Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Blinkande Frågeteckensmapp Macbook AIR

ctamp

Recommended Posts

Hej!

Har viktiga bilder och grejer på min Macbook Air som inte startar efter den låst sig, endast vitt med en grå mapp med blinkande frågetecken på!

Macbook airen har ju ingen cd/dvd läsare så, måste jag köpa en läsare för att kunna sätta i start skivan i hopp att det löser problemetT?

När jag startar den med ALT intryckt kommer det upp alternativ att välja WIFI, vad skall jag göra?

Lämna in den till butik, offert?

Suger verkligen, så himla drygt!

Någon annars i Stockholm som kan hjälpa mig?

MVh Tack i förhand!

Håll inne alt, cmd och R när du startar datorn. (Håll inne länge

Du kommer bli uppmanad att ansluta till ett trådlöst nätverk

Recovery-partionen med OS X installationshanterare ska nu laddas hem.

När den är hemladdad startar du skivverktyget och väljer att kontrollera skiva. Troligtvis får du markera Macintosh HD i listan till vänster först.

Med lite tur hittas diverse fel som skivverktyget förhoppningsvis kan rätta till, sen är det bara att starta om datorn och förhoppningsvis startar den upp OS X.

Detta förutsätter att din MacBook Air är så pass ny att du kör OS X Lion eller Mountain Lion på den.

En mapp med blinkande frågetecken innebär att datorn inte hittar startskivan, detta indikerar ett fel på hårddisken.

Om felet inte kan avhjälpas med Skivverktyg så behöver du byta hårddisk. Jag hoppas att du har en säkerhetskopia.

Hårddiskar är förbrukningsvara.

En mapp med blinkande frågetecken innebär att datorn inte hittar startskivan, detta indikerar ett fel på hårddisken.

Om felet inte kan avhjälpas med Skivverktyg så behöver du byta hårddisk. Jag hoppas att du har en säkerhetskopia.

Hårddiskar är förbrukningsvara.

Jag vet ett företag som inte tyckte det var nödvändigt att fortsätta göra backup på sin server, trots att jag förklarade att hårddiskar ger sig en vacker dag (vilket var det som hade skett och jag undrade därför om de inte skulle ersätta den). De hade aldrig haft nytta av den och det kostar ju pengar... Å andra sidan ville den ansvarige delägaren att jag skulle rädda det iPhoto-bibliotek hon olyckligtvis hade raderat på sin Macbook. När jag inget kunde hitta visade det sig att det hade hänt åtta månader innan hon bad mig titta på det. Man slutar aldrig häpna över det här med backup et cetera...

När jag håller in Alt får jag upp en liten ruta att välja internet, väljer wifi men sen händer inget mer....

Du ska hålla inne alt, cmd och R

Alla tre tangenter samtidigt, håll in dem länge.

Du blir uppmanad att ansluta till ett Wifi-nät

En jordglob kommer att visa sig på skärmen när recovery-partionen laddas hem.

Vad är det för årsmodell du har på din dator? Körde du OS X 10.7 Lion eller 10.8 Mountain Lion på den?

Har du en Late-2010 och kört programuppdatering någon gång efter du lagt in 10.7 så bör du ha senaste firmware för internet-recovery.

Men det troliga är väl att du har en mid-2009.

Du får göra ett bootbart Lion-USB minne som har recoverypartion. Det finns mängder av guider i forumet och på nätet om du kollar runt lite.

Får det inte att funka, vart tankar jag ned installationen för Airen?

Den är från 2008, 80gb!

Har du inte uppdaterat den från det OS som datorn levererades med så följde det med på ett USB om jag inte minns fel. Återställning med "CMD + R" finns enbart om du har installerat 10.7 eller 10.8 på datorn.

Möjligt att du fick med fysiska återställningsskivor med den modellen och inte USB, då måste du antingen koppla in en DVD via USB eller låna en från en annan dator via nätverket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...