Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag är så jävla nöjd med min nya laserskrivare!


Semmelman

Rekommendera Poster

Ordet "accomplish" är 4.8 mm långt, för att ge lite skala åt det hela...

Det ser ju inte så jättebra ut det där men å andra sidan är förstoringen extrem, lite svårt att avgöra för mig utan att se utskriften. Tyvärr funkar inte min scanner med MacOSX så det blir lite krångligt att scanna in mina för jämförelse. Finns det ngt program där dina 600dpi-utskrifter blir superskarpa? Som typ Textredigerare…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Nej, 600 såg aldrig snyggt ut jämfört med 1200.

Skulle jag sätta det på en skala 1-10 så får 300 dpi betyget 1, 600 dpi betyget 3 och 1200 dpi betyget 9.

 

Eftersom det fortfarande är lite taggigt i 1200 ser jag ingen anledning till att använda nåt annat.

Och därför ska jag inte ge mig förrän jag lyckas "hacka" standardinställningen på nåt sätt!

Det är så irriterande att behöva gå in i inställningarna för varje utskrift...

 

Jag vet inte vad du har för krav, Jochum, men för mig är inte 600 dpi bra nog, eftersom inte ens 1200 dpi är perfekt.

Dock är 1200 helt ok.

 

Utskrifterna på bilden är från TextEdit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har höga krav, och är inte svagsynt, än alla fall, 600dpi är så skarpt så jag har inte ord för det. 1200 ser jag ingen skillnad på, möjligen att svärtan är ngt lite mörkare, fast det kan vara inbillning. Tittat på det med min Nikon-lupp t o m och det ser jätteskarpt ut även i den, fast jag kan då se en liten skillnad mellan 600 och 1200. Men det ser inte alls likt ut som dina inscanningar, mycket bättre, men förstoringen är annorlunda.

Tycker det är konstigt att 600 inte blir 110% perfekt för dig, undrar om det är nåt fel på din skrivare? Prova att skriva ut några rader i Textredigerare, där blir det skarpt så skarpt…

 

Jag väljer förutom det som står default: Halftone pattern: Brother och plain paper och INTE toner save mode… har du provat rätt sida på papperet? Du kanske har dåligt papper? Fast som sagt har jag vanligt billigt ClasOhlsson laserpapper…

 

Skakade du tonern sidledes inann du satte in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju i TextEdit (som kallas Textredigerare på svenska) som jag skriver ut i!!!

 

Det är inte papper eller skrivare det är fel på när felet enbart är att pixlarna är för stora, det måste du väl ändå hålla med om...

Jag ser ju kantigheten. Superskarpt för mig innebär att jag inte kan se pixling alls - alltså helt släta linjer, men det förväntar jag mig inte från en billig laserskrivare, eftersom inte ens proffsmaskiner lyckas med det.

 

Skrivaren är det inget fel på, men vi har säkert helt olika uppfattning om vad som är bra och vad som är dåligt.

 

Jag är, som sagt, helt nöjd med skärpan i 1200-läget, men bara där. Och mitt enda problem är därför att jag inte kan ställa in systemet att ha 1200 dpi som standardinställning.

Löser sig det är jag helnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du engelskt system el varför kallar du Textredigerare förTextEdit? Jag tror vi pratar om olika program, för TextEdit har jag ett program som heter som jag laddat ner, Textredigeraren däremot ingår i MacOSX. Pröva med MacOSX:ets Textredigerare istället.

 

Om det inte blir bättre tror jag tror du måste ha något fel på skrivaren, jag ser inte en antydan av pixlar el kantighet i 600 dpi och från Textredigeraren. Jag har aldrig sett något skarpare nånsin. Och ändå tittar jag i lupp. Jag är inte 80 år gammal och halvblind. Och så stor skillnad kan det inte vara mellan olika skrivare i samma modesjang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Om jag väljer skriv ut och sen under utskrifstinställningar väljer Super Fine och till höger om Förinställningar väljer spara som med lämpligt namn så kan jag välja detta nästa gång oxå och få 1200dpi! Enkelt som en plätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, TextEdit är det som på svenska kallas Textredigeraren, det enkla lilla program som följer med systemet.

Självklart kör jag engelskt system. Då slipper man leta reda på vad det ena eller andra heter på engelska när man ska söka hjälp om det på nätet.

Många översättningar är så bedrövliga att man inte kan lista ut vad det heter i original. Kommer aldrig att köra nåt annat än engelskt system.

 

Vi ser säkert samma sak, men har totalt olika syn på vad som är kantigt/pixligt/taggigt och inte.

1200 dpi är ju helt ok, men jag vill kunna ha det som normalinställningen, inte nåt jag måste välja manuellt inför varenda jävla utskrift, det är så irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Om jag väljer skriv ut och sen under utskrifstinställningar väljer Super Fine och till höger om Förinställningar väljer spara som med lämpligt namn så kan jag välja detta nästa gång oxå och få 1200dpi! Enkelt som en plätt!

Jodå, det vet jag, men jag måste ju lik förbannat välja standardprofilen varje gång.

Systemet kan ju inte behaga sig att minnas vilken jag använde senast, utan går tillbaks till "Standard" som inte går att ändra på...

:angry:

 

Jag HATAR puckade programmerare.

Råkade nyss ut för en liknande sak i ett annat sammanhang.

De är förmodligen svårt autistiska hela bunten. Matematisk precision i skallen men vision som en daggmask...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, samma lilla enkla program…

Kan det vara typsnittet? Tror det inte…

Men jag tror inte vi har så olika syn på kantigt/pixligt/taggigt, vi är ju båda svenskar och vet vad orden betyder, jag lovar dig att jag ser inte ens en antydan om något av de orden, inte alls. Kanterna på bokstäverna är raka och släta som Jennifer Aniston. Såvida du inte kollar utskrifterna i ett mikroskop? Jag tror du har ngt fel nånstans. Pröva att vrida elkontakten 180° eller ngt sådant, det har ju visat sig lösa problem med andra elektriska utrustningar. Prova en annan USB-kabel, jag kör med min gamla USB1 kabel, det kanske är att den är långsammare som gör det så skarpt för mig?! (inte allvarligt menat)

 

Tyvärr hittar datorn inget SCSI kort fast jag tagit hem senaste MacOSX drivrutinen, tror kortet är bränt, så jag kan inte sparka igång scannern.

 

OK, fast att välja en annan profil gör man på en halv sekund… men skriver man ut ofta så… men du har nåt fel nånstan, kolla kontakten. Man vet ju aldrig…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sista gången, inget är fel på skrivaren.

Det är klara och tydliga skillnader mellan de olika upplösningarna, vilket också syns på mina inscannade bilder.

 

ja, visst kan man välja en ny profil på en halv sekund, men det innebär att jag alltid måste göra det, och så tokigt ska det inte behöva vara på en modern dator, att man inte kan ställa in sina favoritinställningar och ha dem som standard. Det finns liksom ingen anledning till att ha en medioker inställning som standard på en skrivare som skriver ut med samma hastighet oavsett upplösning.

Kanske om man ska trycka ut tusentals kopior, gör det skillnad på några minuter...

 

Om vi nu ska se det lite objektivt, så måste det ju bli taggigt.

300 dpi ger 12 "dots" per mm, men hur många "dots" är det per "ruta"?

Om vi antar att en "ruta" består av fyra "dots", så blir det 6 "rutor" per mm.

Ganska taggigt, med andra ord.

600 dpi skulle då ge 24 "dots" och 12 "rutor" per mm.

1200 dpi 48 "dots" och 24 "rutor" per mm.

Taggigheten blir alltså bara en fjärdedel så stor vid 1200 som vid 600.

(Samma förhållande gäller naturligtvis om man räknar direkt på "dots", men med andra siffror...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki, med tanke på att accomplish är knappt fem mm långt så är det en extremt liten textstorlek du förstorat upp ganska mycket, mindre textstorlek än den minsta på den första testutskriften, så då kanske den kan jämföras med min 600dpi testutskrift och minsta texten där. Det kanske skulle se ut som din förstoring om jag scannade in min oxå. Däremot har jag inte så stor skillnad mellan 600 och 1200. 300 har jag inte testat, varför skall man köra med det, det gör ju ingen tidsskillnad, 9/10 dels sekund istället för 10/10 sekund typ…

 

Din utskrift påminner om dem jag får från Mail t ex, det verkar rastrera texten inuti breven.

 

Den där jaggigheten, trappstegen du fick i 300dpi, får jag i InDesign om det är fel på typsnittet eller det fattas. Fast då blir det inte bättre för att man höjer upplösningen. men jag ser inga såna trappstegstendenser alls på mina 600dpi bokstäver.

 

Men om man betänker objektivt att 600dpi var ju vad de flesta lasrar gav förra året och det ofta blev hyggligt skarpt, så kan inte skillnaden vara så stor mellan skarpt och jätteskarpt… det kan alltså inte vara taggigt vid 600 dpi, då skulle de flesta lasrar ha varit taggiga förra året… Jag tror inte skillnaden är så stor mellan 600 och 1200 dpi eftersom vi närmat oss det synbara taket för vad vi kan uppfatta. Så jag tror ändå du kan ha fel på skrivaren, eller så har du rätt, svårt att avgöra alla fall kan man ju vara överens om… Men när jag köpt en scanner så ska jag scanna mina utskrifter, då återkommer jag. För jag anser fortfarande att mina 600 dpi är skarpare - el vart fall lika skarpa - som alla de laserutskrifter jag sett tidigare, även från proffslasrar, fast jag har iofs inte sett så många skall erkännas…

 

Kan ingen annan här köpa 2040:ian och scanna in lite text, jag börjar på att bli rejält nyfiken på om det är nåt som strular för dig eller bara handlar om olika uppfattningar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får komma ihåg att scannerns maximala optiska upplösning är 1200x1200 dpi, så om skrivaren klarar 600 på ena hållet och 2400 på andra, så kommer det ju att se "värre" ut på de inscannade bilderna än vad det är.

Mina bilder var inte till för att visa taggigheten vid maximal upplösning, utan skillnaden i taggighet mellan 300 och 1200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi är på gränsen vad scannern kan uppfatta. När vi är uppe i dessa förstoringsgrader så är det väl närmast frågan om akademiska skillnader i skärpa, eftersom de är helt osynliga för blotta ögat… eller ens i en lupp. Jag ser extrem skärpa och raka linjer om jag tittar på 600dpi utskriften på nära håll, och om den är oskarpare än 1200dpi sett i förstoringsglas el mikroskop så bryr jag mig inte så särskilt mycket om det för det är inte myrorna som skall läsa…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

600dpi2.jpg

 

– Så då fick jag köpa tjejens scanner, scannade in den första textutskriften som kom ut med mellanupplösningen 600x600dpi och inskanningen är oxå gjord i 600 dpi, ordet "täckning" är i verkligheten 5,5 mm långt och i verkligheten svårläst liten runt gissningsvis 6 punkter stor el så, 7x förstoring ungefär… den stora texten motsvaras av vanlig tidningsbrödtext 9p el så. Ojämnheterna kan nästan lika gärna höra till papperets struktur ock kan anas i lupp men svårligen för blotta ögat. Detta påminner om en vanligt utskrift från en vanlig bra laser. 2400dpi läget ger mindre ojämnheter och förbättringen syns bäst i lupp, finns egentligen lite anledningn för mig att använda eftersom 600dpi är tillräckligt bra, men kan vara gott att ta till ifall jag vill skriva ut en 100 000 kr faktura nån gång… :D Å andra sidan tar ju det inte märkbart längre tid så man kan kosta på det till en 10 000 kr faktura kanske oxå… -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattas Postscript på skrivaren annars verkar OK men dyr toner 800kr + moms

 

Tyckte tonern var bland de billigare, 600:- inklusive moms på netonnet, för 2 500 utskrifter.

 

Men postscript har du ju rätt i! Varför har jag inte tänkt på det?! Provade att skriva ut från InDesign nu och de kom ut rastrerade och fula, man jag skrev ju ut en svinsnygg faktura hade jag för mig, så jag skrev ut en PDF och den var oxå rastrerad! Det är väl postscript som gör detta? Jag trodde att man inte behövde tänka på postscript eller ej längre men jag hade fel. Faen oxå. Men om jag ställer in "generic" istf "Brother" i Halftone Pattern så blir texten 90% lika snygg som från "textredigerare" t ex, ett tips till ClCdcm att pröva. Kanske därför dina utskrifter är taggiga ifall ditt engelska textredigerare är postscriptbaserat? Tyvärr blir alla bokstäver svarta istf grå men de blir godtagbara alla fall, ej rastrerade.

 

Men finns det några billiga skrivare med postscript då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm… om jag vill skriva ut en skitsnygg kopia från InDesign då, hur skall jag göra då ifall jag vill ha grå text, eftersom det inte hjälpte att skriva ut från Acrobat? Måste jag köpa en dyr postscriptrenderare (el vad det heter) el finns det något annat att testa. Importera till Photoshop?! El nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F*n också att jag inte tänkte på postscript innan, men jag gissar att med bläckstråleskrivaren jag hade innan så var utskrifterna så luddiga så man inte såg ngn rastrering så jag tänkte aldrig på ngt raster… men jag har ändå skrivit ut några helschyssta kopior med den nya, undrar om ngt fel inträffat, tog bort lite Umax programvaror och installerade en Epsonscanner idag och satte skrivaren bakom en USB-hubb och flyttade ett scsi-kort, men det låter inte så troligt att det skulle påverka mina postscript-utskrifter…

 

Trodde Lexmark var ett lågkvalitetsmärke, hade tydligen helt fel…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog ett lågkvalitetsmärke men min förra gick sönder så va tvungen att ha en billig snabbt men fungerar över förväntan så var inte ett så dåligt köp ändå. Men dyra toners är tyvärr ett dilemma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Familjen fick en Lexmark 3200 för ca 6 år sen.

Gått som en klocka - när vi haft råd med ny bläckpatron... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska bra med andra ord. :)

 

Provade du det här ClCdcm?

"Men om jag ställer in "generic" istf "Brother" i Halftone Pattern så blir texten 90% lika snygg som från "textredigerare" t ex, ett tips till ClCdcm att pröva"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ids inte läsa igenom tråden, men jag beställde en likadan skrivare från netonnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brothern eller Lexmarken?

 

Nu var du alla fall varnad ang bristen på postscriptstödet, men annars så är utskrifterna makalösa! (Brothern alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde Brothern. Postscript vet jag inte ens vad det är. Så antagligen saknar jag inte det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...