Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Därför kraschar Safari 6 i Mountain Lion


Pocahontas

Rekommendera Poster

Safari 6 har inte kraschat en enda gång för mig i Mountain Lion, men så använder jag inte 1Password alls så det kanske är därför. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte kraschat för mig, och jag använder 1Password :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäck proxy automatiskt är nu avstängt!

Det kraschade bara ibland men varför ha det på om jag är ganska säker på att ingen proxy finns här i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Man kan ju använda även Firefox.. funkar klockrent :P Tips..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari krashar direkt. Jag har varken 1Password installerat eller "Upptäck proxy automatiskt" aktiverat. Får köra Chrome i stället, men det känns lite konstigt att Safari inte fungerar i Mountain Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari krashar direkt. Jag har varken 1Password installerat eller "Upptäck proxy automatiskt" aktiverat. Får köra Chrome i stället, men det känns lite konstigt att Safari inte fungerar i Mountain Lion.

Kontrollerat skivbehörigheter med skivverktyg?

Lyckats starta Safari så pass att du kan välja återställning av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari krashar direkt. Jag har varken 1Password installerat eller "Upptäck proxy automatiskt" aktiverat. Får köra Chrome i stället, men det känns lite konstigt att Safari inte fungerar i Mountain Lion.

Jag kör inte ML men det löste sig efter en återställning av Safari (plus det jag skrev tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari krashar direkt. Jag har varken 1Password installerat eller "Upptäck proxy automatiskt" aktiverat. Får köra Chrome i stället, men det känns lite konstigt att Safari inte fungerar i Mountain Lion.

 

Ingen förlust då Chrome är bättre ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter min uppgradering till ML kraschar Safari då och då.

Nu senast när jag skulle återställa Safari.

 

Har skaffat en USB-sticka och installerat ML från grunden

 

Att köra Firefox och Chrome kan jag väl göra, men Safari ska väl för f..n funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter min uppgradering till ML kraschar Safari då och då.

Nu senast när jag skulle återställa Safari.

 

Har skaffat en USB-sticka och installerat ML från grunden

 

Att köra Firefox och Chrome kan jag väl göra, men Safari ska väl för f..n funka

 

Tycker Safari bara blivit sämre och sämre. Övergav Safari när jag uppgraderade till Lion. Har kört Chrome sedan dess utan större problem. Enda problemet är flash men det är ett problem oavsett webläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några tillägg installerade?

 

Efter att ha avinstallerat tilläggen tycks det fungera bättre :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Min Safari krashade igår, jag har gjort allt man kan göra, ominstallerat hela ML, hämtat nytt Safari, men den är helt död. Jag får upp menyraden längst upp, men hur jag än försöker komma in i inställningar mm funkar ingenting. Förslag på åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Safari krashade igår, jag har gjort allt man kan göra, ominstallerat hela ML, hämtat nytt Safari, men den är helt död. Jag får upp menyraden längst upp, men hur jag än försöker komma in i inställningar mm funkar ingenting. Förslag på åtgärder?

Verkar som du har gjort mer än nödvändigt men inte kommit åt det som orsakat problemet. Normalt behöver man inte gå så långt som systemominstallation när ett program får fnatt. Men visst, då kan man kanske anta att systemet iaf är OK. Och rätt version Safari har du? Säkert?

 

Eftersom du inte ens kommer åt Safaris inställningar, kan du inte avaktivera/avinstallera/uppdatera Tilläggen (Extensions) den vägen. Då får du söka upp dem på annat sätt:

1. stäng av Safari;

2. gå in på Macintosh HD->Användare->Du (huset)->Bibliotek->Safari->Extensions -- och töm mappens hela innehåll (släng och spola efter dej);

3. gå in på Macintosh HD->Användare->Du (huset)->Bibliotek->Cashes->com.Apple.Safari->Extensions -- släng och spola även här.

4. starta om datorn, kör Verktygsprogram->Skivverktyg->Reparera skivbehörigheter.

5. starta Safari (blunda eller gå och ta en kopp kaffe)… jävlas Safari nu så har det förmodligen blivit skadat under tidigare "hanteringen"; ladda isf ner ett nytt och var bombsäker på versionen.

 

Funkar det nu, så får du fundera på (om) vilka tillägg du ska skaffa, men installera ett i taget (och testa) så du inte åker dit igen på någon inkompatibel version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Climacx,

har inget Bibliotek, sökt på alla upptänkliga sätt. Jag ominstallerade hela ML, efter jag försökt på alla sätt och vis, men det verkar vara något värre....Jag har en sen 2008 iMac så den tillhör ju de äldsta som klara en ML uppgradering, men den har funkat helt OK fram till i förrgår. Funderar på att återställa via Time-machine som en sista utväg, men jag har aldrig gjort det förr. Ska pröva, annars; var kan mitt bibliotek tagot vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade Biblioteket, gjorde allt du skrev men inte funkar Safari. Ska göra ett nytt försök med ett nytt Safari, men jag kan inte kasta bort det gamla, vilket jag tror är nädvändigt, men Macen säger nej. Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt fenomen. Kan fortfarande inte öppna Safari, men det finns en lång rapport under systemmeddelanden som jag tyvärr inte kan tolka, men något fel är det. Nu händer följande när jag under Arkiv klickar på "nytt fönster". Då flyger ett ltet fönster ner till hö och försvinner... Nån som har tips var man kan få meddelandet tolkat så jag kan begripa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kamrater. Nu är Safarin tillbaka. Gjorde en nya ominstallation efter att först ha rensat som Climacx rådde mig och nu funkar den. Vi får se hur länge:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kamrater. Nu är Safarin tillbaka. Gjorde en nya ominstallation efter att först ha rensat som Climacx rådde mig och nu funkar den. Vi får se hur länge:)

Grymt, morsan! ;) Och tack för att du uppdaterar info löpande. Praktexemplariskt!

 

Läste som hastigast på dan att det inte hade funkat för dej. Kom hem nyss, laddad som stinsen med nya "goda råd" och förmaningar… men si det behövdes inte. Bra bra.

Mina mångåriga erfarenheter av Safari är egentligen entydiga; Det är mycket stabilt, nu kanske mer än någonsin. Enda gången jag haft problem var efter en OS-komboinstallation som uppdaterade systemet samtidigt som Safari byttes ut mot en nästsenaste version. Då blinkade den bara till för att genast dyka. Efter Programuppdatering var den normal igen. Nån gång hade ngt DivX-tillägg stökat till det. Det är allt.

Hoppas det funkar nu och för evig tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för hjälpen Climacx:))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...