Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ladda upp en film = Fängelse?


lasson

Rekommendera Poster

Joakim Ågren

Hej!

 

Det är visst inte bara vi privatpersoner som inte vill betala för oss. Nyligen har ju MTG med TV3 i spetsen tilldömts att betala ungefär 100 miljoner kronor till STIM för ej betald musik i kanalerna TV3 och Z-TV de senaste 12 åren. Se där vilken dålig moral företagen har :D

 

MTG har överklagat domen vad annars!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Joakim Ågren
Jag vill bara ha total ärlighet...det är allt. Om man vill utrota copyright ska man själv vara beredd att ge bort sina egna skapelser, annars blir hela debatten bara flum...och fullständigt ointressant. Det är så lätt att säga åt andra att ge bort sina skapelser när man inte själv har skapat någonting. Om man tänker en tanke så måste man dra ut konsekvenserna ur denna tanke. Annars kommer vi ingen vart. Jag respekterar alla åsikter, men inte oärlighet.

Hej!

 

Det finns faktiskt andra värden än pengar!

 

Inte alla gör något för att tjäna pengar på det!

 

Se bara på opensource och freeware rörelsen!.

 

När det gäller musik så finns det faktiskt en hel del artister och musikmakare som ej håller med RIAA. De är av den uppfattnigen att P2P är bra för musikindustrin och artisterna särskit de små och mindre kända. Om det stämmer vilket jag anser det gör så innebär det att P2P användare agerar promotors åt artister och deras musik är det då fortfarande att stjäla?. Definitionen av stöld är ju att man tar någonting från någon annan som ger en förlust för den personen/företaget. Om ingen förlust sker är det då fortfarande att stjäla?. Skivindustrin hävdar ju att de förlorar pengar av P2P! Jag anser inte det!. Det är bara en skimär som skivbolagen håller på med för att ta bort fokus från den riktiga krisen vilket är den gammla strukturen dvs skivbolagen i dess nuvarande form behövs ej. En annan stor kris är naturligtvis också den kreativa biten som skivbolagen de senaste åren misslyckats med. Detta har sin grund i att de flesta små bolagen som agerade kreativ motor på musikområdet och utvecklade nya sound under 90 talet blev uppköpta. De stora bolagen skall helt enkelt inte syssla med skapandet av musik de är de inge bra på!. Slutsats skivbolagen borde upphöra i sin nuvarande form och utvecklas till en annan form!.

 

Lösningen på problemet med minskade intäkter är ganska enkel men skivbolagen är allt för stolta för att vilja göra detta:

 

-Outsourca den kreativa biten till helt fristående musikskapare eller företag. Detta skulle göra under för utvecklingen på musikområdet. Det släpps för mycket skit nu för tiden helt enkelt för att folk skall vara villiga att betala!.

 

-Sluta tillverka singelskivor utan skapa enbart konvoluten och promotionmatrial. Låt istället varje enskild butik skapa dem genom speciella brännarmaskiner åt varje kund som redan finns i bruk i vissa affärer i Japan. Med denna teknik så kan man även införa plockgodis principen dvs en kund som går i en butik kan plocka ihop sin egen skiva med låtar från flera skivbolag och artister på en enda skiva. Detta skulle naturligtvis innebära döden för samlingsplattor och singlar men det är väl lika bra det!. Skivbolagen skulle fortfarande kunna släppa album dessa skulle då mer vara av riktig produkttyp. Dvs när väl skivbolaget har producerat en produkt som skall släppas i butik så skall det vara rejäla grejor vad sägs om ett skivläpp i form av både en CD skiva med all musik på för CD spelaren men också så skall tex en DVD skiva med massor av matrial såsom musikvideos,konsertbilder,intervjuer och för artister som så önskar kanske också bakomkulisserna matrial och filmer. Ett ökat samarbete med filmbolagen bör också ske. Tex att det i samband med filmsläpp på DVD också skapas specialutgåvor med både filmen och en extra CD skivor med alla soundtracks istället för att som idag släppas på separata produkter. Allt detta skulle gör att man kan sänka priset på CD skivor som idag är för dyra. Max 100kr eller helst kring 80kr för ett album vore rimligt!.

 

-Som ersättning till singeltraditionen så skall naturligtvis dessa erbjudas som downloads över Internet. Detta är framtidens melodi för singlar Internet något som skivbolagen har varit väldigt sena med att fatta!.

 

Artister i framtiden bör vara knutna till ett label och en manager som har hand om allt det praktiska såsom bokningar dvs precis som idag men managern skulle få ett ännu större ansvar, Skivbolagen skall inte längre heta skivbolag utan bara labels och ha hand om pengarna,kontakter mellan alla inblandade skall ske av label bolaget. Skivbolagens borde i framtiden således bara ha hand om att leta upp och ta fram och signa nya artister och hooka upp nya förmågor med viktiga personer i branchen såsom manager,låtskrivare etc. Skivbolag borde således bara vara spindeln i nätet och låta andra bolag och personer ha hand om allt annat som rör själva produktionen

 

När det gäller synen på musik så kan man ej se på det som vilken produkt som helst. Alla artister är ej emot P2P då de inser att de hjälper dem i karriären. Men tyvärr så är många rädda att uttala sig positivt om P2P då det kan leda till problem i förhållandet till skivbolaget. Vissa artister har dock öppet uttalat sig tex Robyn som är emot skivbolagens senaste ageranden i USA via RIAA dvs stämmningarna. Musik skall anses som ett slags själslig gåva från en artist till publiken. En artist får ju inte bara betalt i form av pengar utan också i form av berömmelse,uppmärksamhet och ego boostar och adrenalinkickar dessutom så är ett annat incitament för en musikskapare och artist att framföra musik att man vill framföra ett budskap det är en konstform att framföra budskap helt enkelt. Sedan om en artist blir tillräckligt berömd för att kunna försörja sig så är det ju bra men majoriteten är helt enkelt inte tillräckligt bra för det och då får man väl ha ett jobb vid sidan av inte svårare än så!.

 

Skibvolagen har förövrigt inte helt rent mjöl i påsen de heller. har en kusin som heter Petter som är musiker och ljudingenjör och bor i Chicago han arbetade under en tid för Warner Music som mastrare av låtar/masterdiskar i slutproduktionen. När han jobbat i 1 år fick han sparken då de skulle minska på antalet masters. han blev lovad 3 månaders avgångsvederlag!han såg aldrig röken av de pengarna skivbolaget stal således 3 månadslöner från en stackars musiker som fick svårt att betala hyran!. Detta är inte först fallet då skivbolag ej betalat ut löner till personer inblandade i produktionen Petter har hört talas om fler personer som drabbats. Vem är det nu som är tjuv kan man fråga sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som tankar hem musik utan att betala är tjuvar - ingenting annat. Vi stjäl vad som inte tillhör oss.

Alldeles riktigt...men det är oxå barn som pallar ett äpple hos grannen, gubben som metar lite abborre i skogssjön intill utan att ha fiskerätt. Även den som som plockar och äter hasselnötter i skogen är en tjuv. Om du som svensk plockar en kopp hjortron i Norge och äter är du en tjuv. Den som tar lite granris i skogen inför julen är en tjuv, för att inte tala om den som tar julgran eller hugger en björk för att dekorera midsommarfirandet. Den som spelar in ett tv-program på videon eller ett radioprogram på kassett, den som kopierar femton sidor ur kursboken, klädbutiken som spelar lite bakgrundsmusik, den som hittar sin stulna cykel och tar hem den...listan på kriminella kan göras lång.

Varför körs inga kampanjer i dagstidningarna där dessa kategorier av tjuvar utmålas som farliga för samhället ? Gissa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah. Inget rör ett gammalt konspirationshjärta som lite hederlig paranoia när året lider mot sitt slut och vi med det.... ;-) Vad sägs om följande lilla skiss på anti-pirat medel :

 

http://www.wired.com/wired/archive/11.09/s...tart.html?pg=12

 

(diverse skisser på virusliknande lösningar som spärrar fildelarens datorer, eller lägger till "skamfyllda" meddelanden i stil med "jag har stulit musik" på fildelares epost, etc etc)

 

Klart man ger bort grejer gratis. Annars "stannar hjulen" ... Men det är en trixig balansgång mellan att ta betalt och ge bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P2P kommer vinna mer och mer mark så länge filmbolagen och skivbolagen beter sig som de gör! Apples musikaffäre är helrätt. Nu skall det bara komma till Europa med SAMT även innehålla filmer!

 

Man sitter med datorer med DVD-brännare och Apples ha Mpeg 4, vad i hela fridens namn stoppar dem? Jo feta, dumma, korkade filmbolags vds som i sin vildaste fantasi tror att jag kör runt halva stan för att få reda på att filmen jag vill köpa är slut. Jag vill kunna ladda ner den lagligt och betala vad den är värd ( 75:- )

 

Steve se till att få ur tummen på de där filmbolagscheferna. Annars kommer den kommersiella filmen försvinna.

 

För en sak är klar. De små banden har fått enormt uppsving av P2P tekniken. Massor av okända grupper har hittat nya marknader. När N A P S T E R var som mest i ropet, då fann jag de 10 grupper jag idag nästan enbart lyssnar på. Ja, jag har köpt plattorna med, fast rippat ner dem i min iPod... CD skivorna är på vinden. Ännu en sak som borde beläggas med miljöskatt. När man kan köpa musiken digitalt, då borde det vara skatt på att köpda de fysiskt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...faktum kvarstår: Vi är tjuvar! Vi stjäl!  :lol:

Nej, att ladda ner Mp3 är som att välja vad P3 skall sända. Musiken är ju gratis i radion, vill jag ha perfekta låtar hade jag köpt på ITMS, nej just det, de där europeiska idioterna till skivbolagsdirektörer fattar ju inte vad som gäller. Fast skriver man nationella avtal med varje artist i varje land, då är man riktigt dåliga på att ha hand om artister...

 

Jobbade med ett stort skivbolag i ett år och har aldrig varit med om ett bolag som varit mer stenålder... :D Fast vill de gräva sin egen grav i europa, så var så god! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej...musiken i radio är inte gratis...radiobolagen pyntar STIM/NCB...dom pengarna går till kompositören, skivbolagskräken får inte en spänn :lol:

 

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att erkänna att man stjäl :lol: Kom igen nu, hehe...Vi e tjuvar! Varför förneka? Varför skäms ni? Jag skäms inte :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej...musiken i radio är inte gratis...radiobolagen pyntar STIM/NCB...dom pengarna går till kompositören, skivbolagskräken får inte en spänn  :lol:

 

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att erkänna att man stjäl  :lol: Kom igen nu, hehe...Vi e tjuvar! Varför förneka? Varför skäms ni? Jag skäms inte  :lol:

För mig som lyssnare är det gratis! :D

 

Nej, musik finns i så många former idag. På den digitala sidan finns ingen kommersiell lösning i europa, därför ladda man ner... Samma sak med film! Det är mycket miljövänligare att leecha musik än att gå och köpa en massa plast och papper som inte behövs...

:devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radio er nå ikke helt gratis for alle... :angry:

 

Jeg har registrert at TONO/NCB (som det heter i Norge) krever at butikker og andre som spiller radio på ofenlig tilgjengelige plasser (som i butikklokalet) må betale avgift for dette. Det er jo noe som er riv ruskende galt med den instillingen!!!

 

Hvorfor skal det betales ekstra avgift for at radiokanalen avspilles på et offentlig sted, når radiokanalen allerede betaler avgift for at musikken skal være offentlig tilgjengelig (til alle som hører på radio)????????

 

Har selv hatt med TONO å gjøre (på betal siden) og jeg kjenner en del musikere. Om man ser mengden man betaler inn til TONO i kontrast til hva rettighetshaverne får av samme organisasjon, så blir TONO mer og mer lik mafiaen (med unntak at de ikke dreper folk). :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
För mig som lyssnare är det gratis! :D

Betalar du inte skatt? :P

Det är väl skattepengar som finnansierar sveriges radio.

 

Reklamradio betalas iofs inte med skattepengar, så det är kanske gratis för dig iallafall :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som lyssnare är det gratis! :D

Betalar du inte skatt? :P

Det är väl skattepengar som finnansierar sveriges radio.

 

Reklamradio betalas iofs inte med skattepengar, så det är kanske gratis för dig iallafall :lol:

Tänker mest på reklamradion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalar du inte skatt? :P

Det är väl skattepengar som finnansierar sveriges radio.

Sen betalar man inte skatt. Man blir bestulen varje månad av staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken Sveriges Radio eller Sveriges Television finaniseras via skatter. Mottagaravgiften (licensen) som är en avgift för innehav av TV-mottagare finansierar hela deras verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken Sveriges Radio eller Sveriges Television finaniseras via skatter. Mottagaravgiften (licensen) som är en avgift för innehav av TV-mottagare finansierar hela deras verksamhet.

Det stämmer nog när du säger det :blush:

 

Men det är väl nästan samma sak

 

Hur är det med radion då, får de som inte har TV, och därför inte betalar TV-avgift snylta på gratis radio? :lol:

Tänk vad en del har det bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen betalar man inte skatt. Man blir bestulen varje månad av staten

Fy vilken clihcé. Att vara tvingad till reklam är inte att bli bestulen då eller? Tror du reklam är gratis? Det är ju du som betalar, men du har inga möjligheter att påverka vad som sänds - snacka om att bli bestulen. /E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen betalar man inte skatt. Man blir bestulen varje månad av staten

En männsika vars mor blivit väl omhändertagen under framfödandet, som fått den bästa vård och omsorg under sin barndom, vars tänder omhuldats och lagats, som utbildats och tränats, som kommer att erbjudas samma för sin egen avkomma - när den människan som vuxen menar att skatt är stöld måste han/hon omedelbart tas in till en fostringsanstalt för upptuktelse och upplysning :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när den människan som vuxen menar att skatt är stöld måste han/hon omedelbart tas in till en fostringsanstalt för upptuktelse och upplysning  :lol:

Ungefär som Stalin tänkte... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen betalar man inte skatt. Man blir bestulen varje månad av staten

Fy vilken clihcé. Att vara tvingad till reklam är inte att bli bestulen då eller? Tror du reklam är gratis? Det är ju du som betalar, men du har inga möjligheter att påverka vad som sänds - snacka om att bli bestulen. /E

Är det frivillighet så är rätt ord att betala.

 

Men tas något utans ens eget medgivande så är det i brottsbalekn stöld.

 

Sen lyssnar jag inte på reklamradiokanalerna... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tas något utans ens eget medgivande så är det i brottsbalekn stöld.

Mycket lustig definition av stöld...

Den betyder ju (bland mycket annat...) att om du stjäl något och döms till böter, då blir du själv bestulen...?

Listan av lustiga konsekvenser kan bli lång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tas något utans ens eget medgivande så är det i brottsbalekn stöld.

Mycket lustig definition av stöld...

Den betyder ju (bland mycket annat...) att om du stjäl något och döms till böter, då blir du själv bestulen...?

Listan av lustiga konsekvenser kan bli lång...

om man hårddrar det så...

 

Nu börjar det kanske bli lite väl mycket OT!

 

För att hålla mig till ämnet, så borde urusla filmer som S.W.A.T. vara gratis, att ta betalt för smörjan är ju inte klokt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...