Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den officiella OS X 10.8 Mountain Lion-tråden


Sebastiannnn

Rekommendera Poster

Under Systeminställningar - e-post, kontakter, kalendrar lägger man till sitt Twitterkonto. Då dyker Twitter upp i bl.a. Notiscentret. Facebook kommer i höst.

 

/Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 319
  • Created
  • Senaste svar

Någon mer än jag som saknar RSS - knappen i Safari 6 som följer med ML ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer än jag som saknar RSS - knappen i Safari 6 som följer med ML ?

är det inte som heter läsare numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte som heter läsare numera.

 

Nej, absolut inte samma.

 

Och RSS-läsaren är borta ur både Safari och Mail. Jag saknar den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej om den har samma funktioner men den "gamla" gjorde så att man fick strömmarna som mail o det saknar jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken

Har uppgraderat till Mountain Lion och gillar hittills det jag ser, men jag skulle vilja kunna anpassa notiscenter mer. har googlat lite och är inte alls särskilt insatt i försnacket som har varit inför uppgraderingen, men någon här kanske har mer koll än jag? :)

 

1. Finns det möjlighet att ha en notis liggandes permanent? Som en anteckning t.ex, en som inte dyker upp bara innan en specifik tid? Har lekt lite med Påminnelser för att se om jag kan få fram en permanent påminnelse, men har hittills inte hittat någon lösning...

2. Det ska tydligen gå att ha fb och twitter där, hur? Jag har inte det i mitt notiscenter. Vilken inställning måste jag göra?

 

Tack på förhand!

 

Du kan ändra Notisstil för varje applikation i Systeminställningar->Notiscenter. "Banderoller" visas i det övre högra hörnet och försvinner automatiskt. "Varningar" stannar kvar på skärmen till det tas bart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med att få iMessage att synka mellan iPad, iPhone och Mac´n. Innan uppgraderingen till mountain lion så funkade allt som det ska. Inget kommer upp i mac´n. Undantag när jag skickar från mac´n. Men då kommer det inget till iPhone eller paddan!

 

Någon har liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Vilka filer är det som är viktiga att spara innan installationen? Är det filer i form av ex. bilder och dokument? Jag har nämligen inte en hårdisk tillräckligt stor för att säkerhetskopiera hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka filer är det som är viktiga att spara innan installationen? Är det filer i form av ex. bilder och dokument? Jag har nämligen inte en hårdisk tillräckligt stor för att säkerhetskopiera hela datorn.

 

Alla filer som är viktiga för dig. Annars är tipset att skaffa en större extern hårddisk. Själv har jag en 2 TB Freecom FireWire 800 som jag kör TimeMachine på. Fungerar klockrent och allt är säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer än jag som saknar RSS - knappen i Safari 6 som följer med ML ?

RSS fint under Safari tillägg

post-154-019621700 1343409601_thumb.png

post-154-071171700 1343409601_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Nu tror ju inte jag att man sitter helt strikt och resonerar kring de biologiska begreppen och de etymologiska. De behöver ett nytt namn och Mountain Lion föll dem på läppen.......borstatanderna.gif

Nästa OSX heter kanske Pink Panther

 

http://www.youtube.com/watch?v=Li0bOGavyZM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag blir nipprig eftersom jag inte kan klicka på Logga in när jag har skrivit mitt lösenord. Knappen bara blinkar pulserade blått hela tiden. Jag kan bara skicka och ta emot via AIM.

 

Verkar vara en liten bugg... lösningen är att inte musklicka på knappen när du fyllt i, utan trycka enter/return istället. Jag höll också på att bli nipprig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En bugg i Blåtanden.

Jag har en imac och till den har jag trådlös mus och tangentbord.

Helt plötsligen så tappar den kontakten med musen och även om jag stänger av musen och sätter på den så vill den inte starta.

 

Vilken tur att jag har en logitech mus med separat trådlös teknik vid sidan om så att jag kan använda den.

 

Det enda sätt att få igång det hela kan man göra på två sätt.

Starta om datorn, vilket kan vara svårt men det går eller stänga av blåtands tekniken och sätta på den igen om man har möjlighet till det.

 

Det en av buggarna som jag har hittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir den lika lysande som Panther var 2003 så får de kalla den pink elephant om de så önskar.

Jupp, jag håller med, den var en synnerligen stabil och användbar version av Mac OS X. Mycket lätt att tycka om.

Jag köpte den aldrig separat utan fick den med min, suck, Mac mini 2005. :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, jag håller med, den var en synnerligen stabil och användbar version av Mac OS X. Mycket lätt att tycka om.

Jag köpte den aldrig separat utan fick den med min, suck, Mac mini 2005. :kartjej:

Du missade du ju Tiger som kom så tidigt som i april 2005. Den var ännu bättre, tycker jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två erfarenheter från mig:

 

* Köpte en ny MBA i juni och begärde därför en kod från Apple för att kunna få ML gratis. Det tog ca 36 timmar att få koden. Helt okej, om nu processen inte är automatisk.

 

* Har installerat ML på min gamla MBP från hösten 2009, eftersom jag inte vågar göra det på min iMac (2010) riktigt än. Vill först veta att alla mina viktiga program (bl.a. CS6-paketet) fungerar som de ska. Men på min MBP tuffar det på som det ska. Hade inga problem med installationen (gjorde en nyinstallation, ingen uppgradering) och datorn känns inte slöare eller varmare.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu haft OS X 10.8 Mountain Lion i några dagar och kört det hårt, resultatet är mycket tydligt.

 

OS X 10.8 Mountain Lion fungerar över förväntan för min del på min MBP mid 2010 med 8 GB ram och SSD disk. Datorn startar upp extremt snabbt och systemet är mycket stabilt. Jag har inte haft några som helst problem med OS X 10.8 Mountain Lion. Samtliga program jag använder mig av fungerar fint i OS X 10.8 Mountain Lion som det gjorde i Lion.

 

Programmet Notiscenter guld värd för min del, älskar programmet :). Anteckningar lika så och tacksam för att det är fristående app, mycket enklare och snyggare. iMessage-meddelanden fungerar bra och tycker det är en bra och funktionellt program, nu saknas bara iOS 6 till iPhonen.

 

Dela knappen är Guld värd och är flitigt använd för Twitter och Facebook när det kommer. Mycket bra drag från Apple sida. Enkelt och smidigt att använda funktionen. :)

 

Det enda som kan påpekas är att Safari kan slöa ner sig ibland dock inget som är ett större problem samt något jag lider av.

 

Överlag är det 5 av 5 stjärnor som OS X 10.8 Mountain Lion får av mig. Bra jobbat Apple.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de fått till ljud ut via displayporten ännu? Känns jäkligt sorgligt att behöva flera kablar när man kopplar sin nya mbp till tv'n via en minidisplay/hdmi adapter. :(

 

edit, har nog bara köpt en billig adapter... :P

 

Var ju enbart den första versionen av displayport som inte hade ljud ut, den begränsningen ligger i hårdvaran och kan aldrig ändras med mjukvara. Men alla datorer de senaste två åren stöder ljud ut vid DP (med rätt kabel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis installerat ML och ställde mig frågan efteråt. Kan man inte göra en ny reninstallation utan bara uppdatering?

 

Vill ju ha ny och clean dator :(

 

Men en uppdatering är en "ren" installation, hela den gamla systemmappen raderas och ersätts med den nya, sen ligger din användarmapp kvar ja. Vill du få det du definierar som en "ren" installation så skulle du valt att radera skivan med skivverktyg i verktygsprogram när installationen av ML började (efter första omstarten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha? okej för jag vet inte heller hur jag integrerar Facebook till ny ML, går kanon med twitter men jag hittar inte Facebook. Är förmodligen dum i huvudet, någon som kan berätta vart man integrerar det?

 

tack på förhand!

 

 

 

 

på samma ställe som du lägger till twitter och flicker och annat så får du klicka på plusset så får du leta upp facebook där och ange dina uppgifter... men du kan bara skriva uppdateringar för något annat ser jag inte

 

Trodde att det skulle komma mycket gott i notiscenter men inte då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu haft OS X 10.8 Mountain Lion i några dagar och kört det hårt, resultatet är mycket tydligt.

 

OS X 10.8 Mountain Lion fungerar över förväntan för min del på min MBP mid 2010 med 8 GB ram och SSD disk. Datorn startar upp extremt snabbt och systemet är mycket stabilt. Jag har inte haft några som helst problem med OS X 10.8 Mountain Lion. Samtliga program jag använder mig av fungerar fint i OS X 10.8 Mountain Lion som det gjorde i Lion.

 

Programmet Notiscenter guld värd för min del, älskar programmet :). Anteckningar lika så och tacksam för att det är fristående app, mycket enklare och snyggare. iMessage-meddelanden fungerar bra och tycker det är en bra och funktionellt program, nu saknas bara iOS 6 till iPhonen.

 

Dela knappen är Guld värd och är flitigt använd för Twitter och Facebook när det kommer. Mycket bra drag från Apple sida. Enkelt och smidigt att använda funktionen. :)

 

Det enda som kan påpekas är att Safari kan slöa ner sig ibland dock inget som är ett större problem samt något jag lider av.

 

Överlag är det 5 av 5 stjärnor som OS X 10.8 Mountain Lion får av mig. Bra jobbat Apple.

 

Jag kan tycka att du kunde ha gett fem av fem om dela-funktionen hade inkorporerat Twitter och Facebook. Högsta betyg bör inte ges som utgångspunkt när man de facto saknar utlovade funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat på en extern backup, över mitt gamla jox, och jag är inte vidare imponerad..150 spänn för mer lull lull..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att du kunde ha gett fem av fem om dela-funktionen hade inkorporerat Twitter och Facebook. Högsta betyg bör inte ges som utgångspunkt när man de facto saknar utlovade funktioner.

 

Om det är avsaknaden av Facebookintegration du syftar på så har Apple hela tiden sagt att detta kommer senare i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notiscenter kommer bli allt mer användbart ju fler fristående programutvecklare har lärt sig använda den funktionen. Program behöver alltså vara gjorda för den från början, är programmet inte gjort för Notiscenter så händer inget. De flesta program är inte gjorda för Notiscenter än, men det kommer. Det tar tid för tredjepartsprogrammerarna att stödja nya funktioner i operativsystemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...