skellefteroger Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Jag brottas med ett problem som dyker upp då och då. Följande händer: Jag har en 60" LG plasma som jag anslutit en Mac mini late 2009 till. Den är ansluten via dvi till hdmi. Bilden är kanon och ljudet går sep från optsikt till surround systemet. Jag kör 1080P Allt funkar normalt sett hur bra som helt. Men, då och då släcks bilden ner, ljudet fortsätter att låta. Detta händer (håll i er) på alla kanaler! Alltså även TV kanaler. Det blir liksom en låsning som ibland släpper av sig självt efter några sekunder. Ibland tar det längre tid och i sällsynta fall måste jag stänga ner allt. Detta kan även hända då vi tittar på TV! Jag trodde detta berodde på TV men jag hade samma problem på en Smasung 50" plasma som jag fick utbytt pga av detta. Återförsäljaren trodde det var fel på nåt kort i den så jag bytte till denna LG istället. Jag har testat att köta TV:n med endast ström och antenn kabel i några dar. INGA problem uppstår. Testade en nya variant i går. Skaffade en displayport till HDMI adapter och koplade via den istället. Superbild och allt flöt på bra tills...svart bild på samtliga kanaler under en halv minut! Sen kom bilden tillbaka. Har testat olika HDMI kablar, använt olika adaptera (dvi-hdmi, DP-htmi) Samma symtom på två olika plasmor från LG och Samsung. Kan det vara Mac minis grafikkort som är defekt eller är den för klen för jobbet? Det konstiga är att plasmans bildskärm "låser" upp på detta vis! Några funderingar...? R Link to comment Share on other sites More sharing options...
skellefteroger Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Glömde: Spec på datorn: The Apple Mac mini "Core 2 Duo" 2.26 (Late 2009) features a 2.26 GHz Intel "Core 2 Duo" (P7750) processor, a 3 MB on-chip level 2 cache, a 1066 MHz frontside bus, 2 GB of 1066 MHz DDR3 SDRAM (PC3-8500) memory, a 160 GB Serial ATA hard drive, a slot-loading 8X double-layer "SuperDrive", and a NVIDIA GeForce 9400M graphics processor with 256 MB of memory shared with the system. Connectivity includes Mini-DVI and Mini DisplayPort, a Firewire "800" port, five USB 2.0 ports, combined "optical digital audio input/audio line in" and combined "optical digital audio output/headphone" minijacks, a 10/100/1000Base-T Gigabit Ethernet port, and built-in AirPort Extreme (802.11a/b/g/n) and Bluetooth 2.1+EDR. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Kör du minin i samma eluttag som TVn (och resten av utrustningen)? Annars borde du nog göra det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skellefteroger Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Ja, i alla fall till samma uttag i väggen. Men jag använder två grendosor på golvet. Om macen och TV:n sitter i samma grenuttag vet jag inte? Det lustiga är att jag inte hittar nåt på nätet som linar detta? Det är det konstigaste tycker jag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radiozo Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Mycket märkligt. Jag hade provat stänga av skärmsläckare, sleepmode osv på macen å se om det hjälper. Tror knappast det dock. Hade inga sånna problem när jag hade min mini kopplad till min LG plasma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Ja, i alla fall till samma uttag i väggen. Men jag använder två grendosor på golvet. Om macen och TV:n sitter i samma grenuttag vet jag inte? Det lustiga är att jag inte hittar nåt på nätet som linar detta? Det är det konstigaste tycker jag... Grendosor spelar ingen roll. Om det inte var samma grenuttag kan du få dels jordslingor och dels problem med strömfasen som kan vara olika. (230V levereras i tre faser). Nej, då går jag bet på detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quards Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Händer detta även om minin är avstängd? Alltså inte i sleep? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.