Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den officiella OS X 10.8 Mountain Lion-tråden


Sebastiannnn

Rekommendera Poster

Hur fungerar den här synkroniseringen för er?

 

för mig fungerar den från Ipad > Icloud > Mac

men inte den motsatta vägen

post-154-057108700 1347356511_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 319
  • Created
  • Senaste svar

Jag har en helt annan fråga, är det någon annan som har problem med att öppna tomma mappar i Finder?

Kort och gott så händer ingenting när jag markerar en mapp och antingen dubbelklickar, högerklickar och väljer öppna eller "cmd-o" på tangentbordet.

 

Via Adobe Bridge är det inga problem att öppna tomma mappar, utan bara i Finder.

 

Någon annan med samma "problem"?

Is it a feature or a bug?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Jag har ett problem:

 

Jag har en Macbook Air från 2011 och kör Mountain Lion.

 

Sedan senaste uppdateringen, 10.8.1, fungerar inte gester som den ska. Gesten "swipe" med tre fingrar, för att hoppa fram och tillbaka, fungerar ibland och ibland inte. Det gäller i alla program, som Safari, Finder, iPhoto, iTunes etc etc. När det inte funkar så funkar det inte i något program. Plötsligt bara funkar det igen och då funkar det i alla program. Alla andra gester fungerar till 100%, så det är endast denna som glappar. Mycket irriterande är det i alla fall att behöva föra muspekaren till Bakåt-knappen som om tiden spolats tillbaka till innan gester introducerades.

 

Jag hoppas verkligen att detta är en bug i 10.8.1 och att det kommer att vara fixat i 10.8.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickat 29 augusti 2012 klockan 14:58

kajsa sa den 26 augusti 2012 klockan 21:36:

Jag ställde följande fråga tidigare idag i jag i Mac OS X men det är kanske här min fråga hör hemma. Jag installerade Mountain Lion igår och allt verkar fungera hittills utom programmet Mail. Jag kan ta emot post men inte sända iväg från programmet. Jag var inne och petade i mailinställningarna och det första jag såg var att på sidan Kontoinformation var smtpraden nedkopplad. Så är även smtp för mitt bärbara icenetmodem. Hur få bort denna nedkoppling? Där finns längst ner raden Redigera SMTP serverlista. Men nedkopplingen står kvar även om jag har rätt SMTP där. Någon som kan hjälpa mig få ordning på detta? Jag har en backup på Lion som jag startat ifrån och där fungerar allt OK, så det är inte själva kontakten med internet som krånglar.

 

 

 

 

Har precis samma problem sen jag uppdaterade till Mountain Lion, smtprelay1.telia.com (teliafiber) är nedkopplad och kan inte skicka mail, men jag tar emot mail från flera olika konton (webhotell). Har även installerat om med nytt system och ingen skillnad, efter kontakt med Applesupporten. Har även en Mac Mini med Snowleopard på där mailen fungerar som vanligt utan proiblem.

 

Fick idag efter ytterligare en timme i telekö svaret att det är inget fel på min nya Mackbook Pro/Retina eller mjukvaran, det måste bero på att Telias SMTP inte fungerar med Mountain Lion... han föreslog att jag skulle nedgradera till Lion... (han höll väl med om att det var ju inte riktigt rätt väg att gå). Svaret var att dom kunde inte göra något för det var inte deras fel.

 

Kollade även med Telia och dom hade ännu mindre till svar, bara att det var rätt smtprelay1.telia.com och det var tydligen ingen annan som hade problemet...

 

 

 

På min fråga den 26 augusti svarade andyw ovanstående.

Jag undrar om andyw eller någon annan kommit på hur man löser problemet med Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan senaste uppdateringen, 10.8.1, fungerar inte gester som den ska. Gesten "swipe" med tre fingrar, för att hoppa fram och tillbaka, fungerar ibland och ibland inte. Det gäller i alla program, som Safari, Finder, iPhoto, iTunes etc etc. När det inte funkar så funkar det inte i något program. Plötsligt bara funkar det igen och då funkar det i alla program. Alla andra gester fungerar till 100%, så det är endast denna som glappar. Mycket irriterande är det i alla fall att behöva föra muspekaren till Bakåt-knappen som om tiden spolats tillbaka till innan gester introducerades.

Jag hoppas verkligen att detta är en bug i 10.8.1 och att det kommer att vara fixat i 10.8.2

 

Kan mycket väl handla om din styrplatta, att den glappar. Alltså hårdvaran, inte mjukvarubugg.

Är den rengjord? Har du rena fingrar? Inget svett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker inte installera mitt förrän i nästa vecka.

Bergslejonet får så snällt ligga i Programmappen invid Lejonet :borstatanderna:

 

post-113-017915400 1343375077_thumb.jpg

 

Hej Pocahontas! Jag ser att du har samma dator som jag, men jag kör fortfarande SL. Så jag undrar om en uppgradering kommer sega ner datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Kan mycket väl handla om din styrplatta, att den glappar. Alltså hårdvaran, inte mjukvarubugg.

Är den rengjord? Har du rena fingrar? Inget svett?

 

Ja den är ren. Och alla andra gester fungerar till 100% utom just swipe med tre fingrar, som fungerar till 50% ... ibland funkar det och ibland funkar det inte.

Swipe med fyra fingrar, för att hoppa mellan program i helskärmsläge, fungerar alltid. Då är det väl märkligt om inte swipe med tre fingrar också skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske lite dum fråga men måste det sitta ett minne i varje hållare typ 2g 4 gig. Det går inte alltså att bara ha ett 8gb i ena hållaren?

 

 

Du har med stor sannolikhet 2X1 GB i datorn, utan ledig minnesplats. Ta ut bägge, sätt in 2X4 GB

 

Men det kan ändå vara intressant att veta, kan man ha 2+8 eller som skulle vara aktuellt i mitt fall 2x2 + 2x4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser lite på: http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57509543-285/how-to-control-which-apps-can-access-your-contacts-on-os-x/

Det som slår mig är att integritetsinställningarna är helt annorlunda i Mountain Lion, än vad jag har i Lion. Fanns en bild med på sidan där som inte alls är det jag har.

 

post-64246-097870700 1348167233_thumb.jpg

 

 

Så frågan är: Har man inget val alls i ML om platsinformation och skicka diagnistik? Kan de harva på bäst de vill nu? :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pocahontas! Jag ser att du har samma dator som jag, men jag kör fortfarande SL. Så jag undrar om en uppgradering kommer sega ner datorn?

 

Nej, segar ner vill jag inte påstå, men mer strul, och jag har då inte haft någon nytta av alla nya "finesser" .

Frugan kör fortfarande SL på sin stora iMac, bara jag som vill vara uptodate på min lilla iMac...

MacBooken fungerar också utmärkt med SL..

 

Visst, gillar man massa lull lull så kan man installera senaste operativet.

Viktigast är att man har en dator som fungerar med de program man har behov av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med min nya MBP - Den hittar inte mitt WiFi-nätverk.

Ser ut så här:

post-27937-067461700 1348180331_thumb.png

 

 

Medans på MB'n ser det ut så här:

post-27937-077821100 1348180407_thumb.png

 

 

ComHem<341029> är mitt WiFi-nät....

 

 

Vad kan det vara som är fel?

 

Jag har ominstallerat OS X men det resulterade inte i någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min HP-skrivare bråkar lite efter uppdateringen..

Får väl avinstallera och installera om den igen..

 

Kul när den inte hittar skrivaren men ändå skriver ut.

 

post-113-085450000 1348210096_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, segar ner vill jag inte påstå, men mer strul, och jag har då inte haft någon nytta av alla nya "finesser" .

Frugan kör fortfarande SL på sin stora iMac, bara jag som vill vara uptodate på min lilla iMac...

MacBooken fungerar också utmärkt med SL..

 

Visst, gillar man massa lull lull så kan man installera senaste operativet.

Viktigast är att man har en dator som fungerar med de program man har behov av.

 

Ok, det blir nog att jag avstår då. Är väldigt nöjd med SL, men t.ex. att anteckningarna i iOS har ett motsvarande program på datorn verkade himla smidigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Min dock är genomskinlig i ML - ibland. Plattan är borta helt enkelt. Det finns ingen logik i när den syns eller inte. Vet nån? För jag vill gärna har inställt att den inte syns och ikonerna "flyter" på skärmen (speciellt som jag har vatten som wp).

 

 

http://www.pxleyes.com/picture/49989/Screencapture-dock.html se bild här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag vet inte om ämnet har tagits upp tidigare men jag har smått irriterande bekymmer med Meddelanden-appen i Mountain Lion. Den tycks inte synka med min iPhone 4. Får jag ett sms och läser och svarar det på min iPhone så känner inte Meddelanden alltid av det och markerar meddelandet som oläst. När jag klickar på meddelandet på datorn så försvinner den blå pricken bredvid men sedan poppar den upp igen efter någon sekund, alltså ett oläst meddelande. Har ni koll på hur jag kan åtgärda det? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ang. Meddelande:

Jag har Meddelande i notiscenter. Någon skrev att programmen inte behöver vara öppna för att notiscenter skall fungera. MEN när det gäller meddelande så fungerar iaf min Mac som följande:

 

- Om programmet är öppet och påslaget så får jag BARA notis i notiscenter och där är inställt på VEM det är som skickar meddelandet. Det är så jag vill ha det.

- Är programmet INTE påslagit så öppnar det sig och visar alla meddelanden och så vill jag INTE ha det!

- Är datorn i vila kommer inte meddelandet alls direkt utan det tar en stund innan programmet tar emot meddelandet och därefter öppnar sig.

Lite jobbigt eftersom vi delar dator i familjen och den står i köket. Jag ids inte alltid logga ut varje gång jag lämnar datorn för att göra saker runtom i huset, speciellt om jag vet att jag ska tillbaka till datorn. Jag vill inte alltid ha programmet öppet öht för små nyfikna ögon, men att INTE ha det öppet är nästan ännu värre för då kan det ju poppa upp när någon skickar meddelande utan att man har kontroll på det.

 

Någon som vet om man kan frångå detta och låta det styras BARA genom notiscenter? Tycker det är märklig funktion för så fungerar ju tex inte mailen. Är programmet inte öppet när man får mail dyker det bara upp en notis i notiscenter - hela programmet öppnas inte förrän jag själv väljer att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...