Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp...jag hatar min macbook pro

ol_erka

Recommended Posts

Jag gick över till mac för 1.5 år sedan och har känt mig riktigt nöjd...tills för några veckor sedan. Jag installerade mountain lion och sedan dess går datorn skitdåligt. Minst en gång om dagen låser sig burken helt och jag måste slå av den genom att hålla inne av/på knappen i några sekunder. Detta är grymt irriterande. Detta händer då jag kör safari...eller mail...eller förhandsgranskaren...inga skumma program alltså. Hur fan ska jag fixa det här?!?!

Starta från den backup du tog innan du uppgraderade och rulla tillbaka till din gamla version på disken på datorn.

Har du inte det så lär du ha det nästa gång.... Tummeupp.gif

Alla nya versioner av OS har barnsjukdomar som drabbar fler än normalt vilket gör att man bör vänta till version .2 eller .3 för att vara på säkrare sidan.

...

Ett tips är att kolla hur mycket ledigt utrymme du har på hårddisken. Macen uppför sig som du beskriver om utrymmet är slut. Slut är under 10 GB ledigt. Under 20 GB ledigt är det risk för strul. Mer än 20 GB ledigt fungerar men ha helst ännu mer ledigt.

Jag kör Mountain Lion på min MacBook Pro som är två år gammal. Jag har inga som helst problem. Safari är snabbare än med Lion. Mail går som en klocka. Förhandsvisning fungerar hur smidigt som helst. (På Lion kunde Förhandsvisning däremot vara segt). Det har inte hänt någon låsning av någonting och jag använder Macen varje dag i stort sett.

Så hur gjorde jag innan jag uppgraderade till Mountain Lion?

1. Jag installerade senaste versionerna av de program som jag använder.

2. Jag körde säker start innan uppgraderingen till Mountain Lion, detta rensar diverse systemfiler och gör datorn fräsch.

Värt att notera - jag har 4Gb RAM och över 150 Gb ledigt på hårddisken. Mountain Lion kräver mycket ledigt därför att den autosparar versioner av dokument, vilket främst gäller Förhandsvisning och Pages. Finns inte ordentligt med utrymme kan det gå segt. Typ 30 Gb tycker jag att man bör ha ledigt minst. Även TimeMachine sparar säkerhetskopior tillfälligt på datorn vilket också gör att det behövs en del.

Jag har 250Gb ledigt på hårddisken...8Gb ram. Jag testade att kolla behörigheter och det var typ 50 fel där som reparerades. Men idag fick safari datorn att tvärlåsa sig igen. Det skulle ju bara funka med Mac?!? Jag använder mig av time machine...kan jag återställa burken med det?

Jag har kört Mac sedan 2006 och Safari, oavsett version och oavsett operativsystem, har *aldrig* någonsin låst min dator.

Du kan återställa ditt användarkonto med TimeMachine men inte operativsystemet, för operativsystemet behöver du gå in på Recovery-partitionen och ominstallera systemet det gör du genom Cmd + R när du startar datorn. Men innan du gör detta, kontrollera hårddisken. Inte behörigheter, utan kolla om det är något fel på hårddisken. Och kör en säker start, säker start rensar systemfiler och cachefiler. Plocka även bort gamla tillägg från Safari. Jag kör click-to-Flash som enda tillägg och senaste versionen fungerar i Mountain Lion. Se även till så att du har alla program uppdaterade och inte har något program eller drivrutin som vill köra Power PC (det stör systemet även om det bara ligger på hårddisken).

Du kan även köra ett hårdvarutest.

gör ren installation av systemet. uppgraderingar brukar föra med sig massa gammalt från det tidigare systemet som kan leda till problem i ett nytt system.

Hursomhelst. När alla goda råd & åtgärder år gjorda och problem kvarstår vill man (jag) explodera!

Så oerhört sårbar man är...lider med dig.

(Har själv en MBP,som iofs är äldre men som är "ofrisk",och jag är själv ingen kabeldragare/meckare)

Jag har kört en säker start av burken och därefter en omstart vilket verkar ha löst problemet. Än så länge har jag inte stött på en hängning av systemet. Tack alla för alla tips :)

Säker start bör man göra åtminstone en gång i månaden, det är ett enkelt systemunderhåll som löser många problem.

Säker start bör man göra åtminstone en gång i månaden, det är ett enkelt systemunderhåll som löser många problem.

Jag sträcker mig så långt som till att säga att jag gör det så fort jag upplever att datorn inte beter sig som förväntat vad gäller svarstider (badbollar) och dylikt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...