Jump to content
Just nu i M3-nätverket

klipp ut med högerklick?

Stefan1968

Recommended Posts

Hej Alla

Har sökt i forumet men hittade ej svaret på min fråga. Jag har använt PC (PureCrap) sedan mitten av 90-talet men har sedan iPhone kom ut blivit totalt Apple frälst. Har nu kastat ut allt som inte är Apple och kör nu iPhone och iPad och AppleTV och nya MacBook Pro 15".

Det enda problemet jag ser med det hela är VARFÖR har jag inte gjort detta tidigare :) men sent skall syndaren vakna och se ljuset :)

Nu till min fråga, i Windows kan man ju högerklicka på en fil och välja klipp ut, denna funktion har jag ej hittat i ML och undrar finns inte klipp ut med högerklick? kommando på t-bordet vet jag att det finns, men ibland kan det vara lämpligare med högerklick direkt med magic-mouse (som f.ö. är hel underbar)

Sorry för om det ändå finns tråd med detta men jag hittade inte någon som behandlar högerklick+klipp ut. Och som sagt jag är ny här och ny på Mac men inte helt lost då jag på dessa 3 veckor lärt mig en hel del, och det var faktiskt MYCKET lättare att lära sig Mac än när man skaffade första windowsdatorn, gick från Amiga 500 till windows runt 1993 tror jag det var :) i Mac är ju allt så mycket mer logiskt och smartare uppbyggt. Men just detta med högerklick och klipp ut har jag en liten fundering om

Tack på förhand

MVH

Stefan

Den mest efterfrågade funktionen i Finder för Windows-användare är just klipp ut filer/mappar. Det finns inte, vare sig på TB eller mus.

Jo, det gör det allt sedan Lion släpptes för över ett år sedan..

Nja, man kan ju fortfarande inte klippa ut Cmd-X, motsvarande Ctrl-X i Windows-utforskaren.

Och så måste man klistra in med specialvarianten Cmd-Alt-V.

Du väljer att kopiera filen. När du sedan skall klistra in filen gör du valet om du vill kopiera eller flytta. När du skall klistra in objektet håller du ner alt medan du högerklickar om du vill flytta, enbart högerklickar om du vill klistra in en kopia. Tangentbordskombination cmd+v för att skapa en kopia, alt+cmd+v för att flytta filen.

Hej

Tangentbordsfunktionerna känner jag till, det jag undrar är över om du kan klippa ut en fil och sedan klistra in den någon annanstans, att filen flyttas och inte koieras. Men enligt svar nedan så finns inte denna windows funktion direkt på musen, alltså flytta en fil genom klippa ut och sen klistra in

då var det som jag misstänkte då att flytta en fil ENBART genom att högerklicka och kippa ut och klistra in inte fungera, går ju att dra den till en mapp och den flyttas men fattar inte varför Apple inte har denna funktion och enbart kopiera. Detta är nog det enda "dumma" jag hittat med OS X ML

Tack för svar alla

Ordvrängeri som enbart bottnar i att du skall ha rätt. Cmd-C + Alt-Cmd-V ger exakt samma resultat som Alt-X + Alt-V i Windows, Cmd-C + Cmd-V ger exakt samma resultat som Alt-C + Alt-V i Windows. Är Alt-X eller Alt-C specialvarianten i Windows?

För mig som på jobbet ofta växlar mellan Windows och Mac (kör Parallels Desktop) så hade jag gärna sett en harmonisering av snabbkommandona även i detta fall. Spelar mindre roll vilket det blir bara det blir samma på båda plattformarna. Men eftersom Windows var först med detta så tycker jag det är dumt att frångå Ctrl-X/Cmd-X och Ctrl-V/Cmd-V.

Hej

Tangentbordsfunktionerna känner jag till, det jag undrar är över om du kan klippa ut en fil och sedan klistra in den någon annanstans, att filen flyttas och inte koieras.

Jag brukar dra filerna mellan 2 olika mappar. Är det då över hårddiskar - håll ner ⌘ så flyttas filen istället för att kopieras. Hålla nere ⌥ kopierar filen/mappen om det är på t ex samma disk.

då var det som jag misstänkte då att flytta en fil ENBART genom att högerklicka och kippa ut och klistra in inte fungera, går ju att dra den till en mapp och den flyttas men fattar inte varför Apple inte har denna funktion och enbart kopiera. Detta är nog det enda "dumma" jag hittat med OS X ML

Fel! Om du väljer högerklick-kopiera och sedan när du är vid målet högerklickar och håller nere Alt-tangenten så ser du att "Klistra in objekt" har ersatts med "Flytta objekt hit".

Du kan själv leka med detta. Håll nere Alt och det står "Flytta objekt hit", släpp Alt och det står "Klistra in objekt", håll nere Alt igen och det står "Flytta objekt hit".

Macens menyer ändras beroende på vad du trycker på för knappar.

<br />Fel! Om du väljer högerklick-kopiera och sedan när du är vid målet högerklickar och håller nere Alt-tangenten så ser du att "Klistra in objekt" har ersatts med "Flytta objekt hit".<br />Du kan själv leka med detta. Håll nere Alt och det står "Flytta objekt hit", släpp Alt och det står "Klistra in objekt", håll nere Alt igen och det står "Flytta objekt hit".<br />Macens menyer ändras beroende på vad du trycker på för knappar.<br />
<br /><br /><br />

ahaaa, tackar för det tipset, det är ju sånt här som är så kul med nya grejor, att få komma på nya saker och lära sig från början igen...me like :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...