Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på en bra "Handla-mat"-app?


PongoFett

Rekommendera Poster

Någon som har bra tips på en "handla-mat" app?

 

Några krav jag har:

 

1. Ska helst vara på svenska.

2. Ska kunna synka automatiskt mellan flera enheter/användare så att man kan använda den inom familjen.

3. Snygg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminnelser i Mountain Lion och iOS kan man använda för en lista över matinköp, som synkas över iCloud.

Appen i Mac och i iOS är på svenska, även om den i Mac har en haltande översättning... (det står "Reminders" på ett ställe fast det är svenska runtomkring, men det går att ändra genom att högerklicka - Byta namn).

 

Men, i likhet med andra applikationer som synkar över iCloud så synkar den bara med samma Apple ID. Jag vet ingen applikation som synkar data mellan flera Apple ID's, annat än kalenderfunktionen då man i iCloud kan dela ut en kalender till flera läsare. Men du skulle ju kunna använda kalendern... iCal i Macen och i iCloud och lägga in matinköpen som en lista på ett datum att göra, och så delar du ut kalendern. Du kan här även ange behörigheten, alltså endast läsa eller också läsa och ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du kan dela lista i påminnelser med andra Apple id. Skapa en lista i Påminnelser. Gå sedan in på www.icloud.com och välj Kalender, i vänsterkolumnen finns din lista som du skapat i Påminnelseappen och nu kan du välja att dela den med andra Apple id:n. Så gör sambon och jag med vår handlarlista. :) Himla praktiskt! Den uppdaterar alltså för samtliga Apple id som du delat med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag ska testa och se hur det funkar för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder sedan år ett program som kan hantera olika typer av listor. Bland mallarna finns det en för att handla. Programmet heter SplashShopper och är det bästa jag har använt och jag har provat flera tidigare.

Vad man behöver skapa från början är kategorier och fundera på hur dessa ligger i förhållande till varandra i den butik man brukar handla.

Man kan skapa olika ordning för olika affärer om man önskar.

Sedan börjar man lägga till sina varor.

 

Kategorier är typ: bröd & kex, Specerier, Kött, Fisk, Djupfryst, Mejeriprodukter osv.

Sedan är det bara att börja lägga till varor i varje kategori. Med tiden bygger man upp en lista med de flesta varor man brukar köpa under ett år.

 

Med listans hjälp är det också lätt att kika på vad man eventuellt glömt man saknar.

 

Programmet finns för Mac och för iPhone och det är lätt att synka emellan dem.

 

Man kan också göra utskrifter eller en PDF och skicka till någon som saknar iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan rekommendera dig MatHems Iphone-app där du kan handla matvaror, recept och matkassar.

 

Appen fyller också upp dina krav. Lycka till!

 

Någon som har bra tips på en "handla-mat" app?

 

Några krav jag har:

 

1. Ska helst vara på svenska.

2. Ska kunna synka automatiskt mellan flera enheter/användare så att man kan använda den inom familjen.

3. Snygg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har bra tips på en "handla-mat" app?

 

Några krav jag har:

 

1. Ska helst vara på svenska.

2. Ska kunna synka automatiskt mellan flera enheter/användare så att man kan använda den inom familjen.

3. Snygg! :)

 

ShoppingList

 

1. Ja

2. Ja, dela listor via dropbox, e-post, bluetooth

3. Ja. Fast det är ju en smaksak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev ShoppingList till slut. Den funkar bra för mina ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vi kör med evernote och lägger då samtidigt upp recept till olika maträtter.

Då är det lätt ifall man står i affären och undrar vad det var för ingredienser till den där minestronesoppan :)

Samt att man till slut får ett riktigt bra register med goda maträtter som hela familjen gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag och min tjej använder oss av Dela Min Lista (som jag har utvecklat själv). Den är enkel och snygg. Synkar automatiskt listor som är delade mellan olika användare. Vi använder den för inköpslistor, receptlistor, todo-listor, önskelistor, filmer-att-se-listor, etc och man kan kommentera enskilda inlägg. Mycket praktiskt!

 

7kr-version:

https://itunes.apple.com/us/app/share-my-list/id552825268

 

Gratisversion:

https://itunes.apple.com/us/app/share-my-list-free/id556560870

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Släng ett öga på OurGroceries appen. Enkel att använda och uppdaterar mot andra telefoner på 5-10sek om du delar listor med någon. Tyvärr inte svenska men stör inte så mycket in denna app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör "Clear" på Mac och iPhone. Blir ännu lättare nu när frun i huset släppt taget om sin gamla SE och skaffat iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...