Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor kring iBook och rättigheter


Lionardo

Rekommendera Poster

Jag är lite osäker på hur rättigheterna funkar när man publicerar saker med iBook.

 

Jag håller på och skissar på en slags kokbok som jag med hyggliga odds kan få publicerad och jag tänkte nu eventuellt göra en "teaser" i iBook. Tanken är att det ska vara en ganska enkel fotobok med matbilder och ytterst lite text. När jag sedan (eventuellt) publicerar den riktiga fysiska boken får jag då använda samma foton jag har i teasern publicerad med iBook. Bilderna är mina så ur den aspekten är det inget problem. Eller?

 

Någon som vet?

 

MVH

 

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker, men eftersom det är dina bilder borde du väl få göra precis som du vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du inte får göra är att sälja den färdiga iBooks-fil som du skapar med iBooks Author utanför iBookstore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så även texten får jag göra vad jag vill med. tex trcka andra böcker med "exakt" samma innehåll? Jag hade för mig att Apple kritiserades ganska hårt för rättighetshanteringen när iBook lanserades. Men det är alltså inte så farligt?

 

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibooks-dokumentet får du inte publicera på något annat vis än via iBooks, vilket inte är en sådan begränsning som det låter för det finns inget annat sätt att publicera iBooks-dokument på än via iBooks. Alltså iBooks-formatet är Apples eget och ingen annan använder det eller får i dagsläget använda det. Du kan inte heller exportera iBooks-dokumentet till ett annat format, det finns ingen sådan konverteringsmöjlighet i iBooks Author.

 

Texten och bilderna kan du använda utanför iBooks-dokumentet, men det blir då på ett annat sätt och inte identiskt. Du får ju skapa annan formatering, andra typsnitt och ja göra de förändringar som en tryckt bok innebär.

 

Om du vill helt vara på den säkra sidan ska du använda ePub-formatet istället för iBooks. Epub får du göra precis vad du vill med, Apple har inga synpunkter på böcker som säljs via iTunes store som är i ePub-formatet. Det är iBooks-böcker de kräver ensamrätt på, men inte ePub-böcker. För ePub bör du dock använda ett annat program än iBooks.

Pages kan skapa ePub-dokument, och flera andra program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...