JosefineE Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Nu har jag provat på alla möjliga sätt att radera mp3-filer i iTunes, men det går inte. Jag markerar filen, klickar på "radera" --> "flytta till papperskorgen" för att sedan tömma papperskorgen. Jag har försökt med både en och flera filer åt gången samt med kortkommano alt+cmd+backspace, men alltså filen/filerna finns fortfarande kvar när jag söker på dem i finder under musikbiblioteket............ Snälla kan någon hjälpa mig, jag blir galen! Sen har jag ett annat nästan lika frustrerande problem och det är att jag inte kan finna något bra sätt att automatiskt importera musik till mitt iTunes-bibliotek. Och nu menar jag alltså mp3-filer som jag laddar ner till datorn.... Vore hemskt tacksam för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Hej, det är inte så att du bara raderar låten från en spellista? Har du markerat musik längst upp i fältet till vänster så du inte är i en spellista? Den andra orsaken jag kan tänka mig är att du inte markerat att iTunes ska ordna dina musikfiler. Titta i inställningar under avancerat och kontrollera att rutan är ikryssad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JosefineE Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Hej och tack för svar. Nej, jag raderar inte från spellista utan har musik markerat. Och jag har testat att avmarkera att iTunes ska ordna musikfilerna (var förinställt) för att sedan markera det igen, försökt flera gånger med båda alternativ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted August 14, 2012 Share Posted August 14, 2012 Ajaj, då har du ju redan provat de enkla felen.. Jag antar att du googlat efter någon med samma problem. Ofta finns ju svar på Apples supportsidor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JosefineE Posted August 14, 2012 Author Share Posted August 14, 2012 Ja, jag har googlat och försökt läsa mig till svar på forum och supportsidor, men ack jag kan inte hitta någon lösning..... jag får väl helt enkelt gå tillbaka tillen gammal hederlig winamp eller nåt Link to comment Share on other sites More sharing options...
znozy Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 Ja iTunes är Apples mest förvirrade prog ever, om nu inte iCloud petar ner det för det är inte klokt på en fläck det. Vet inte hur många gånger det synat bort mina kontakter, märker programmet att tex datorn har fler kontakter än iPhonen skall den väl inte låta iPhonen´s kontaktlista överta, eller tvärs om. För man har inte en susning om vad det är det synkar med? O frågorna iTunes och Cloud ställer är det riktigt windowsvarning på, vilket av svaren skall man svara med på dessa dumma frågor? För att återgå till iTunes så har jag efter 10 år ännu inte förstått logik/struktur på hur iTunes hanterar filer. Kopierar hit o kopierar dit ibland går det att ta bort o andra gånger inte alls. Hoppas det löser sig för dig iaf, om inte annat kanske du kan leta upp .plist filen för iTunes kasta den o börja om från början. Snart är osx så användarvänligt att man får börja installera om systemet för att lösa sådant som var en baggis för något år sedan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 Både iCloud och iTunes har alltid fungerat ypperligt för mig, jag valde Mac år 2006 just på grund av iTunes. Om man funderar på hur iTunes hanterar filer så är man på fel spår för man ska bara låta iTunes hantera dem, inte tänka på hur det görs. Inuti iTunes gör man sorteringen genom den information som man lägger till varje spår, det är den informationen som avgör sorteringen och det är här det brukar fallera för många som inte har fullständig information om låtarna.. viktigast är artist, albumartist och albumtitel samt genre. Nå, detta med att radera... Ja, normalt ska det vara att man högerklickar på ett spår i biblioteket och väljer radera så ska det vara klart. Man kan också dra ett spår till papperskorgen i datorn. Och då ska man få upp frågan "Är du säker ...".. Börja med att kolla så du inte har dubletter... "Arkiv - Visa dubletter". Kom också ihåg - att om du har en AAC av en låt och du sedan gör om den till MP3 så får du två filer. Den tar alltså inte bort den gamla, utan den gör bara en kopia i ett nytt format. Och tar du bort MP3:n så har du kvar AAC... Du säger du har kvar låten när du söker i Finder... men du har den inte kvar i iTunes? Det är inte så att du har en TimeMachine inkopplad och det är låten i TimeMachine kopian den hittar i säkerhetskopian av iTunes-biblioteket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JosefineE Posted September 5, 2012 Author Share Posted September 5, 2012 Tack för svar! Jag har visst glömt att uppdatera tråden med att jag faktiskt till slut lyckades lösa problemet. Jag förde över alla musikfiler som var lagrade på datorn till iTunes och raderade de sedan. Och jag har även fixat den automatiska tillägget av musiken, jag väljer helt enkelt mappen "lägg automatiskt till iTunes' som nedladdningsplats. Vet inte om det är helt pk, men det funkar iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted September 5, 2012 Share Posted September 5, 2012 Tack för svar! Jag har visst glömt att uppdatera tråden med att jag faktiskt till slut lyckades lösa problemet. Jag förde över alla musikfiler som var lagrade på datorn till iTunes och raderade de sedan. Och jag har även fixat den automatiska tillägget av musiken, jag väljer helt enkelt mappen "lägg automatiskt till iTunes' som nedladdningsplats. Vet inte om det är helt pk, men det funkar iaf Bra, du använde alltså iTunes på "fel" sätt innan och nu kör du på "rätt" sätt. För det är så med iTunes, man ska låta programmet sköta all filhantering, inte hålla på och mecka själv, då är risken stor att det kör ihop sig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.