Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur fungerar kopplingen i iMessage iMac <-> iPhone?

sirlindqvist

Recommended Posts

sirlindqvist

Funderar på hur det hela hänger ihop och om det är möjligt att starta en konversation på datorn för att sedan fortsätta på telefonen och få med det man ursprungligen skrev på datorn?

Får det ej att funka iaf. Skriver jag i iMessage på datorn syncas det inte till telefonen... ska detta vara möjligt?

Undrar också över inkommande meddelanden, kan man få dem i både telefonen och i datorn samtidigt? Så kan man välja vart man vill svara? Sitter man vid datorn är det ju smidigare och enklare..

Finns denna sync överhuvudtaget? Om inte kan man ju undra vad man ska med skiten till på datorn :)

iMessage är inte helt hundra ännu. I alla fall inte hos mig..

Ibland får jag, från samma avsändare, både sms och iMessage-meddelande samlat, men ibland (från samma avsändare) så delas sms och iMessage-meddelande upp i två olika trådar på telefonen. Samma avsändare, samma telefoner.. Helt enkelt lite buggigt fortfarande..

Däremot det som du frågade om fungerade klockrent hos mig.

När jag får ett meddelande så dyker det upp både i telefonen och på datorn, och om jag svarar med datorn så dyker även mitt svar upp i telefonen så det blir en sammanhängande dialog.

Men om jag svarar med telefonen så kommer inte det svaret upp i datorn..

Fast om tanken är att iOS-enheten skall vara den samlande enheten så tycker jag att det funkar som det ska. Jag vill ju kunna ta emot, och svara, på datorn OM jag sitter där. Men i telefonen har jag hela konversationen..

History synkas inte i dagsläget hos mig iaf. Vet inte om det ngnsin kommer göra det. Man får helt enkelt hålla reda på vad man tjafsat om :) Har för mig man ska kunna lägga till telefonnummer i imessage på ipad sen så att de synkas. Antar det blir samma på dator också sen.

iPhone tr emot på två adresser, ditt mobilnummer och din Apple id. Datorn och iPad tar bara emot på Apple id.

Kan vara därför det felar lite.

iPhone tr emot på två adresser, ditt mobilnummer och din Apple id. Datorn och iPad tar bara emot på Apple id.

Kan vara därför det felar lite.

Jepp. Har för mig det kommer stöd för att lägga till nummer även på ipad och i mac os x ml. När vet jag inte.

Skickar du ett iMessage från Mac ska det också dyka upp i telefonen, jag har dock märkt att det markeras inte som ett nytt meddelande vilket iofs är helt i sin ordning för det är ju inte nytt egentligen... men jag får absolut mina iMessage från Mac också i telefonen jupp. Och skickar man iMessage till mig får jag dem i telefonen och i Macen.

SMS kan däremot bara tas emot på telefonen och skickas från telefonen. IMessage till och från telefonnummer kan inte hanteras av datorn än. Imessage kommer uppdateras till hösten.

iMessage är inte helt hundra ännu. I alla fall inte hos mig..

Ibland får jag, från samma avsändare, både sms och iMessage-meddelande samlat, men ibland (från samma avsändare) så delas sms och iMessage-meddelande upp i två olika trådar på telefonen. Samma avsändare, samma telefoner.. Helt enkelt lite buggigt fortfarande..

Inte bugg i iMessage utan beror på avsändarens inställningar och hur avsändaren har skickat.

Imessage kan skickas med både telefonnr och Apple ID. SMS och iMessage med telefonnummer samlas i samma konversation. iMessage med Apple ID hamnar i en separat konversation om Apple ID inte är sparad i mottagarens adressbok för kontakten. Det du beskriver är vanligt med avsändare som växlar mellan iPhone och iPad, eller nu även iMessage från Mac. iPhone kan skicka både telefonr och Apple ID i iMessage, medan iPad och iMessage på Mac enbart skickar som Apple ID.

Så, om du har en kontakt där du inte har Apple ID i adressboken för kontakten - SMS och iMessage från iPhone (telefonnummer) hamnar i samma konversation, men när avsändaren skickar från sin iPad eller Mac (Apple ID) hamnar dessa iMessages i en egen tråd.

Lösningen är att lägga till Apple ID för denna kontakt i din adressbok på telefonen.

Inte bugg i iMessage utan beror på avsändarens inställningar och hur avsändaren har skickat.

Imessage kan skickas med både telefonnr och Apple ID. SMS och iMessage med telefonnummer samlas i samma konversation. iMessage med Apple ID hamnar i en separat konversation om Apple ID inte är sparad i mottagarens adressbok för kontakten. Det du beskriver är vanligt med avsändare som växlar mellan iPhone och iPad, eller nu även iMessage från Mac. iPhone kan skicka både telefonr och Apple ID i iMessage, medan iPad och iMessage på Mac enbart skickar som Apple ID.

Så, om du har en kontakt där du inte har Apple ID i adressboken för kontakten - SMS och iMessage från iPhone (telefonnummer) hamnar i samma konversation, men när avsändaren skickar från sin iPad eller Mac (Apple ID) hamnar dessa iMessages i en egen tråd.

Lösningen är att lägga till Apple ID för denna kontakt i din adressbok på telefonen.

Nja, det borde vara så som du beskriver.

Men den här funktionen strular hos mig..

När jag skrev detta så tänkte jag på hur det fungerar när min son skickar mess till mig. Han har bara en iPhone, så det är inget strul mellan iPad/iPhone.

I både hans iPhone och min så har vi bara ett (1) kontaktkort på varandra, och i det står både telefonnumret och iMessage-adressen. När iPhone inte hittar ett nätverk går meddelandet iväg som ett sms istället, annars som ett iMessage. I min telefon blir hans meddelanden gröna om dom gått iväg som sms, och blå om dom sänts som iMessage, men dom hamnar i samma tråd. D.v.s. allt är som det det ska.

MEN.. Ibland (utan att jag hittills kommit på varför) så hamnar plötsligt ett meddelande i en ny tråd.. Skumt..

Jag vill gärna tillägga att för det mesta så fungerar det, men ibland buggar det ur så här..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...