sara_sve_swe Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Jag försökte installera Lightroom 4.0 på min iMac, fick ett fel mess som jag googlade "You are running OS X 10.5.8 (according to your sig) you need to be running at least 10.6.8" Jag har Systemversion: Mac OS X 10.5.8 (9L31a). Vad gör jag ? Går det att uppgradera Mac OS X 10.5.8 till något nyare och hur gör man ? /Sara Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Du måste skaffa en SnowLeopardskiva och uppgradera Det är Mac OS 10.6 Fast du är långt efter, senaste Mac OS är 10.8, Mountain Lion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 18, 2012 Share Posted August 18, 2012 Mac OS X 10.6 Snow Leopard finns att köpa där man säljer Apple... Du matar in skivan och följer instruktionerna, det ersätter din systemmapp men behåller ditt användarkonto, dina program, dokument och övriga inställningar. Kan dock vara värt att köra säkerhetskopiering innan uppdatering - använd TimeMachine (Leopard stödjer TimeMachine mot en extern hårddisk). Jag rekommenderar att man kör en säker start innan uppdatering, detta rensar vissa systemfiler (håll nere shift-tangenten vid uppstart och låt den vara nere tills loggan kommer). Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 19, 2012 Author Share Posted August 19, 2012 <br />Mac OS X 10.6 Snow Leopard finns att köpa där man säljer Apple... <br />Du matar in skivan och följer instruktionerna, det ersätter din systemmapp men behåller ditt användarkonto, dina program, dokument och övriga inställningar.<br />Kan dock vara värt att köra säkerhetskopiering innan uppdatering - använd TimeMachine (Leopard stödjer TimeMachine mot en extern hårddisk). Jag rekommenderar att man kör en säker start innan uppdatering, detta rensar vissa systemfiler (håll nere shift-tangenten vid uppstart och låt den vara nere tills loggan kommer).<br /><br /><br /><br /> Tack för hjälpen ! Så man kan inte köpa en skiva med Mac OS X 10.6 Snow Leopard (Full Ver) utan man måste uppdatera från 10.5.8 ? Jag tänkte jag skulle passa på att blåsa om mac:en samtidigt så jag får en så ren installation som möjligt. Jag har för mig att jag gjort det en gång tidigare men då fick jag med mig en del saker från min gammla installation , så som mitt konto etc.. Hur gör man en ren installation. Jag har orginalskivan. Jag har läst någon stans att på en mac installeras inte programen på samma sätt som på en pc. kan man bara kopiera ex office mappen och sedan kopiera tillbaka den efter att man blåst datorn ? Om jag sedan vill uppdatera till det absolut senaste, vad är det för skivor jag måste köpa då ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 19, 2012 Author Share Posted August 19, 2012 <br /><br /><br /><br /><br /><br />Tack för hjälpen !<br /><br />Så man kan inte köpa en skiva med Mac OS X 10.6 Snow Leopard (Full Ver) utan man måste uppdatera från 10.5.8 ? <br /><br />Jag tänkte jag skulle passa på att blåsa om mac:en samtidigt så jag får en så ren installation som möjligt.<br />Jag har för mig att jag gjort det en gång tidigare men då fick jag med mig en del saker från min gammla installation , så som mitt konto etc..<br />Hur gör man en ren installation. Jag har orginalskivan.<br /><br />Jag har läst någon stans att på en mac installeras inte programen på samma sätt som på en pc. kan man bara kopiera ex office mappen och sedan kopiera tillbaka den efter att man blåst datorn ?<br /><br /><br />Om jag sedan vill uppdatera till det absolut senaste, vad är det för skivor jag måste köpa då ?<br /><br /><br /><br /> Jag kollade på Mac forums hemsida, men dom verkar inte ha Mac OS X 10.6 Snow Leopard :-( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Så man kan inte köpa en skiva med Mac OS X 10.6 Snow Leopard (Full Ver) utan man måste uppdatera från 10.5.8 ? Nu förstår jag inte din fråga, jag skrev ju att Mac OS X 10.6 Snow Leopard finns att köpa och sen skrev jag att man laddar in skivan. Det är alltså på skiva och det finns att köpa. Det är en systemskiva, du kan använda den för att uppdatera och du kan använda den för att installera på en tom hårddisk. Jag har läst någon stans att på en mac installeras inte programen på samma sätt som på en pc. kan man bara kopiera ex office mappen och sedan kopiera tillbaka den efter att man blåst datorn ? Det stämmer att installationen på en Mac är enklare än på en PC - för många program räcker det med att kopiera programmet - eftersom programmet egentligen är en mapp innehållande mängder med filer, det kallas för "paket" i Mac-världen. Dock är det många program som har en särskild installerade och dessa är det inte att bara dra över. Om du inte kör en TimeMachine som gör en säkerhetskopia av ditt användarkonto med program, dokument och allting, så rekommenderar jag dig att installera om program. En varning: Flera av dina program kommer inte att fungera i de versioner du kör nu, du behöver troligen uppgradera flera program. Om jag sedan vill uppdatera till det absolut senaste, vad är det för skivor jag måste köpa då ? Det absolut senaste (10.8 Mountain Lion) finns inte på skiva, utan distribueras via Mac App Store som är en internettjänst som finns från och med Snow Leopard. Så när du har Snow Leopard kan du skaffa Mountain Lion. Tänk på att Mountain Lion inte har något stöd för Power PC program (Apple skippade Power PC år 2006, och nu 6 år senare tycker de att de kan skippa emuleringen av den processorfamiljen för de flesta mjukvaror finns i nya versioner för Intel-processor). Om du kör Office 2004 så kommer det inte att fungera med Mountain Lion, det är ett exempel på ett program som behöver uppdateras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 19, 2012 Share Posted August 19, 2012 Mac OS X 10.7 Lion - alltså det mellan Snow Leopard och Mountain Lion - finns att köpa på USB-minne, men Mountain Lion är säkrare och något snabbare, som en fintrimning av Lion med uppdateringar av flera program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 20, 2012 Author Share Posted August 20, 2012 <br />Mac OS X 10.7 Lion - alltså det mellan Snow Leopard och Mountain Lion - finns att köpa på USB-minne, men Mountain Lion är säkrare och något snabbare, som en fintrimning av Lion med uppdateringar av flera program.<br /><br /><br /><br /> Pratade med Appel idag och kunde genom dom beställa Mac OS X 10.6 Snow Leopard. Den fanns inte på hemsidan utan man måste ringa dem. Enligt honom på Appel behöver jag inte installera 10.7 innan jag lägger på 10.8 Stämmer detta ? Tack för all hjälp ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Det stämmer att du inte behöver installera 10.7 för att installera 10.8. Det är så med alla Mac OS X - du behöver inte ha det tidigare. Det du köper kan installeras på en tom hårddisk utan att systemet har en aning om vad du hr innan. Men fallet med Mountain Lion är speciellt bara för att det inte finns att köpa på skiva utan enbart finns att köpa via Mac App Store och denna blev en inbyggd funktion i Mac OS X först i och med Snow Leopard. Därför behöver du Snow Leopard i dagsläget för att kunna köpa Mountain Lion, för att Snow Leopard ger dig tillträde till den tjänst där Mountain Lion finns att köpa via internet. Om och när Apple släpper Mountain Lion på USB-minne, som de gjorde med Lion, så kan man köpa Mountain Lion direkt utan att köpa Snow Leopard först för då är det bara att installera från USB-minnet. Den möjligheten finns dock inte tillgänglig än. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny Posted August 20, 2012 Share Posted August 20, 2012 Vilka macar kan köra Mac OS X 10.7 ? Imac USB .............10.5.8 Imac G5 ...............10.5.8 Imac (tidig 2006) 10.6.8 Imac (sent 2006) 10.7.3 har man en äldre mac så hjälper det inte att uppdatera till 10.7 då inte hårdvaran klarar av operativ systemet, då är det bättre att försöka hitta en äldre variant av Lightroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Ska du uppgradera till något högre än 10.6 så bör vi kolla över vad du har för hårdvara. Hur mycket RAM finns det i maskinen, både Lion och ML bör minst ha 4 GB för att systemet inte ska använda allt själv, sätt gärna i 8 GB om det går. Kör du med 10.5 eller 10.6 funkar det helt OK med 2 GB även om mer är bättre där med. Oavsett så är uppdateringen från 10.5 till 10.6 en bra uppgradering och är värd pengarna om man sitter på lite äldre hårdvara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Jag har Snöleopard och nackdelen är att man inte kan få senaste Safari. Men det finns ju andra webbläsare som supportas! Google Chrome, Firefox, Camino, Opera, exempelvis. I bakgrunden körs mer säkerhetsrutiner i de nyare operativsystemen. Som kompensation kör jag Sophos AV-program (gratis). Jag föredrar Snöleopard eftersom det klarar av PPC-program (Photoshop CS exempelvis som har allt JAG behöver!), vilket de senare inte klarar. Jag använder också Front Row ofta, och det fungerar normalt sett bara i Snöleopard, inte de senare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 Ska du uppgradera till något högre än 10.6 så bör vi kolla över vad du har för hårdvara. Hur mycket RAM finns det i maskinen, både Lion och ML bör minst ha 4 GB för att systemet inte ska använda allt själv, sätt gärna i 8 GB om det går. Kör du med 10.5 eller 10.6 funkar det helt OK med 2 GB även om mer är bättre där med. Oavsett så är uppdateringen från 10.5 till 10.6 en bra uppgradering och är värd pengarna om man sitter på lite äldre hårdvara. Äntligen har jag fått hem skivan med Snow Leopard. Är det något jag bör tänka på innan jag blåser om datorn ? (förutom att ta backup på all) Sist jag installerade om Mac:en fick jag med mig mitt gamla konto (gjorde nog något fel) Jag vill ha en helt ren installation från grunden, kommer man under installationen att få välja om man vill blåsa datorn helt ? Direkt efter jag har installerat 10.6 kommer jag att även lägga 10.7 och 10.8 . Några tips om detta uppskattas. (eller skall man vänta med 10.8 ? ) På Apple sa han att det var viktigt att uppgradera varje system via programuppdateringar innan jag installerade ett nytt. Maskin Info ************* Modellnamn: iMac Modellidentifierare: iMac9,1 Processornamn: Intel Core 2 Duo Processorhastighet: 2.93 GHz Antal processorer: 1 Totalt antal kärnor: 2 L2-cache: 6 MB Minne: 4 GB Busshastighet: 1.07 GHz Boot ROM-version: IM91.008D.B08 SMC-version (system): 1.37f3 Serienummer (system): XXXXXXXXXX Maskinvaru-UUID: XXXXXXX-XXXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXX NVIDIA GeForce GT 120: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 ... På Apple sa han att det var viktigt att uppgradera varje system via programuppdateringar innan jag installerade ett nytt. ... Om du gör en ren installation i varje steg behövs inte det, bara om du uppgraderar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Äntligen har jag fått hem skivan med Snow Leopard. Är det något jag bör tänka på innan jag blåser om datorn ? (förutom att ta backup på all) Sist jag installerade om Mac:en fick jag med mig mitt gamla konto (gjorde nog något fel) Jag vill ha en helt ren installation från grunden, kommer man under installationen att få välja om man vill blåsa datorn helt ? Direkt efter jag har installerat 10.6 kommer jag att även lägga 10.7 och 10.8 . Några tips om detta uppskattas. (eller skall man vänta med 10.8 ? ) På Apple sa han att det var viktigt att uppgradera varje system via programuppdateringar innan jag installerade ett nytt. Du behöver inte installera 10.7 utan du tar steget direkt från 10.6 -> 10.8. Att du uppdaterar 10.6 till senaste version är i sak självklart eftersom App Store inte finns med i OS X 10.6 från början utan kom med .6-uppdateringen av systemet. Dessutom så finns inte OS X 10.7 ens tillgängligt för köp längre via App Store så att gå via det är omöjligt om du inte redan äger en köpt version av det innan 10.8 lanserades då det försvann från App Store. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 För att "blåsa rent" systemet behöver du formatera om hårddisken, detta gör du i Skivverktyg. Och nej, Snow Leopard-installationen gör inte detta åt dig utan du får göra det själv innan du installerar systemet. När du har Snow Leopard så kan du köpa 10.8 Mountain Lion i Mac App Store. Finns ingen anledning att köpa Lion först. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 För att "blåsa rent" systemet behöver du formatera om hårddisken, detta gör du i Skivverktyg. Och nej, Snow Leopard-installationen gör inte detta åt dig utan du får göra det själv innan du installerar systemet. När du har Snow Leopard så kan du köpa 10.8 Mountain Lion i Mac App Store. Finns ingen anledning att köpa Lion först. Nej, det är ju inte ens fysiskt möjligt, Finns ju inte tillgänglig för köp, enbart (åter)nerladdning för de som redan äger det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 För att "blåsa rent" systemet behöver du formatera om hårddisken, detta gör du i Skivverktyg. Och nej, Snow Leopard-installationen gör inte detta åt dig utan du får göra det själv innan du installerar systemet. När du har Snow Leopard så kan du köpa 10.8 Mountain Lion i Mac App Store. Finns ingen anledning att köpa Lion först. Nu får man 10.8.1 vid köp.... Appstore kommer alltid att tillhandahålla senaste versionen av Mac OS X Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 För att "blåsa rent" systemet behöver du formatera om hårddisken, detta gör du i Skivverktyg. Och nej, Snow Leopard-installationen gör inte detta åt dig utan du får göra det själv innan du installerar systemet. När du har Snow Leopard så kan du köpa 10.8 Mountain Lion i Mac App Store. Finns ingen anledning att köpa Lion först. Hur formaterar man hårddisken ? Gör man det under installationen eller ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Före installationen, med hjälp av Skivverktyg Fliken Partitionera Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 Före installationen, med hjälp av Skivverktyg Fliken Partitionera kan man även göra det under installationen ? jag håller på att installera nu, har startat om datorn med skivan i och valt skivverktyg. men jag vet inte om jag skall marker den översta hårddisken som heter 640,14 GB WDC WD6400A eller den under Macintosh HD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Macintosh Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 25, 2012 Author Share Posted August 25, 2012 kan man även göra det under installationen ? jag håller på att installera nu, har startat om datorn med skivan i och valt skivverktyg. men jag vet inte om jag skall marker den översta hårddisken som heter 640,14 GB WDC WD6400A eller den under Macintosh HD. Jag hittade en video på nätet hur man formaterar hårddisken :-) Tack för all hjälp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Hoppas nu att allt går bra för dig Link to comment Share on other sites More sharing options...
sara_sve_swe Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Hoppas nu att allt går bra för dig Installationen gick bra :-) Jag sitter på jobbet nu och hann bara kolla lite snabbt i morse på Lion. Det jag inte hittade var typ iPhoto, iDvd och iWeb. ingår inte dessa program längre ? Sedan så undrar jag vart filen Lion som jag laddade ner tog vägen ? Vill gärna spara undan den ifall jag skall installera om igen. Om den nu inte finns på datorn , hur gör man om man vill installera om igen ? Måste man köpa den en gång till ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.