Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur du skapar en installations-USB för Mac OS 10.8


Pocahontas

Rekommendera Poster

Som vid tidigare versioner så är det lämpligt att skapa en egen installationsskiva eller USB-pinne för ditt Mac OS X

Alla sitter inte med snabba bredband, och därför är det praktiskt att kunna installera om Mac OS X utan internetuppkoppling...

 

Om ni följer MacFixits anvisningar här så fixar ni detta.

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57479690-263/how-to-create-an-os-x-10.8-mountain-lion-install-drive/?tag=txt;title

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Köpte ett USB-minne 16GB och partitionerade det i två delar ( i Mac OS extended samt GUID) och håller just nu på att installera Bergslejonet på det.

Detta innan jag installerar Bergslejonet på min iMac..sedan är det för sent.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt..fick felrapport när den precis var klar..post-113-054484300 1343315282_thumb.jpg

 

Den la sedan inte upp Skivavbilden...

Avsluta Skivverktyg, och förväntade mig att avbilden skulle komma upp då, vilket det inte gjorde.

Starta om Skivverktyg och tvingade upp den via Skivverktygets Lägg på skrivbordet.

 

matar ut, och stoppar in USB-pinnen igen och det fungerar som det ska..Ser "OK ut"

post-113-008213700 1343315473_thumb.jpg

 

Och startar jag så kommer det upp.."som det ska"

 

Nu tänker jag inte installera via pinnen utan vi den nerladdade filen..men det var lite märkligt..kan undra om USB-installatinen är OK

(märker jag väl den dag jag kanske behöver den)

 

post-113-016473600 1343315636_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände mig med, då gjorde jag om proceduren utan att låta skivverktyg först radera vid återställningen (nyformaterad sticka) då gick det bra. Din "egen" artikel du länkade till tar ju upp just detta längst ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hände mig med, då gjorde jag om proceduren utan att låta skivverktyg först radera vid återställningen (nyformaterad sticka) då gick det bra. Din "egen" artikel du länkade till tar ju upp just detta längst ner.

 

post-113-030797900 1343316370_thumb.jpg

 

 

Var nog det jag inte riktigt begrep vad som menades...

Utgår från att min pinne fungerar nu då.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra såhär:

 

Lägga över installern på en extern hårddisk, installera över ML över SL och sedan fixa en installations USB när man köpt ett passande minne...

 

Räcker 8GB?

 

 

EDIT: Backupa installerna till extern sålänge alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra såhär:

 

Lägga över installern på en extern hårddisk, installera över ML över SL och sedan fixa en installations USB när man köpt ett passande minne...

 

Räcker 8GB?

 

 

EDIT: Backupa installerna till extern sålänge alltså.

 

Ja, det går utmärkt, det är "samma" fenomen om du vill göra den externa disken botbar precis som du gör med ett USB enligt instruktionerna. Menar du att du kopierar över filen för senare arkivering till USB så funkar det också utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gammelvargen

Är det någon som testat att skapa en Mountain Lion install på ett usb3 minne?

 

Om så, någon som testat att klocka usb2 och usb3, om/hur mycket snabbare usb3 installern blir?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det blir snabbare, om du har USB3 på datorn du ska installera ifrån. Sen exakt hur snabbt det blir beror ju på hur snabb din sticka är. Den kan ha låg läs/skriv-hastighet fast den har USB3. Många missar att kolla upp den detaljen när de köper USB-minnen, finns de som enbart har ett fåtal MB/s till de som klarar nära teoretisk max för bussen. Men då kostar inte minnena 100-200:- utan ett antal hundralappar mer för motsvarande storlek och eftersom de flesta enbart kikar på priset så köper de det billigaste och tror att de är lika bra/snabba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkliga hastigheten på USB 3-stickor varierar mycket, även så läsa respektive skriva. Nedan ett test av några olika modeller från den här sajten. Den nedersta i grafen är en USB 2-sticka av god kvalitet.

 

flash-drive-large-file-copy-benchmark.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Märkligt..fick felrapport när den precis var klar..post-113-054484300 1343315282_thumb.jpg

 

Den la sedan inte upp Skivavbilden...

Avsluta Skivverktyg, och förväntade mig att avbilden skulle komma upp då, vilket det inte gjorde.

Starta om Skivverktyg och tvingade upp den via Skivverktygets Lägg på skrivbordet.

 

matar ut, och stoppar in USB-pinnen igen och det fungerar som det ska..Ser "OK ut"

post-113-008213700 1343315473_thumb.jpg

 

Och startar jag så kommer det upp.."som det ska"

 

Nu tänker jag inte installera via pinnen utan vi den nerladdade filen..men det var lite märkligt..kan undra om USB-installatinen är OK

(märker jag väl den dag jag kanske behöver den)

 

post-113-016473600 1343315636_thumb.jpg

Jag upplevde samma sak med mitt USB "ogiltigt argument". Men plockade precis som Pocahontas ur USB:n och satte in den igen. Och då kom den upp på skrivbordet. Men med meddelandet att skivan inte går att reparera eller ändra. Men filerna finns där. Diskmaker gick inte alls där kom felmeddelandet 1.hdiutil.attach failed- Är inte en katalog"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lion Diskmaker finns nu som ver 2.0..

Tänk på att det fortfarande är ett program i utveckling...kan ha buggar

 

http://download.cnet.com/Lion-DiskMaker/3000-18513_4-75715615.html?tag=centerColumn;new

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som istället vill göra en kopia på Recovery HDn går det utmärkt att göra med hjälp av Apples egna verktyg OS X Recovery Disk Assistant. Länk.

 

Observerar att bilder och text i v1.0 av verktyget refererar till Lion. Har du Mountain Lion installerat är det dock dess Recovery HD du kommer att skapa.

Ett USB-minne på minst 1GB krävs.

 

 

USB minnet kommer att fungera precis som Recovery HDn gör i nuläget, dvs. den laddar ner den senaste versionen av Mountain Lion från Apples servrar och installerar denna.

Den teknik som ursprungligen diskuteras i denna tråd innefattar att lokalt spara ner de filer som krävs för ominstallation av Mountain Lion, vilket gör att det går fortare att installera om då mindre filer behöver laddas ner vi internet. Dock så krävs uppdatering av operativsystemet efter ominstallation till 10.8.0 efter att senare versioner av 10.8 har släppts.

 

Använd den teknik du själv tycker är passande. Har du en nyare dator (2010-) med Internet Recovery är det onödigt att använda skapa den ett USB mha OS X Recovery Disk Assistant då samma funktioner automatiskt går att nå vi internet.

 

Har du flera datorer är den ursprungliga tekniken att föredra då operativsystemet inte behövs laddas ner från internet flera gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad tror ni är bäst?

Eller allra helst om någon vet.. :-)

 

Skall USB-stickan formateras med FAT32, eller med Mac OS Extended (journalförd) ?

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS och i GUID pertitionstabell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pocahontas!

 

Dock strular det för mig.

Jag försöker använda Lion Diskmaker för att slippa "pillet", men får konstant felmeddelanden.

 

Har jag fattat rätt?

Jag TROR att jag ska ladda ner ML via AppStore, men sedan INTE installera ML utan avbryta.

Därefter köra Lion Diskmaker.

 

Är det rätt, eller ska jag installera ML först och sen köra Lion Diskmaker direkt efter omstart?

(trodde det var försent att göra det efter installationen, men tänker kanske fel)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ML hamnar i din Programmapp efter att du köpt den hos AppStore, och du skall inte installera den före du gjort en kopia på USB, eller skiva.

Gör du installation tas den bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
<br />Klart det blir snabbare, om du har USB3 på datorn du ska installera ifrån. Sen exakt hur snabbt det blir beror ju på hur snabb din sticka är. Den kan ha låg läs/skriv-hastighet fast den har USB3. Många missar att kolla upp den detaljen när de köper USB-minnen, finns de som enbart har ett fåtal MB/s till de som klarar nära teoretisk max för bussen. Men då kostar inte minnena 100-200:- utan ett antal hundralappar mer för motsvarande storlek och eftersom de flesta enbart kikar på priset så köper de det billigaste och tror att de är lika bra/snabba.<br />
<br /><br /><br />

 

Hur vet man om sin mac kör med USB 3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara dom senaste MBA,MBP o MBPr som kommit med USB3 d v s 2012 släppet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat att skapa en Mountain Lion install på ett usb3 minne?

 

Om så, någon som testat att klocka usb2 och usb3, om/hur mycket snabbare usb3 installern blir?

Jag lade ML på ett Sandisk Extreme 16 GB USB3 minne vilket är snabbt om än inte det snabbaste USB3 minnet som finns (måste dock säga att det är super finish på den USB stickan ifall man bara vill ha ett schysst minne så rekommenderar jag den).

Vid installation på en MBP retina så tog filkopieringen mindre än en minut skulle jag säga. Totalt tills datorn installerat allt startat upp igen runt en kvart. Jag tog inte tid tyvärr. Kändes snabbt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, någon som vet ifall det går att använda den USB sticka man gjorde för en dator till en helt annan Mac eller om det saknas t ex drivrutiner då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...