Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så tar du död på Macviruset


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

De som installerar själva från suspekta källor får skylla sig själva.

Utöver det så litar jag helt på Mac OS X förmåga till att skydda sig själv.

Att Microsoft Windows har varit så lätt för personer med mindre hedervärda ambitioner att ge sig på är inte en norm, Microsoft är definitivt inte ett exempel att leva upp till. Microsofts resultatlista, historia med många misslyckanden borde få dem till att skämmas och vi borde sluta att av okunnighet jämföra med dem.

Übermench mikaellq alltså? Men tänk lite längre än näsan räcker för en gångs skull? Alla användare kanske inte är lika duktiga som du är?

 

Och hoppas du aldrig blir lurad av en snygg installerare från en sida som du litar på. Det är faktiskt inte bara porrsajter som kan sprida skit, har du tänkt på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Übermench mikaellq alltså? Men tänk lite längre än näsan räcker för en gångs skull? Alla användare kanske inte är lika duktiga som du är?

 

Och hoppas du aldrig blir lurad av en snygg installerare från en sida som du litar på. Det är faktiskt inte bara porrsajter som kan sprida skit, har du tänkt på det?

Nej jag har redan förstått att din roll är att vara diplomaten och min burdusa diskussionsstil ogillas därför.

Jag har läst in många poäng i datavetenskap och vet vad som utgör ett bra operativsystem, och det räcker med att säga att ett bra OS stavas inte Microsoft Windows. Vi kan gå in på tekniska detaljer på varför Mac OS X är så säkert likt de flesta plattformar och varför världens ett tag största plattform också är världens sämsta och inget att jämföra med, men jag tror inte att du är intresserad av ovannämnda skäl :P .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ämnet Datavetenskap ingick visst ingen kurs i att sätta sig in i andra människors situation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört gratis antivirus för hemmaanvändare i många år på Windows, och det finns ingen som har börjat ta betalt. Spela inte okunnig.

 

Nä det är ju ingen som tar betalt för gratisversionerna. Sicken diskussion.....armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ämnet Datavetenskap ingick visst ingen kurs i att sätta sig in i andra människors situation?

Empaten som talar? ;)

Nej jag vill inte lura någon.

Säkerhetsprogram från gangsterföretag som Kaspersky, Symantec et al. är snudd när totalt onödiga i Mac OS X.

Allt individer bör lära sig likt i övriga livet att vara noga med att låsa om sig, att inte lita blint på folk och att endast installera det allra mest nödvändiga och bara från betrodda källor. Warez.com är INTE en betrodd källa, något alla förstår?! Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har redan förstått att din roll är att vara diplomaten och min burdusa diskussionsstil ogillas därför.

Jag har läst in många poäng i datavetenskap och vet vad som utgör ett bra operativsystem, och det räcker med att säga att ett bra OS stavas inte Microsoft Windows. Vi kan gå in på tekniska detaljer på varför Mac OS X är så säkert likt de flesta plattformar och varför världens ett tag största plattform också är världens sämsta och inget att jämföra med, men jag tror inte att du är intresserad av ovannämnda skäl :P .

 

Det spelar ju ingen roll om OS X är kassaskåpsäkert om man blir lurad. Sen kan allt falla som dominobrickor..... Min uppfattning av det du skriver blir att du är enögd i detta och har tekniken som din "gud". Fortfarande är människan den svaga länken.... därmed inte sagt att jag tror att det är dags att ropa "Vargen kommer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ju ingen roll om OS X är kassaskåpsäkert om man blir lurad. Sen kan allt falla som dominobrickor..... Min uppfattning av det du skriver blir att du är enögd i detta och har tekniken som din "gud". Fortfarande är människan den svaga länken.... därmed inte sagt att jag tror att det är dags att ropa "Vargen kommer".

Tänk så här: Mac OS X är säkrare än Windows med antivirusprogram. Rätt eller fel?

Mac OS X drabbas ju långt mera sällan vilket är lätt att visa om du vill.

Om rätt, ÄNDÅ så tycker en del utanför säkerhetsföretagens väggar att Mac OS X behöver antivirusprogram! :blink:

 

Förklara detta för mig: varför??? confused.gif

 

Varför Symantec och Kaspersky tycker att vi ska använda deras produkter behöver jag väl knappast förklara? Eller? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Förklara detta för mig: varför??? confused.gif

 

 

Det gjorde jag nyss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ju ingen roll om OS X är kassaskåpsäkert om man blir lurad. Sen kan allt falla som dominobrickor..... Min uppfattning av det du skriver blir att du är enögd i detta och har tekniken som din "gud". Fortfarande är människan den svaga länken.... därmed inte sagt att jag tror att det är dags att ropa "Vargen kommer".

Nej det har ju inte kommit någon varg till Mac OS X, bara några små beskedliga småhundar.

Det är bara en handfull trojaner, som dessutom inte är speciellt välspridda, att skydda mot.

Tycker du att det känns lönt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På grund av er artikel har ikväll en kompis till mig frågat varför jag sagt att antivirusprogram inte behövs till OS X när MacWorld skriver att det behövs... Så ja, artikeln har fått åtminstone en att bli orolig över virushot... Förhoppningsvis var väl han den enda.. :)

 

Nej, han har fortfarande inget antivirusprogram installerat men Sophos har väl fått några nya användare kanske? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det väl iofs en del "hot" mot OS X, mest i form av skadlig kod - men de är ju inte så många. Däremot känns det mer oroande att det tydligen finns en del säkerhetsluckor de kanske har tagit lite för lätt på, men det verkar vara bättre nu. Sen finns det ju faktiskt ett (enklare) inbyggt skydd i systemet: XProtect.plist, som uppdateras i bakgrunden varteftersom det dyker upp ngt.

 

Själv kör jag ClamAV. Är väl den som kommer installerad i OS X Server? Blir mest att man kör den någon gång ibland, och konstaterar sen att man klarade sig en gång till. :)

 

Är man nojjig, el bara lite allm överintresserad så, kan man ju alltid kika på SecureMac. Intressant läsning, men det är mest notiser om uppdateringar o sånt av olika program o lite så (10år av notiser har de på 1 o samma sida).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...