clichy Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Hej, Jag har nyss registrerat mig här på MacWorld för att jag tidigare har hittat många bra svar här. Men denna gången kan jag inte riktigt hitta det jag söker. Jag använder iPhoto som bildvisningsprogram men vill gärna redigera mina bilder i Photoshop och se de redigerade bilderna i iPhoto. Jag har gjort inställningen att jag vill redigera i extern redigerare så jag kommer direkt in till Photoshop (Camera Raw) när jag högerklickar på bilden i iPhoto och väljer redigera. Men det jag inte förstår är hur jag får in den redigerade bilden i iPhoto sen. I vilket format ska jag spara bilden? Jag har förstått av andra trådar att man måste importera bilden igen till iPhoto när den är redigerad så jag har sparat bilden i ett RAW- format (även testat .jpeg) och försökt lägga över den i iPhoto och då får jag felmeddelandet: Oläsliga filer: 1 Den följande filen kunde inte importeras (Filen finns i iPhoto biblioteket) Jag har också fått ett felmeddelande där programmet säger att den inte känner igen filtypen men då minns jag inte vad jag hade gjort för inställningar. Finns det någon som känner till problemet och kan förklara för mig hur jag ska göra? Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 iPhoto (konsumentprogram) och Photoshop CS5 (proffsprogram) funkar inte tillsammans. (Tidigare versionen av Photoshop funkar). Skaffa Apples Aperture i stället. Har dessutom enklare RAW-hantering om jag minns rätt. http://www.apple.com/se/aperture/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Skaffa Apples Aperture i stället. Har dessutom enklare RAW-hantering om jag minns rätt. Aperture har avancerad RAW-redigering, det är iPhoto som ar enklare RAW-redigering. Det är många program som fungerar bra som extern redigerare i iPhoto, exempelvis Pixelmator. Det går till som så att iPhoto skickar bilden till Pixelmator och sedan skickar Pixelmator tillbaks bilden till iPhoto när man avslutar Pixelmator. En RAW-bild kan man inte spara om, för så fort man redigerar en RAW så är den inte en RAW längre. RAW är den oredigerade och icke-manipulerade och oframkallade originalbilden från kamerans bildsensor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Aperture har avancerad RAW-redigering, det är iPhoto som ar enklare RAW-redigering. Ja, det var ungefär så jag menade, fast det blev tvetydigt skrivet. Jag menade att det är enklare för användaren med RAW i Aperture, dvs den är bättre på det än iPhoto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Hmm... iPhotos RAW är lättare för användaren då Aperture kräver mer kunskap. Så är man nybörjare på RAW så är iPhoto helt klart ett lämpligt val. Är man avancerad, eller vill bli avancerad på det, så erbjuder Aperture fler möjligheter till precis kontroll. Men det är inte jättesvårt... tycker Aperture är mer lättanvänt än Adobe Camera Raw! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.