xyz123 Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Hur får jag tag på ett program som kan grundligt testa mitt RAM-minne? Vid det här laget har jag läst igenom, noga, ett antal (likartade) beskrivningar på alternativa sätt att starta datorn, och givetvis även provat, för att få igång ett program för hårdvarutest. Jag har misslyckats! Men behovet av grundlig minnestest kvarstår. Jag får nämligen 'kernel panic' efter att ha satt in nya 2*4 GB minne (av rätt sort!). Det dröjer alltid innan crashen kommer. Den är inte kopplad till något speciellt program såvitt jag kan se. Innan jag tar kontakt med säljande företag så vill jag har bättre motivering än mitt allmänna tyckande om dessa minnen. Jag har dessutom en annan sort minnesfråga: När mina ursprungliga 2*2 GB minnen sitter i så rapporterar aktivitesthanteraren 3.88 GB minne. Det har alltid varit så sen datorn var ny. När de nya minnena, 2*4 GB, sitter i så rapporterar aktivitetshanteraren 8 GB minne. Skillnaden 4 GB - 3.88 GB förbryllar mig. Hur skall den tolkas? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Ta ut det ena minnet och testkör. Sedan tar du ut det andra och sätter tillbaka det första och testkör. Sedan vet du vilket minne som är trasigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Vad är det för dator du har? Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyz123 Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Modellnamn: MacBook Pro Modellidentifierare: MacBookPro6,2 Processornamn: Intel Core i5 Processorhastighet: 2,4 GHz Antal processorer: 1 Totalt antal kärnor: 2 L2-cache (per kärna): 256 K L3-cache: 3 MB Minne: 4 GB Anslutningshastighet mellan processorer: 4.8 GT/s Boot ROM-version: MBP61.0057.B0F SMC-version (system): 1.58f16 Systemversion: Mac OS X 10.7.4 (11E53) Kärnversion: Darwin 11.4.0 Startskiva: Macintosh HD Startläge: Normal Datorns namn: <....> Användarnamn: <....> Säkert virtuellt minne: Aktiverad 64-bitars kärna och tillägg: Ja Tid sedan start: 1:48 Har, som synes, satt tillbaka det ursprungliga minnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyz123 Posted August 16, 2012 Author Share Posted August 16, 2012 Om man har köpt minnena som ett sammanhängande par så är det inte så noga vilket av dem som är kass. Båda måste returneras. Viktigare är att få tag i ett riktigt program för test av hårdvaran. Jag har försökt få igång testprogrammet dels från disken, dels från de CD som följde med datorn. Det som händer är en start av OS X - inte start av hårdvarutest program. När jag provar alternativet med start från nätet så börjar det i och för sig rätt - men sen får jag utskriften att min version av ROM inte stödjer detta. Jag uppmanas, i dokumentationen, uppgradera till den version som jag har installerad! Alltså: Hur får jag tag i ett fungerande program för test av hårdvaran. Det kan aldrig vara fel att ha tillgång till ett sådant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=sv_SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Rember och Memtest är två program du kan använda http://download.cnet.com/Rember/3000-2094_4-52452.html?tag=mncol;2 Du skriver att du köpt "rätt minnen". Mac har alltid varit kräsen när det gäller "rätt minne". Finns minnen och så finns det minnen....i usel kvalitet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Memtest86+ är det som gäller. http://www.memtest.org Bränn ut och låt köra några timmar/pass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Jag kör den här: http://osxdaily.com/2011/05/03/memtest-mac-ram-test/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyz123 Posted August 17, 2012 Author Share Posted August 17, 2012 Telly82: Tack för referensen. Men jag hade redan hittat den sidan. Det finns ingen referens till något nerladdningsbart testprogram, direkt eller indirekt, på denna sida. Pocahontas: Bra minne??? Jag har letat efter information om Kingston och Corsair men inte hittat några bra tester. Jag har kanske letat för dåligt? Kan du komma med information om tester av dessa två? Jag har Kingston i frun's iMac och de fungerar bra. Denna gång tänkte jag prova Corsair. iEricF: Tack för tipset. Ett snabbt tillgängligt test. Inte helt fel. Koplimi, (Pocahontas): Tack för tipset om memtest. Detta ser vid första anblicken ut att vara det prgm som jag saknar. Jag skall prova. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.