Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskontroll vid mellanlanding i Köpenhamn?

Wolff

Recommended Posts

Skall resa till Oslo och mellanlanda i Köpenhamn. Om jag förstått rätt behöver jag inte gå genom säkerhetskontrollen igen när jag mellanlandar i Köpenhamn eftersom jag går genom denna vid startdestinationen Vasa, Finland. Eller finns det skilda regler pga att Norge inte hör till EU?

Spelar ingen roll vilka länder man reser mellan, man behöver inte gå genom security igen. Om man inte byter flygplats eller möjligen terminal på samma flygplats.

Mr. Mxyzptlk

I just det här fallet är det inte troligt att du måste gå igenom "security" igen, men du är aldrig säker ;) På Kastrup flyger man till Norge från samma pirer som till övriga EU (utom Icke-Schengen länder som UK oa) pga av den nordiska passfriheten. Hade du däremot flugit från Stockholm till Oslo via London är det inte lika "säkert" (har visserligen aldrig gjort just det). Att flyga från Europa till USA och där fortsätta inrikes innebär "bombsäkert" att man får gå genom en ny metallkontroll.

Passkontroll och metallkontroll är inte sammanbundet, men bildar ofta en "ohelig allians" sas.

När jag kom till Kastrup från Thailand så fanns alternativen gå ut, vilket innebar visa pass för inresa i EU och hamna utanför kontrollerat område, och res vidare, vilket innebar säkerhetskontroll (och immigration).

Många mindre SAS-maskiner verkar stå samlade vid samma pir, så om du flyger SAS hela vägen så kanske du slipper säkerhetskontroll, men utgå från att du kommer bli kontrollerad.

Kan meddela nu efter att nej, man behöver inte gå genom säkerhetskontrollen vid mellanlanding i Köpenhamn, bara att gå till gaten direkt :)

Då frågar jag, blir det säkerhetskontroll i Helsingfors? (Landvetter via Helsingfors till Bangkok)

förmodligen inte, om bytet sker inom samma terminal. Om det är olika terminaler så kanske. (vet ej om Helsingfors har fler terminaler)

förmodligen inte, om bytet sker inom samma terminal. Om det är olika terminaler så kanske. (vet ej om Helsingfors har fler terminaler)

Det är samma gatenr står det på biljetten

Det är samma gatenr står det på biljetten

Om det till och med är samma gatenummer, då behöver du ju inte förflytta dig alls, och då är ju en säkerhetskontroll tämligen osannolik.

Nyfiken, men vilket/vilka bolag/terminal?

SAS, minns ej gate/terminal, tror jag flög från 49 i Oslo och nån som börjad på B i Köpenhamn :).

I övrigt måste jag säga att kontrollen av ID är nästan obefintlig inom Norden. Behövde inte visa ID en enda gång under mina flyg :).

Under perioden jag bodde på Irland och flög tillbaks till Sverige några gånger, så behövde jag bara visa ID ungefär hälften av gångerna, så jag har i gränspolisens register förmodligen lämnat landet fler gånger än jag återvänt! :)

Under perioden jag bodde på Irland och flög tillbaks till Sverige några gånger, så behövde jag bara visa ID ungefär hälften av gångerna, så jag har i gränspolisens register förmodligen lämnat landet fler gånger än jag återvänt! :)

Tittar gränspolisen på ID inom EU/Schengen?

Då frågar jag, blir det säkerhetskontroll i Helsingfors? (Landvetter via Helsingfors till Bangkok)

Passkontroll borde det bli i Helsingfors, oavsett riktning, eftersom det är där du lämnar eller kommer till EU, så räkna med att samtidigt bli röntgad.

Tittar gränspolisen på ID inom EU/Schengen?

Brittiska öarna var inte med i Schengen då. Osäker hur det är nu.

Passkontroll borde det bli i Helsingfors, oavsett riktning, eftersom det är där du lämnar eller kommer till EU, så räkna med att samtidigt bli röntgad.

Men pass visar man ju vid security, oavsett var man ska resa. (eller id om man inte har pass och bara ska inom eu) Är det samma terminal sårbar jag ju väldigt svårt att tro att man ska köra ut folk genom security igen. Eftersom alla som kliver av plan nummer ett inte ska vidare till samma destination (många ska inte åka vidare alls), så är det ju inte ens möjligt rent praktiskt?

Brittiska öarna var inte med i Schengen då. Osäker hur det är nu.

UK är inte med i klubben nu.

Men pass visar man ju vid security, oavsett var man ska resa. (eller id om man inte har pass och bara ska inom eu) Är det samma terminal sårbar jag ju väldigt svårt att tro att man ska köra ut folk genom security igen. Eftersom alla som kliver av plan nummer ett inte ska vidare till samma destination (många ska inte åka vidare alls), så är det ju inte ens möjligt rent praktiskt?

Kan stämma. Om du kommer till Landvetter från ex Finland så kan man hamna inne bland avgående utrikespassagerare och bara gå på nästa utrikes flyg, vid gränskontrollen finns ingen säkerhetskontroll. Men om man kommer från en plats utanför Schengen så tvingas man in på ena kortsidan för inresekontroll och sedan tror* jag man måste ut bland väskbanden, och ny säkerhetskontroll.

Vid byte till/från inrikeshörnet blir det alltid säkerhetskontroll.

*Jag hade drabbats av tillfällig yrsel senast, något med maten på flyget.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...