Ero Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Som så många andra så har jag under årens lopp använt mig av iPhoto för att smidigt hålla reda på mina bilder som tas med digitalkameror och mobiler. Detta resulterar i ett x antal tusen bilder per år (+19000 bilder just nu, 104,96 GB på skiva). Detta resulterar i att iPhoto nu är fruktansvärt segt. Hur har ni löst hanteringen av detta? Hur har ni flyttat ut gamla bilder? Till detta tillkommer ju även filmer filmade med kamerorna som säkerligen segar ner rätt bra med. Att välja exportera och sedan ta bort alla bilder förstör ju datumet för bilden och strukturen i mappar för iPhoto är lite underlig om man öppnar och kollar. Tips på hur ni har hanterat stora iPhoto-bibliotek mottages gärna! (kukmäteri om vem som har störst iPhoto-bibliotek och/eller att det inte alls går segt för denne med likande antal undanbedes. Ni har säkert snabbare Mac än mig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 För hantering av mycket bilder använder jag Aperture. Aperture kan hantera flera bibliotek på ett smidigare sätt än iPhoto. Så istället för att ha allt i ett bibliotek, så har jag i Aperture ett bibliotek på min interna hårddisk och sedan ett annat bibliotek på min externa hårddisk. Det i min interna försöker jag hålla med det viktigaste och det som jag inte tittar på så mycket får ligga i det externa. Aperture kan läsa in iPhoto-bibliotek så det är en smidig uppgradering. Dock så är Aperture ett annat program, alltså verktygen ser annorlunda ut och Aperture har inte lika många presets som iPhoto utan är mer gjort för mer avancerad laborering av bilderna. Men kanske detta ändå kan vara ett alternativ att fundera på. Säkerhetskopieringen har jag förresten löst genom att ha en extern TimeMachine för min interna, och sedan ytterligare en extern för min externa som kopierar via separat backup-program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Du kan ha flera bibliotek med iPhoto. Genom att hålla ner Alt under uppstart av iPhoto kommer du till bilderna nedan. Där kan du välja vilket bibliotek som ska laddas och även skapa nya bibliotek och välja var du vill ha det. Edit: Just nu har forumet spel så jag kan inte ladda bilderna.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Axelman skrev; Du kan ha flera bibliotek med iPhoto. Genom att hålla ner Alt under uppstart av iPhoto kommer du till bilderna nedan. Där kan du välja vilket bibliotek som ska laddas och även skapa nya bibliotek och välja var du vill ha det. Edit: Oj oj, så jag ställde till det när jag följde rådet!!! Supersmart, tänkte jag som söker lösningar på hur jag ska kunna lagra alla mina foton. Har en partitonerad extern hårddisk där den ena halvan vore super att lagra foton på. Så sagt och gjort, skapade iPhoto nr 2 på den och hade ett rent helsike eftersom alla fotona bara "försvann" så helt plötsligt hade jag två iPhoton och båda var precis lika tomma. Innan jag kom på lösningen; Höll ner Alt igen och kunde då välja ursprungliga iPhotot, pust och stånk och lättnad. alla fotona på plats. JAg har nu kört mac ett halvår drygt och när det inte riktigt går som jag tänkt så blir jag lätt nervös, om mn säger så. Men det här med att organisera fotona känns inte alls bra! Jag har ju bara min MBA;s hårddisk att lagra på och det inser jag direkt inte kommer att funka så länge till. Därför har jag behövt lägga över bilder i vanliga mappar i den externa hårddisken vilket inte alls är kul för varje gång som jag vill komma åt dom och göra något så måste jag ju lägga tillbaks dom i iPhoto eftersom bilder i vanliga mappar enbart visas i förhandsvisning. Tips om detta mottages tacksamt? Som relativ nybörjare som fortf är kvar i windowstänket när det gäller att organisera foton så hängde jag inte riktigt med på Axelmans tips Fråga två; törs jag nu radera det där extra iPhotoprogrammet som blev på den externa hårddisken? Är Lightroom eg ett bättre alternativ för att organisera foton i? Det är ju rätt dyrt och jag inbillar mig att jag eg inte har behov av Lightrooms alla funktioner men är funktionen organisera foton "outstanding" så kan det kanske ändå kännas ok att ladda ner det - om det är bra. På apertures hemsida så visas det hur man i det programmet kan lagra foton på flera håll jämfört med hur man i iPhoto bara kan lagra på enhet, hur är det med det egenltligen? Är aperture eg ett bättre alternativ? Tacksam för alla svar / mvh Kiplon som i alla avseenden utom fotohantering är supernöjd "switcher" Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Att ha vissa bilder i iPhoto och andra i ett mappsysrem tror jag är upplagt för problem, just för att filhanteringen är olika. Jag skulle göra som Raphael föreslår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Jag har inte gjort något särskilt och har inga som helst problem. Jag har över 50000 bilder och över 250GB. Jag har bilderna på en extern Firewire-800-disk, men det borde ju vara långsammare än att ha dem på en intern disk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Vad har TS för dator och hur mycket internminne? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Vad har TS för dator och hur mycket internminne? Han har enligt signaturen en MacBook Pro på 2,4GHz. Det kan vara vad som helst från en Core 2 Duo från 2007 till en Core i7 från 2011. Följdfrågor: Hur mycket ledigt på hårddisken, vilken version av iPhoto och vilket operativsystem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Axelman skrev; Oj oj, så jag ställde till det när jag följde rådet!!! Supersmart, tänkte jag som söker lösningar på hur jag ska kunna lagra alla mina foton. Har en partitonerad extern hårddisk där den ena halvan vore super att lagra foton på. Så sagt och gjort, skapade iPhoto nr 2 på den och hade ett rent helsike eftersom alla fotona bara "försvann" så helt plötsligt hade jag två iPhoton och båda var precis lika tomma. Innan jag kom på lösningen; Höll ner Alt igen och kunde då välja ursprungliga iPhotot, pust och stånk och lättnad. alla fotona på plats. JAg har nu kört mac ett halvår drygt och när det inte riktigt går som jag tänkt så blir jag lätt nervös, om mn säger så. Men det här med att organisera fotona känns inte alls bra! Jag har ju bara min MBA;s hårddisk att lagra på och det inser jag direkt inte kommer att funka så länge till. Därför har jag behövt lägga över bilder i vanliga mappar i den externa hårddisken vilket inte alls är kul för varje gång som jag vill komma åt dom och göra något så måste jag ju lägga tillbaks dom i iPhoto eftersom bilder i vanliga mappar enbart visas i förhandsvisning. Tips om detta mottages tacksamt? Som relativ nybörjare som fortf är kvar i windowstänket när det gäller att organisera foton så hängde jag inte riktigt med på Axelmans tips Fråga två; törs jag nu radera det där extra iPhotoprogrammet som blev på den externa hårddisken? Är Lightroom eg ett bättre alternativ för att organisera foton i? Det är ju rätt dyrt och jag inbillar mig att jag eg inte har behov av Lightrooms alla funktioner men är funktionen organisera foton "outstanding" så kan det kanske ändå kännas ok att ladda ner det - om det är bra. På apertures hemsida så visas det hur man i det programmet kan lagra foton på flera håll jämfört med hur man i iPhoto bara kan lagra på enhet, hur är det med det egenltligen? Är aperture eg ett bättre alternativ? Tacksam för alla svar / mvh Kiplon som i alla avseenden utom fotohantering är supernöjd "switcher" Borde gå alldeles utmärkt att ha två iPhoto-bibliotek. Välj rätt bibliotek med "Alt" vid starten bara. iPhoto: Flytta biblioteksmappen till en ny plats http://support.apple.com/kb/HT1229?viewlocale=sv_SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Jag har fortfarande kvar windowsstuket, använder inte iphoto alls (utom när redigering behövs, när jag är klar kopierar jag till aktuell mapp). Skapar en mapp för varje logiskt tillfälle tex '20120407 Påsk' i mappen bilder. Lokalt i datorn har jag bilder från 2012 i mappen bilder, allt annat på en extern hdd som jag en gång/va kopierar (återigen mappen bilder) till en annan extern, bränner även en DVD då och då, allt för jag varit nära att förlora allt. Använder silverkeeper för kopiering. Sonen skrattar åt mig men jag gillar mitt sätt ist för iphotos händelser (jo, jag vet man kan skapa 'mappar' även i iphoto.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 På frågan om Aperture är ett bättre alternativ än iPhoto så anser jag att det är det ja, Aperture är ju Apples konkurrent till Lightroom. Aperture innehåller mer avancerad bildredigering och RAW-hantering än iPhoto plus utökade möjligheter för bildarkivet jämfört med iPhoto. Aperture kan läsa in ett iPhoto bibliotek så man förlorar ingenting när man går över till Aperture. Aperture har en mer avancerad versionshantering av bilderna än iPhoto, du kan enkelt ha flera versioner samtidigt som du har kvar originalet. Istället för iPhotos händelser så har Aperture projekt. Du kan enkelt skapa nya projekt och nya album. Istället för att fibbla med Alt-knapp så har man i Aperture menyval för bildarkiven. Både iPhoto och Aperture samlar bilderna i en bilddatabas, ett bildarkiv, och idén är som ett iTunes fast för bilder, men att ha bildarkiv på flera hårddiskar är enklare i Aperture och man kan smidigt flytta information mellan biblioteken / bildarkiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ero Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 Glömde denna tråd tills det nu var dags att pilla foton igen! Jag har en 2007:a! 3.1 eller vad det korrekta modellnumret är :-) Bytt hårddisk till en 500GB 5400rpm och 4GB ram. OS X 10.6. Jag har installerat Aperture, och använder mig av iPhoto-biblioteket (importerade inte till nytt då det skulle ta upp för mkt plats på interna). Kan man på något sätt dela upp så att jag nu tar t.ex. alla bilder som är över ett år gammal och har i ett "gammalt" album trots att jag valde att använda mig av iPhoto-biblioteket? Tack för alla svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Jag har fortfarande kvar windowsstuket, använder inte iphoto alls (utom när redigering behövs, när jag är klar kopierar jag till aktuell mapp). Skapar en mapp för varje logiskt tillfälle tex '20120407 Påsk' i mappen bilder. Lokalt i datorn har jag bilder från 2012 i mappen bilder, allt annat på en extern hdd som jag en gång/va kopierar (återigen mappen bilder) till en annan extern, bränner även en DVD då och då, allt för jag varit nära att förlora allt. Använder silverkeeper för kopiering. Sonen skrattar åt mig men jag gillar mitt sätt ist för iphotos händelser (jo, jag vet man kan skapa 'mappar' även i iphoto.) Microsoft har tendensen att ge dig en massa verktyg utan att egentligen ge dig ett arbetssätt. Apples sätt är att sortera verktygen och implementera ett arbetssätt vilket kanske inte stämmer med vad du är van vid och kan tyckas "fel" och inlåst. Fördelen är att som nybörjare så rinner det på väldigt bra och allt liksom oftast löser sig om man "go-with-the-flow" så att säga. Nackdelen är att det är svårt att göra något utanför mallen och ordna speciallösningar. Fördelen är att det är enklare för en vanlig användare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.