beror på HUR du tar dina backuper.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...