Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ladda upp en film = Fängelse?


lasson

Rekommendera Poster

Ett nytt lagförslag i USA har lagts. Enligt detta ska uppladdning eller utdelning av en (1) fil som är upphovsrättsskyddad kunna leda till fem års fängelse och $250,000 i böter. Detta vare sig man är medveten om att man delar ut den eller inte.

 

Läs mer här: http://www.wired.com/news/digiwood/0,1412,...2,59654,00.html

 

Vad tycker ni om ett sådant lagförslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Utan att ha läst förslaget eller att reflektera superdjupt över det, så tycker jag det är bra.

 

Allvarligt talat, det ÄR förbjudet att kopiera film, musik, program, bilar, design, etc. Bara för att det GÅR, ska det vara tillåtet då? Hur hade världen sett ut om det var lika lätt att kopiera en bil som en cd-skiva?

 

En första tanke,

/andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är ett sjukt land, sätter straffsatser som inte står i proportion till brotten.

Kapitalet gör allt för att skydda sina intressen.

När storföretagen begår brott, så utdöms inte sådana straffsatser, oftast går de fria, köper sig fria!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hade världen sett ut om det var lika lätt att kopiera en bil som en cd-skiva?

Vilken underbar tanke - då kunde alla som ville ha bil få bil och inte bara de ekonomiskt priviligerade. Det är vad som skiljer kopiering och stöld - det kopierade försvinner inte från "ägaren" för att någon annan får del av det.

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är ett sjukt land, sätter straffsatser som inte står i proportion till brotten.

Kapitalet gör allt för att skydda sina intressen.

När storföretagen begår brott, så utdöms inte sådana straffsatser, oftast går de fria, köper sig fria!

Jag håller med. Företagen kan göra i princip allt i USA. 250000 USD och 5 års fängelse är absurt. Vi behöver se över vår egen lagstiftning för jag tycker att fildelning är ett upphovsrättsbrott. Förhoppningsvis kommer vi i Sverige få en lagstiftning och straffsats som är lite mer rimlig.

 

/MG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att det behövs stränga straff för att skrämma folk så de slutar att kopiera om det bara hade variit låga böter. så är det lätt att man inte bryr sig för det är ju inte så lätt att få tag på alla som kopierar filmer. så ökar man risken så skrämer man bort folk istället för att behöva haffa dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hade världen sett ut om det var lika lätt att kopiera en bil som en cd-skiva?

Vilken underbar tanke - då kunde alla som ville ha bil få bil och inte bara de ekonomiskt priviligerade.  Det är vad som skiljer kopiering och stöld - det kopierade försvinner inte från "ägaren" för att någon annan får del av det.

/Errol

Kan inte hålla med. Visst försvinner inte upphovsmannens egen produkt, men vinstbortfall är oxå surt. Visserligen kan man knappast räkna att (som skivbolag gärna gör), de förlorar lika mycket pengar som det finns piratkopierad musik i omlopp. Men det finns många som inte köpt en cd-skiva sedan mp3-formatet och bredband blev tillgängligt för den breda massan.

 

Kommer ihåg en krönika av en macguru ang piratkopiering. Han tyckte inte att det var så farligt om grannungen laddade ned photoshop eller lite film och musik, föränn han hittade sin egen bok i pdf-format på en server. Då blev han fly förbannad och kännde sig ordentligtt kränkt eftersom han lagt ned hundratals timmar på att skriva boken… Är ju samma sak för artister och utvecklare. Visserligen får just dessa inte så fet del av kakan, men utan skivbolag och programutgivare så får ingen del av materialet alls.

 

 

edit: stava som en kratta…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att göra denna debatt till något långdraget så kan jag inte annat än rekomendera ett par timmars underhållande och kritiserande läsning kring fenomenet copyright och samtidigt en inblick i datorkulturens historia genom Linus Walleijs bok "Copyright finns inte" - för gratis nedladdning här http://www.df.lth.se/~triad/book/

 

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag hittar mitt material till gratis nedladdning en dag kommer jag att göra allt för att få till ett kännbart straff. Mig trampar man inte på tårna. Det finns annat att göra än att lägga energi på att bjuda bort andras saker kostnadsfritt. Lägger man en massa energi på det ska man få tillbaks något med, fängelse - javisst.

 

Ansträngning med eget arbete - belöning!

 

Ge bort andras Ansträngning med eget arbete - hårt straff!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Utan att göra detta till ännu en dabatt om copyright och huruvida det är rätt eller fel med fildelning, så måste vi väl ändå allihop hålla med om att detta lagförslag är fullständigt befängt?

 

5 års fängelse och 2 miljoner i böter för att dela ut EN fil på ett fildelningsnätverk.

 

att jämföras med normalt straff för att slå en annan människa blodig och medvetslös, vilket kanske är 1-2 års fängelse och några tiotal tusen i skadestånd (förutsatt att inga stämmningar följer på det). Eller inte ens det om förövaren är ung (vilket inte hindrar höga straff när det kommer till ekonomisk brottslighet i USA).

 

Absurt.

 

Och hur kan dessa "folkrepresentanter" sitta och föreslå såna här lagar utan att skämmas? Det kan knappas vara folkets generella vilja med såna här straff för såna där brott. Det går utför för demokratin och humanismen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta betalt per timme... har jag väl fått in de stålarna på ett eller annat sätt så bryr jag mig inte om vad som händer med sakerna sen. Att man ska ha betalt för varje gång nån tittar eller lyssnar på det känns inte särskilt logiskt för mig. Är det bara jag bland kreatörer som känner så här?

 

(jag inser ju dock att det blir svårare att ta betalt per timme när man t ex har en stor filmproduktion som kostat xx miljoner $, och sen ska ju de jämra aktieägarna få sitt också, men det skulle inte göra ett dugg om folk var mycket mer prestigelösa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, tycker också att straff ska vara i proportion till brottet. Det som irriterar mig mest är att det verkar finnas en attityd att allt ska vara fritt bara för att det går att reproducera gratis och/eller finns på nätet. Känner själv ett gäng spelutvecklare och det är risky business att lägga ned resurser på att få till en hit. Vad tusan hade man sagt till Gogh eller Picasso om man hade lånat en tavla av dem och reproducerat exakta kopior i miljonupplagor gratis? – tack för lånet, försök nu sälja tavlan som du målat på i ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att göra detta till ännu en dabatt om copyright och huruvida det är rätt eller fel med fildelning, så måste vi väl ändå allihop hålla med om att detta lagförslag är fullständigt befängt?

 

Absolut, det håller jag med om!

 

Förslaget är absurt, men att det ska straffas på ett eller annat sätt tycker jag nog. Böter känns ju som ett bättre alternativ liksom!

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansträngning med eget arbete - belöning!

 

Ge bort andras Ansträngning med eget arbete - hårt straff!

håller inte riktigt med...

 

citerar lollo asplunds äppelmelodi "om du har ett äpple vill du dela det med mig... eller tar du hela själv, va?"

 

men vi lever ju i ett samhälle där "flest prylar när man dör vinner" är mottot för dagen så givmildhet är knappast existerande nånstans. "thou shall not steal" står det visserligen i bibeln men det står inget om "thou shall not give" vad jag kan minnas.

Det verkar som vi blir hjärntvättade att reagera på samma sätt som stora företag även i alldagliga sammanhang, ta ta ha ha mitt mitt.

 

its a brave new world...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får vi ju inte glömma bort att det är bl a tack vare piratkopieringen som PC:n är så stor. Det finns helt enkelt fler kompisar att kopiera av, i motsats till Mac....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansträngning med eget arbete - belöning!

 

Ge bort andras Ansträngning med eget arbete - hårt straff!

håller inte riktigt med...

 

citerar lollo asplunds äppelmelodi "om du har ett äpple vill du dela det med mig... eller tar du hela själv, va?"

 

men vi lever ju i ett samhälle där "flest prylar när man dör vinner" är mottot för dagen så givmildhet är knappast existerande nånstans. "thou shall not steal" står det visserligen i bibeln men det står inget om "thou shall not give" vad jag kan minnas.

Det verkar som vi blir hjärntvättade att reagera på samma sätt som stora företag även i alldagliga sammanhang, ta ta ha ha mitt mitt.

 

its a brave new world...

Alla delar väl på t ex cd-kaka, fast sen kan man ju diskutera proportionerna? musiker från flis, producenter etc får flis - och du som konsument får musik som du annars aldrig annars hade hört.

 

 

Men om du gör något själv - t ex en fet skiva eller bra program, så får du mer än gärna släppa det fritt på nätet. Så det är bara att säga upp dig från jobbet, starta eget och ge bort allt du producerar gratis. Simple as that ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får vi ju inte glömma bort att det är bl a tack vare piratkopieringen som PC:n är så stor. Det finns helt enkelt fler kompisar att kopiera av, i motsats till Mac....

Sant. Egentligen är ju argumentet "jag vill ha pc för att polarna har det" nästintill meningslöst… Samma sak med spelkonsoller - Nintendos gamla kassettjofräs (Nintendo 64), blev inte så stor pg a det inte var lika lätt att bränna av spelen som Sonys cd-baserade Playstation. Samma sak med X-box, många köper idag bara för att man kan modda och lagra alla piratkopierade spel och filmer på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att kopieringen finner nya vägar, de kan aldrig helt få bort det, tack och lov, fantasin flödar :lol:

 

Varför inte börja med att köpa en skiva, kopiera den, skicka originalet till en kompis, som gör en kopia

och skickar den vidare till nästa kompis osv. Då får ju bara skivbolagen sålt EN skiva.

 

Tar ju tid förstås att skicka runt en skiva till 8 miljarder människor, tänkte inte på de.... :(

 

ikväll ska jag kopiera Elvis från TV 1. Vem ska stoppa mig?

Tor möjligen, om han nu är i mina trakter och svingar sina viggar (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansträngning med eget arbete - belöning!

 

Ge bort andras Ansträngning med eget arbete - hårt straff!

håller inte riktigt med...

 

citerar lollo asplunds äppelmelodi "om du har ett äpple vill du dela det med mig... eller tar du hela själv, va?"

 

men vi lever ju i ett samhälle där "flest prylar när man dör vinner" är mottot för dagen så givmildhet är knappast existerande nånstans. "thou shall not steal" står det visserligen i bibeln men det står inget om "thou shall not give" vad jag kan minnas.

Det verkar som vi blir hjärntvättade att reagera på samma sätt som stora företag även i alldagliga sammanhang, ta ta ha ha mitt mitt.

 

its a brave new world...

Alla delar väl på t ex cd-kaka, fast sen kan man ju diskutera proportionerna? musiker från flis, producenter etc får flis - och du som konsument får musik som du annars aldrig annars hade hört.

 

 

Men om du gör något själv - t ex en fet skiva eller bra program, så får du mer än gärna släppa det fritt på nätet. Så det är bara att säga upp dig från jobbet, starta eget och ge bort allt du producerar gratis. Simple as that ;)

Precis.. det är ju lite det jag menar... kan jag bara få betalt från nåt håll för att täcka mina utgifter (400kr/timme) så skänker jag gladeligen ut det... dvs å fort det har gått jämt ut så är jag näjd och vem som helst får använda det. Vore kul om fler tänkte så. COpyright har ju på tok för lång giltighetstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Lasson

 

Jovisst. Men tyvärr funkar det inte så i verkliga världen. För att utveckla ett fett lir behövs t ex ett gäng duktiga programmerare, grafiker, ljudsnubbar, voiceovers, nån som skriver storyboard, etc . Sedan ska någon investera i marknadsföring, distribution etc. Dina 400 kr / h räcker inte så långt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

magnus>>

 

nej det funkar ju inte just för att folk ska ha så stora kakor... men visst är det märkligt att det för varje kommersiellt program finns det ett likvärdigt gratisprogram (ok inte riktigt kanske men i stort sett).

 

Feta lir vet jag inget om då jag aldrig spelar dataspel :)

 

Jag tror kanske att mitt grundproblem (förutom att kommnism är helt ute ;) ) är att copyrighten är så långlivad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansträngning med eget arbete - belöning!

 

Ge bort andras Ansträngning med eget arbete - hårt straff!

håller inte riktigt med...

 

citerar lollo asplunds äppelmelodi "om du har ett äpple vill du dela det med mig... eller tar du hela själv, va?"

 

men vi lever ju i ett samhälle där "flest prylar när man dör vinner" är mottot för dagen så givmildhet är knappast existerande nånstans. "thou shall not steal" står det visserligen i bibeln men det står inget om "thou shall not give" vad jag kan minnas.

Det verkar som vi blir hjärntvättade att reagera på samma sätt som stora företag även i alldagliga sammanhang, ta ta ha ha mitt mitt.

 

its a brave new world...

Jag förstår om du tycker att jag låter cynisk, kall och skoningslös och det är jag nog till viss del. Jag ger inte bort min flickvän, arbetar inte gratis hos en arbetsgivare, ställer inte min bil olåst i Stockholms city. Varför ska jag ge bort det jag tycker är kul att producera i en egen verksamhet? Mina pengar måste in, men det är inte det som är den stora saken, man tar inte för sig av andras verk helt enkelt, om det inte är meningen att det ska vara gratis. Det händer att jag bjuder på ett och annat själv förresten, jag är inte bara kall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lasson sa en intressant sak. (om att bara bruka ta betalt per timme etc..)

 

En grej man kan komma ihåg i sammanhanget är att det är _väldigt få_ förunnat att få betalt om och om igen utan mer arbete. Det finns också en viss orimlighet i detta att få mer betalt utan mer arbete.

(enkelt exempel: tänk er hur det skulle se ut om patent gällde för evigheter. om ni skulle vara tvungna att betala STIM för att sjunga på kräftskivan... etc etc)

Copyrightlagstiftningen speglar fenomenet, efter en viss tid är skyddet mindre starkt eller t o m borta. (olika lång för patent, låtar etc etc).

 

Och i all ärlighets namn. Är det inte så det borde vara? Borde det inte till och med vara mer så. Kortare copyright, kortare patenttider. Hur originellt är egentligen det mesta vi ser. Hur mycket av det vi dagligen läser och lyssnar på bygger inte till 80% på inspiration från andra eller rent kopierande?

Och om något inte är till 100% nyskapande - varför skulle någon ha 100% rätt att ta betalt för det?

 

Pajasartade hot om straffsatser på copyrightbrott som vida överstiger brott mot person eller miljö får nog bara fler att skratta åt alla advokatparasiter som lever fett på kreativitetsindustrin utan att skapa ett endaste något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...