Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Power PC-Macar är numera pensionerade


Joel Westerholm

Rekommendera Poster

Joel Westerholm

Under dagen har jag suttit och städat upp lite i forumet. Tagit bort nitade trådar som är inaktuella, plockat bort en del gamla forumavdelningar som inte gör någon nytta längre och dylikt.

 

Men en förändring som jag också gjort är att numera så ska diskussioner om Power PC-Macar ske i avdelningen "Pensionerade Macar". Jag tror inte det här är särskilt kontroversiellt då det är sex år sedan övergången skedde, men kan vara bra att känna till.

 

Och ta inte det här som en diss mot era gamla trotjänare :) . Diskussioner om alla Mac-modeller ända tillbaks till den allra första modellen av Macintosh är mycket välkomna på forumet, men de ska föras ovan nämnda avdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, finns ingen anledning att de ligger och tar upp plats, de flesta har väl kvar några PPC-macar som hobby eller prydnad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår iMac globe står i vardagsrummet som jukebox om det skulle behövas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår iMac globe står i vardagsrummet som jukebox om det skulle behövas

Har du de där snygga Harman Kardon-högtalarna till den? kartjej.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du de där snygga Harman Kardon-högtalarna till den? kartjej.gif

 

Klart jag har :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknas en Intel core 2 duo som en PowerPC?? Har ingen aning :D

Nej, du kan andas ut. PPC betecknar macar som inte har Intelprocessorer. PPC-macar slutade tillverkas 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknas en Intel core 2 duo som en PowerPC?? Har ingen aning :D

 

Nej, bara datorer innan de fick Intelprocessorer som kallas PowerPC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en PowerMac 7200/90 med Mac OS 8.1, men jag blir nojig över ljudnivån om jag startar den :stjarnsmall:

PowerMac 7100/80 men tycker inte att ljudnivån är så fasansfullt hög.

Min första Mac. :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan andas ut. PPC betecknar macar som inte har Intelprocessorer. PPC-macar slutade tillverkas 2006.

 

Okej tack för svaret :) Visst är PPC dessa processorer som kallas G4 och G5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svaret :) Visst är PPC dessa processorer som kallas G4 och G5?

Ja, bland andra, de var de två sista typerna som tillverkades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

---

 

Lite off topic: Jag som inte tänker sluta med Snöleoparden (som har det jag vill ha, Front Row och stöd för PPC-program till exempel) är det dags för mig att hamna bland Pensionerade medlemmar snart? :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vi gamlingar med *vår* syn på datorer snart försvinner eller uppslukas av det stora blå. Morgondagens datorer ser ut som telefoner och bärs i fickan...

Jaså? totaltgalen.gif

 

post-28798-052225700 1344876679_thumb.jpg

 

On topic: Nä, du har väl rätt, om ett par decennier kan man operara in skiten under huden och logga in på banken med en ögonblinkning på ett ögonblick. Jag är en jultomte.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då borde väl även Vanliga MacBook hamna som pensionerad, den säljs ju inte ens längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde väl även Vanliga MacBook hamna som pensionerad, den säljs ju inte ens längre.

Att den inte säljs innebär ju inte att den slutar användas av den övervägande majoriteten av användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mactracker är det två första MacBookarna "vintage" vad gäller supportstatus, liksom de två sista PM G5 är. Jag vet inte var de uppgifterna hämtas ifrån. Man borde ha objektiva kriterier. Macar som inte kan köra det senaste Mac OS X kan betraktas som pensionerade, sakligt sett. Man kan ha andra definitioner, mer eller mindre långsökta. Sedan kan man tycka vad man vill. Att pensionera just PPC är väl helt rätt med tanke på frågan om OS. Senare MacBook kan ju köra Bergslejonet, så de får vara kvar som grupp, tycker jag, det blir konstigt att dela upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mactracker är det två första MacBookarna "vintage" vad gäller supportstatus, liksom de två sista PM G5 är. Jag vet inte var de uppgifterna hämtas ifrån. Man borde ha objektiva kriterier.

Jag tror uppgifterna kommer från Apple.

 

"Vintage" innebär att Apple inte längre tillhandahåller några reservdelar. Det är väl det närmaste objektivitet man kan komma, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror uppgifterna kommer från Apple.

 

"Vintage" innebär att Apple inte längre tillhandahåller några reservdelar. Det är väl det närmaste objektivitet man kan komma, tycker jag.

Okej, men vad är skillnaden mellan "vintage" och "obsolete", då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men vad är skillnaden mellan "vintage" och "obsolete", då?

post-11001-046647600 1346156793_thumb.png

 

För Sveriges del: Ingen skillnad alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-046647600 1346156793_thumb.png

 

För Sveriges del: Ingen skillnad alls.

Aha, tack för upplysningen! Då borde alla "vintage" och "obsolete" betraktas som pensionerade macar, vi befinner ju oss inte i Kalifornien... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Då borde väl även Vanliga MacBook hamna som pensionerad, den säljs ju inte ens längre.

 

Det finns en logik i det, men jag tycker nog vi ska låta gränsen gå vid Intel-övergången tillsvidare. De flesta av diskussionerna från någon som kör Macbook är även relevanta för personer med nyare maskiner. Dessutom handlar det här lika mycket om att modereringen ska bli enklare, det blir betydligt knepigare för oss om man måste in och avgöra exakt vilken årsmodell av datorn som en frågeställare har.

 

Med PPC-Macar är det betydligt enklare. De kan inte köra de senaste versionerna av operativsystemet och allt färre program görs i PPC-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Senaste versionen kan inte CoreDuo-Macarna heller köra, ej heller Macar som inte har 64-bitars EFI. Alla iMacar i vit plast, alla MacBook med Intel950 eller IntelX3100-grafik, alla Mac Pro gen 1 och så vidare, de är utestängda och det finns väl en rimlighet i att de övergår till hyllan för pensionerade Macar.

 

Korrekt, och det kommer de göra förr eller senare men inte just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...