Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag är så jävla nöjd med min nya laserskrivare!


Semmelman

Rekommendera Poster

Sitter här och bräker nöjt som få, har gjort världens bästa kap tror jag. Var och hämtade laserskrivaren jag beställde på netonnet, en Brother 2040, 1500:- inkl moms! Packade upp den och satte in tonern och papper och kopplade in elsladden och efter tio sekunder skrev den ut en provsida, med perfekt skärpa! Sen satte jag in CD-skivan ock kollade in en lustig flash-film om hur man skulle ha gjort det jag just gjort, bl a visade de två händer som höll i tonern och förde den långsamt från vänster till höger, och tillbaka, bildtexten var att man skulle skaka tonern sidledes! Sen kunde man se en genomskinlig tumme som tryckte ner startknappen och jag brottades ett tag med frågan men beslöt att jag skulle prova att trycka med min 100% opaka tumme, det gick bra. Sen skulle man installera drivrutinen, enl häftet så skulle man göra en sju-åtta olika saker i följd men när jag tryckte installerknappen så installerade installeraren allting på ett kick, så broschyren var inte till ngn jättehjälp. Omstart. Sen satte jag in USB-sladden och öppnade ett dokument för att skriva ut, råkade se alldeles för sent att det var sex sidor långt, men jag hann knappt reagera förrän sidorna var utskrivna! Det tog säkert sex sekunder tillsammans eller så! Och jäklar vilken skärpa på texten, ska vara 2400x600 men jag tror de ljuger, den måste vara oändlig för även om jag så skulle titta med mikroskop skulle jag inte kunna se ngn ojämnhet el suddighet nånstans, helt f@cking otroligt!!!

 

Fy sjutton vad skönt att slippa det gamla tröskverket som måste tröska papperet några ggr fram å tillbaka i skrivaren och sen står och swischar i tre minuter under idogt pipande och rasslande, iofs lät den här skrivaren en del under utskriften men tar det en sekund så spelar det ingen roll.

Det enda grumset i bägaren är att den inte är helt tyst i viloläge, om den nu har det, ett svagt svagt surrande hörs, men det finns en på-och-av knapp så jag får väl stänga av den när den inte används.

 

Möjligen tyckte jag att färgen på höljet var lite väl mörkt grå, mellangrå istället för ljusgrå, men det är såna smällar livet har lärt en att tampas med, så det går nog bra att leva med. Den är annars otroligt liten och kompakt för att vara en laserskrivare, snygg, och papperet är gömt undan för dammet inuti.

 

Den gamla USB1-sladden gick jättebra att använda, tror inte jag behöver köpa ny USB2-sladd som skrivaren är utrustad med egentligen.

 

Så j@vla nöjd är man, ni behöver inte läsa några fler recensioner, det är bara att köpa, jag garanterar att ni blir nöjda och glada, på mitt hedersord!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Roligt att du är nöjd, inte omöjligt att jag kollar in den, skriver ju mest textdokument, så varför slösa på färgskrivaren.

 

Vi köpte in en drös skrivare till jobbet nu, små smidiga laserskrivare, tror att det var HP, får kolla upp, borde väl gå även till Mac.

HP och Mac har väl en del påsar ihop? Priset på dem borde vara överkomligt också.

 

Skärmarna jag nämnt kostade i inköp 4590:- inkl moms, såg i en brochyr jag fick från HP att de tar drygt 9000:- för dem ute..

Inte klokt vilka pålägg det måste vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste hålla med om att netonnet är j*vligt bra. Fastän dom har vissa elektronikmärken man aldrig har hört talas om så fungerar det utan problem. Pappa köpte en 32" Widescreen DVD och Sorroundljud på netonnet för smått otroliga 13000:- och allt har fungerat helt utan problem till skillnad från sony paketet vi hade innan. Klockrent!

 

Hoppas allt går bra med skrivaren också i fortsättningen, låter verkligen som en dröm :)

 

och Pocahontas, precis som du säger så har Apple och HP en "affär" tillsammans så som jag förstår det så ska alla hp's saker fungera kanon med Apple's datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva en liten och billig laserskrivare (svartvit) snart.

Bra när man ska plugga.

Kanske ska kolla in NoN.

Fast 1500 var i mesta laget.

Hälften vore lagom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lillasystern till den här kostade 990kr, inkl moms! Och vad som skiljer vet jag att det är inte mycket, vet faktiskt inte riktigt varför jag köpte storebrorn, troligen för jag tyckte den billigare var för billig! Kändes som rena rånet och det vill jag inte göra mig skyldig till. :D

 

 

Jo, jag kom på, storebror hade en full toner, lillasyrran kommer med en halvfull toner… och så var det lite lite bättre upplösning, och något om flera olika sätt att koppla upp den mot nätverk… min var oxå lite lite snabbare men det spelar absolut ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lillebrorsan där var ju trevligare.

Något långsammare är enda skillnaden jag kan se.

1090 mot 1490.

 

Vad är det för USB-kontakt i skrivaren? En vanlig sån här lite kvadratisk?

cnctUSBb.gif

 

Jag behöver nämligen köpa en kabel också.

 

Edit:

Halvfull toner???

Var står det?

Och 1090 får jag upp som pris. Har de bytt?

En ny toner kostar ju 600 kr eller så, så 400 kr skillnad innebär ju ca 300 kr toner inkluderat, i så fall...

Upplösningen står som samma: 2400x600 dpi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Brothers hemsida. ;)

 

Yepp, så ser USB:n ut, samma som jag hade till min gamla Epson bläckskrivare.

 

Ah, priset tog jag ur minnet utan att kolla, men det är billigt ändå.

 

 

Edit, ser nu att upplösningen är samma, jag misstog i hastigheten 16 ppm och 20 ppm för att vara upplösningen när det istället är page per minute…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag tittat och funderat.

2040 har för 327 kr mer toner i sig.

Prisskillnaden är 400 kr.

Om den ändå är en aning snabbare så, vad fasen! :D

 

Det får bli den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:tummeupp:

Jag hoppas - och tror - att du blir lika nöjd som jag. För dom pengarna alla fall så är det ett kap. Skitsnygga utskrifter, det ser ut som tryckt.

Hoppas att den håller lika bra i längden oxå. De gamla modellerna fick bra testresultat så dessa kan inte vara sämre…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står den 11:e, det var på kvällen, fick ett mail att paketet avgått den 12.e, sen man kan följa förloppet via en länk till Posten, paketet fanns på hemköp redan på måndag men jag fick talongen idag. Ifall posten kunde ha talongen för utskrift på sin sida skulle man ju kunna ha hämtat paketet igår. Jag betalade med kort och då stod det att det skulle ta tre dagar extra, men det verkade det ju inte göra… fullkomligt acceptabelt. Tycker dock att Posten kunde ta lite mindre betalt för vanligt segt tredagars postpaket… man kan få det hemkört på kvällstid också för en tjuga el liknande…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalade med kort och då stod det att det skulle ta tre dagar extra, men det verkade det ju inte göra… fullkomligt acceptabelt.

Jag ljög! Märkte idag när jag skulle bställa ngt annat att man kan direktbetala från banken, då tar det inte tre dar extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att få lite åsikter om den nya serien skrivare från Brother, men:

 

Jochum, du skriver att skrivaren har upplösning 2400 dpi. Detsamma säger Brothers hemsida. Men flera säljare (inWarehouse, Macoteket, tror jag) säger att skrivaren har upplösning 600 x 300 dpi. Inte särsilt imponerande nuförtiden. Hur är det egentligen?

 

Huvudsaken är förstås att den ger bra utskrifter i verkligheten. Jag hade tänkt köpa den tidigare modellen 1430, men nu är det alltså 2030 och 2040 som gäller. De är väl lite mindre än 1400-serien också? Jag skriver också huvudsakligen ut textdokument (sedan ganska länge på en Apple LaserWriter 4/600) och har en billig HP bläckstråleskrivare för färg, men snart är det dags att uppgradera till en laserskrivare med USB-anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brother skriver 2400 x 600 dpi. Jag gissar att maskineriet är då egentligen 600 dpi men sen kör den papperet väldigt långsamt igenom så på ena ledden blir det 2400, kan det funka så, ungefär som på bildscanners?! Jag vet inte, men precis som jag skriver så om jag så tittar på texten så nära som möjligt under lampan så ser det verkligen superskarpt ut. Jag skulle aldrig betala för mer upplösning än så eftersom väldigt få kommer läsa mina utskrifter genom mikroskop. :D Svärtan är perfekt oxå, ser verkligen ut som konsttryck. Huruvida den kommer behålla denna skärpa om ett åt får vi se.

 

Förresten jag skrev förut om att den kanske inte har viloläge, efter fem-tio minuter el så så blir den helt tyst, så den har det visst, eller så gick den sönder…

 

Jag tror den är lite mindre än tidigare modell, de skriver själva att denna är den minsta lasern på marknaden. Jag tror dem, jag bar hem hela kartongen själv från stan! Fast det blev lite jobbigt på slutet. Samsung har en modell som liknar denna och ser en aning snyggare ut, men denna verkade bättre på många sätt… och billig…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så som jag förstår det så ska alla hp's saker fungera kanon med Apple's datorer...

Mjao? köpte en hp scanner som i och för sig var en "bra" scanner på alla vis, men när panther kom passade den inte med systemet längre o efter ett år i väntan på ny drivrutiner tröttnade jag o gav bort den (tror inte drivisarna kommit än).

 

Så det får nog bli Epson i fortsättningen, som förr i tiden tror dom "synkar" nog bättre med mac än hp, trots inbunden reklam i telekatalog storlek :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag fått den och har installerat och skrivit ut några blad, på olika sätt.

 

+/-

 

+ Den är riktigt snabb. 4-6 sek för att påbörja matningen från det att man skickar "jobbet" och sen matar den igenom ett papper inom en sekund.

+ Upplösningen på testutskriften (den man får genom att trycka på Go-knappen) är riktigt bra. Inte hysteriskt fantastisk, men kanter blir fina!

+ Den är enkel att sätta ihop, installera och lägga i papper i.

 

- Den är mycket större än jag trodde! :lol:

- Den väsnas mer än jag hade väntat mig.

- Den luktar dåligt, men det lägger sig väl om några veckor.

- Även med högsta upplösningen inställd blir det inte så snyggt på tunna linjer eller vissa kanter. Skulle tro att skrivaren antingen misslyckas med att ta emot inställningen, eller så är nåt i den begränsat. Det går inte att se skillnad på upplösningen mellan högsta och lägsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snabbt det gick för dig att få den!?

Mycket större? Laserskrivare är stora! Tycker den är liten, låg alla fall, den breder ut sig något dock…

Lukt, ja det kom nån plastig uschlig lukt första gången fläkten pusta ut luftinnehållet, men efter det har jag inte märkt nåt.

Ja, den låter lite under utskrift, men det går så snabbt så det är inget problem för mig.

Högsta upplösning?! Kan du välja?! Det visste jag inte ens, jag bara skriver ut. Har du rätt papper då, jag har vanligt laserskrivpapper köpt på ClasOhlsson, i grönt papper, det blir skarpt som tusan, ajj vad skarpt!! Har du rätt sida uppåt?

 

Nu ser jag! Har skrivit ut på mellanupplösningen Fine (600), blir skarpt som attan, blir inte dina utskrifter skarpa med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brother skriver 2400 x 600 dpi. Jag gissar att maskineriet är då egentligen 600 dpi men sen kör den papperet väldigt långsamt igenom så på ena ledden blir det 2400, kan det funka så, ungefär som på bildscanners?! Jag vet inte,

Jag vet inte vad jag yrar om här egentligen, vadå väldigt långsamt?! Papperet går ju jättesnabbt igenom! Det måste ha varit mellanölen jag drack till maten. Nä, de måste ha ökat upplösningen på nåt annat sätt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du uppe så sent?! …eller tidigt?

Är inte testutskriftens t ex minsta 6p små bokstäver skarpa för dig?

Alla linjer i den är superskarpa och raka, utom en nästan lodrät linje på skrivarbildens front längst t v - på pappersluckan - som man kan ana en liten jaggighet.

Skriver du ut text- illustrator-dokument el liknande, d v s inte bitmap-bilder el flash-filer som då rastreras?

Testa båda sidor på papperet. Den skriver ut på undersidan så som man lägger dem i facket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med inscanningen ClCdCm?

 

Skrev ut lite text från Mail idag och såg att svärtan var inte riktigt 100%, typ 90% kanske, med pyttesmå vita punkter i sig, som om det var rastrerat, och kanske aningen mjukare konturer. Så då tog jag och skrev ut från Textredigerare igen och då var svärtan 100% igen och skärpan rakvass! Pröva att skriva ut från olika program och se om det blir skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var märkligt.

När jag skriver ut från TextEdit funkar inställningarna, och jag ser tydligt skillnad på 300, 600 och 1200 dpi.

Samma sak i Word.

Det är satans skarpt på 1200-läget.

Fortfarande konstigt att man inte kan ställa in det som standardinställningen i stället för att behöva välja det vid varje utskrift...

Eller så har jag bara inte fattat hur man gör.

Jag kan göra en ny inställningsprofil, men "Standard" ligger likt förbannat som default vid varje utskrift, och just den profilen kan man inte ändra på, vad jag kan se.

Har letat bland prefs-filer och annat, men den finns inte! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inscanningen var vid 1200 dpi (optiskt), så den högre upplösningen är bättre i verkligheten än på bilden.

 

300 dpi:

300.jpg

 

1200 dpi:

1200.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet "accomplish" är 4.8 mm långt, för att ge lite skala åt det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var märkligt.

När jag skriver ut från TextEdit funkar inställningarna, och jag ser tydligt skillnad på 300, 600 och 1200 dpi.

Samma sak i Word.

Det är satans skarpt på 1200-läget.

Fortfarande konstigt att man inte kan ställa in det som standardinställningen i stället för att behöva välja det vid varje utskrift...

Eller så har jag bara inte fattat hur man gör.

Jag kan göra en ny inställningsprofil, men "Standard" ligger likt förbannat som default vid varje utskrift, och just den profilen kan man inte ändra på, vad jag kan se.

Har letat bland prefs-filer och annat, men den finns inte!  :angry:

Det är så superskarpt med default läget Fine så det finns igen anledning för mig att välja högre dpi, i Textredigerare använde jag Fine och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...