Tesla Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Jag undrar om detta är ett fenomen som fler erfarit. Mus- och styrplattefunktionen började bli allt sämre för något halvår sedan. Markören for lite hit och dit som den ville och blåmarkerade textpartier medan jag skrev, och den gick inte att sätta där jag ville ha den. Till slut blev det ohållbart och jag tog Macbooken till verkstad. Nästa dag fick jag beskedet att batteriet blivit "svullet" pga uppvärmning så att det rent mekaniskt påverkade styrfunktionen som ligger alldeles ovanför batteriet! Reparatören sa att han träffat på detta fenomen förut. Enda lösningen är att köra Macbooken på nät, utan batteri. Jag har väldigt sällan kört den på enbart batteri. Till 95% nätansluten - men förstås med batteriet kvar i. OCH stående på hållare med luft under. Nu när jag tagit ur batteriet så är det tidigare problemet helt borta. Men jag tycker faktiskt att detta är ett konstruktionsfel, med tanke på hur mycket denna Macbook ändå kostade och kostar!! Det skulle räckt med 1-2 mm luft mellan batteriet och nästa yta. Borde inte konstruktören varit medveten om att batteriet sväller? Min reparatör sa att alla batterier sväller, även "vanliga" sådana som man köper i affären till olika apparater. De blir varma, och vid uppvärmning ökar volymen. Detta låter ju som en ganska elementär kunskap för de som "borde" kunna sin sak?? Respons!?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Välkänt problem, om du bemödat dig med att googla hade du funnit många notiser om det. Flyttar ämnet till MacBook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Det är knappast värmen som orsakar detta. Du kör den på nätdrift för länge. Batteriet mår bra av att regelbundet få ladda ur sig ibland. (Och självklart laddas upp ordentligt efter urladdning) Annars kan batteriets kemiska sammansättning stelna som kan leda till att batteriet sväller. Men det kan likväl vara något fabrikationsfel. Men reklamera ett 4år gammalt batteri lär bli svårt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Vill det sig riktigt illa går det så här.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Det är ett välkänt problem för vissa batterier i vissa modeller. På dessa har Apple förlängt garantin till tre år, så du är för sent ute. Du får bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 I bästa fall ger konsumentköplagen tre års konsumentskydd på något liknande. Allt därutöver räknas som tidens tand, oavsett om det är det eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Jag har väldigt sällan kört den på enbart batteri. Till 95% nätansluten - men förstås med batteriet kvar i. Här har du orsaken till ditt problem - du har kört för lite på batteriet. Batterier mår inte bra av att inte användas. Om du kör mest på nätsladden hade det varit klokare för dig att ta ur batteriet. Batteriet i din dator är av så kallad polymer litiumbatteri, och dessa mår bäst av att "motioneras" regelbundet. Apple rekommenderar att man kör slut på det åtminstone en gång i månaden och sedan laddar det upp till fullt. Idealanvändaren är enligt Apple pendlaren som sitter och jobbar på pendeltåget eller annat kommunalt transportmedel och sedan pluggar i datorn vid ankomst, alltså en som kör på batteri och på nät regelbundet. Det är inte ovanligt att gamla batterier sväller i den omfattning du har råkat ut för, och det beror i huvudsak på felaktig skötsel. De flesta sköter inte sina batterier, och känner antagligen inte till Apples rekommendationer för de har inte läst användarinstruktionerna.. Batterier får man räkna som förbrukningsvara. Det är inget märkligt med att behöva byta batteri efter fyra år, särskilt när man har misskött det. Du anser detta är en felkonstruktion, men det ditt batteri uppvisar är ingen normal svällning som kommer av att batteriet blir lite varmt, utan ditt batteri har svällt onormalt mycket på grund av felaktig skötsel vilket gör att det inte kommunicerar korrekt med laddaren och därmed överladdas det och blir onormalt varmt och därmed sväller onormalt mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Det är ett välkänt problem för vissa batterier i vissa modeller. På dessa har Apple förlängt garantin till tre år, så du är för sent ute. Det var några batterier som svällde ovanligt mycket, även vid dålig skötsel, det var ett fabrikationsfel hos batteritillverkaren. Även batterier utan detta fel kan svälla (särskilt om de blir dåligt skötta), om än inte i den extrema omfattning som gällde de specialfallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tesla Posted August 17, 2012 Author Share Posted August 17, 2012 Tack för alla svar! Hade ingen aning om dessa rekommendationer, att man någon gång per månad borde köra slut på batteriet. Jag har kanske gjort det max 3-4 ggr per år. Detta är ju ingen information som man hittar automatiskt utan att själv söka upp den! Hur som helst så är jag glad att det inte var något värre fel på datorn och att den fungerar bra på nät utan batteriet i. Men hade jag vetat att det var bra att ta ur batteriet då man körde på nät, så hade jag naturligtvis gjort det. Var menar ni att man skulle finna den informationen utan att googla och lusläsa alla möjliga forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Tack för alla svar! Hade ingen aning om dessa rekommendationer, att man någon gång per månad borde köra slut på batteriet. Jag har kanske gjort det max 3-4 ggr per år. Detta är ju ingen information som man hittar automatiskt utan att själv söka upp den! Hur som helst så är jag glad att det inte var något värre fel på datorn och att den fungerar bra på nät utan batteriet i. Men hade jag vetat att det var bra att ta ur batteriet då man körde på nät, så hade jag naturligtvis gjort det. Var menar ni att man skulle finna den informationen utan att googla och lusläsa alla möjliga forum? Informationen finns alldeles säkert med i den bruksansvisning man aldrig läser när man febrigt packar upp sin nya dator... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikamar Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Har råkat ut för exakt samma sak på min Alu-Macbook. Grymt irriterande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.