Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den officiella OS X 10.8 Mountain Lion-tråden


Sebastiannnn

Rekommendera Poster

Sebastiannnn

Tjena! Är det bara att köpa Mountain Lion i appstore och ladda ner det eller måste jag spara hårddisken eller något sånt först?

 

Mvh Sebastian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 319
  • Created
  • Senaste svar

Spara hårddisken = säkerhetskopia, ja, med eller utan uppdatering av OS finns alltid risken för att förlora viktiga filer och information.

 

Men i övrigt är det inte farligare att uppdatera OS X än att installera valfritt program. OS X raderar och ersätter systemmappen (OS X) resten av hårddisken lämnas orörd och allt kommer att finnas kvar exakt som det såg ut innan uppdateringen, skillnaden är att du har ett nytt OS på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa ha en massa trådar kommer samtliga att stängas/flyttas och hänvisas hit. policeman.gif

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://alltommac.se/...-mountain-lion/

 

 

Backup. I de allra flesta fall så uppgraderas ditt system utan problem men det finns alltid undantag. Därför är det mycket viktigt att du gör backup innan uppgraderingen. Enklast gör du det genom att stoppa in en extern hårddisk som har lika mycket eller mer tomt utrymme som din dator använder och använda Time Machine. Har du inte tillgång till en sådan så bör du i alla fall föra över de viktigaste filerna manuellt till ett USB-minne eller bränna på en DVD. (Backup skall du alltid göra, datorn kan gå sönder eller bli stulen)

 

Fungerar dina program? Det är inte säkert att alla dina program fungerar i och med uppdateringen – oftast är det äldre appar som inte riktigt hänger med. På sajten Roaringapps.com kan du se om dina program är testade och vad i så fall resultatet blev.

 

Systemkrav. Mountain Lion rullar visserligen på ganska så medioker hårdvara men för att uppleva det i all sin glans så krävs det lite mer än så. Vissa enskilda funktioner kräver dessutom betydligt nyare datorer – tänk på att du måste ha Snow Leopard eller Lion installerat för att kunna uppgradera. Om så inte är fallet köper du det på Apple Store (Sponsrad länk) för 319 kronor inklusive frakt. Läs vår separata artikel för detaljer.

 

Rensa. Mountain Lion kräver minst 8 GB ledigt utrymme för att kunna installeras men för att vara på den säkra sidan skadar det inte med det dubbla. Lägg tid på att rensa datorn nu innan släppet så kommer den bli extra glad på dig. Läs vår artikel om fyra bra appar till ändamålet.

 

Uppdatera nuvarande system. Se till att systemet du har idag är uppdaterat så långt det går. Det gör du genom att välja Äpplet längst upp till vänster och sedan Programuppdatering. Starta också App Store för att se om det finns några uppdateringar där samt de enskilda program du använder som inte kommer därifrån så att även de får kolla om det finns nyare versioner.

 

Avaktivera filkryptering. Om du använder FileVault eller något tredjepartsprogram för att kryptera din hårddisk gör du bäst i att avvaktivera detta. Särskilt om du använder Snow Leopard.

 

Är din disk frisk? Starta Skivverktyg och gå igenom om din hårddisk mår som den skall. Gör den inte det är det ingen bra idé att förändra så mycket som det blir när ett nytt system läggs in. Se också punkt 1 backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga en sak här. Jo, jag har en MacBook Pro tidig 2011 och hade från början Snow Leopard, därefter installerade jag Lion och som jag förmodar så intallerade jag det över Snow Leopard. Sen har jag tänkt ladda hem Mountain Lion också, men kommer det nu också att lägga sig över både Snow Leopard och Lion. Kommer detta då att försega datorn ännu mer. Eftersom jag då och då får den där "badbollen".

 

Sen om man nu borde formatera, vilken jag inte är så bra på på Mac, kan man göra det genom ett USB istället för att bränna det på DVD-skiva. Kan man bara lägga in det man ska installera på USB, eller måste man göra något speciellt med det?

 

Det var väl mina fråga som jag hade angående ML.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viritual Box stöds inte längre...

den version som står på deras hemsida är en exe-fil

post-154-036840000 1343234361_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viritual Box stöds inte längre...

den version som står på deras hemsida är en exe-fil

 

Om du får hem en .exe så har du klickat fel.chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper Mountain Lion på mitt apple id, kan jag då installera det gratis på sambons mb om jag loggar in på mitt konto?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelanden har grym potential, åtminstone för mig som använder iPhone/iPad av vilket det sömlöst låter mig fortsätta meddelanden från valfri enhet. Däremot undrar jag ifall det är möjligt att få in sitt telefonnummer till MLs Meddelanden, likt iPhone/iPad?

 

Jag har endast lyckats få in mailadresser :/

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hunnit Instalerat det på bada Retinorna & 1 av Mac Minina 1Mini & en oöppnad Air kvar att installera på !

 

Det lilla jag hunnit testa gillar jag !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

Någon som vet hur man får till att integrera Facebook i Icloud? sitter och har fått in Flickr, Vimeo men Facebook finns inte ens med på menyraden :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat ML på min IMac 27" (1 år gammal ganska exakt). Inte jättemycket visuell skillnad vid en första anblick, men messages är sweeeet att ha i datorn. Särskilt eftersom jag har både IPad och IPhone. Resten av familjen och flera kompisar har också IPhone, så det här är kanon. En sak som blivit lite sämre är de vita prickarna i Dock som visar vilka program som är igång. Det ser nästan ut som om de hamnar lite utanför bild!?! Tycker i alla fall det ser lite annorlunda ut än i Lion och är lite svårare att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får hem en .exe så har du klickat fel.chockadskeptisk.gif

ja jag upptäckte att det inte gick att klicka på Mac OS X länken på Viritual Box Sida

 

bra att veta för dom som måste köra Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag upptäckte att det inte gick att klicka på Mac OS X länken på Viritual Box Sida

 

bra att veta för dom som måste köra Windows

 

Dock var jag där och laddade ner en trevlig .dmg när jag såg vad du skrev. Gick utmärkt. Så är nog inget fel trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

Never mind :P jag som läst helt fel .P Haha

sry..

Någon som vet hur man får till att integrera Facebook i Icloud? sitter och har fått in Flickr, Vimeo men Facebook finns inte ens med på menyraden :S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ett felmeddelande när ag försöker reparera skivbehörigheter efter installation av Mountain Lion,

Varning: SUID-filen ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och repareras inte.

Är det något att bry sig om eller vad gör man ? Datorn verkar fungera som vanligt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ett felmeddelande när ag försöker reparera skivbehörigheter efter installation av Mountain Lion,

Varning: SUID-filen ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och repareras inte.

Är det något att bry sig om eller vad gör man ? Datorn verkar fungera som vanligt

 

 

Inget att bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Viritual Box stöds inte längre...

den version som står på deras hemsida är en exe-fil

VirtualBox senaste fungerar utmärkt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VirtualBox senaste fungerar utmärkt :-)

vi tackar och bockar för informationen,

hur är det med de andra som VMWare Fusion t.ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att vi som köpt en ny dator på ett smidigt sätt skulle kunna ladda ned ML nu när den är släppt. Men när jag försökte fick jag bara ett besked:"Begäran har skickats.

 

 

 

 

Tack för att du skickat in din begäran.

 

Din programkod skickas via e-post så fort din begäran har godkänts.

 

Se till att spara referensnumret för din begäran."

 

 

 

 

Detta var igår kväll. Och ännu har jag inte fått något mejl. Borde inte en kod kunnat fås fram direkt? Varför denna omväg? Och hur lång tid tror ni man ska vänta på detta? Hade varit kul att få vara med från början..superirriterad.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den uppgraderingen gäller dessutom bara just den datorn du köpt efter den 11 juni, så för oss med fler datorer som skall uppgraderas så är det lika bra att strunta i det och köpa uppgraderingen. Hundrafemtio kronor är rätt överkomligt ändå :)

 

Jo, 150 för ett nytt är ju klart överkomligt. Men det är kul(men just nu jäkligt irriterande) att prova systemet och se hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens första test av MLion i MacWorld får man intrycket av att MLion inte är så annorlunda än Lion. Varför kommer den då som ett nytt OS X? Tom priset indikerar lågbudget.......

...

Nu menar jag inte att OS X ML skulle vara dåligt, men att det är lite och små förändringar som kanske inte motiverade ett helt nytt OS X-namn. Det kan ju vara så som jag spelkulerat i tidigare att Apples gigantiska datacenter blev klart och man tog det man hade för att kunna börja använda molnet och kallade det för Lion. Nu är hela kalaset klart med viss fördöjning och får då ett eget namn. Hur som helst är det rätt pris på grejjorna! Det får gärna fortsätta kosta 150:- varje gång man ska ha ett nytt OS X.

...

Priset kan ju också avspegla hur mycket man sparar in på att slippa göra 100 miljoner DVD och distribuera runt hela jordklotet..... här finns faktiskt en stor miljövinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och får då ett eget namn. ...

Nåja, nog är det återanvänt i strikt mening, eftersom Mountain Lion och Puma (10.1) är synonyma uttryck för samma kattdjursart (Puma concolor). Ironiskt nog har de inte använt det vanligaste namnet på kattdjuret på amerikansk engelska - cougar - det kanske kommer i framtiden*... borstatanderna.gif

 

 

 

*Fast "cougar" är också smeknamn (hehe) på en äldre kvinna som dejtar yngre män så det kanske undviks... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, nog är det återanvänt i strikt mening, eftersom Mountain Lion och Puma (10.1) är synonyma uttryck för samma kattdjursart (Puma concolor). Ironiskt nog har de inte använt det vanligaste namnet på kattdjuret på amerikansk engelska - cougar - det kanske kommer i framtiden*... borstatanderna.gif

 

 

 

*Fast "cougar" är också smeknamn (hehe) på en äldre kvinna som dejtar yngre män så det kanske undviks... :D

 

Nu tror ju inte jag att man sitter helt strikt och resonerar kring de biologiska begreppen och de etymologiska. De behöver ett nytt namn och Mountain Lion föll dem på läppen.......borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Mountain Lion föll dem på läppen.......borstatanderna.gif

Burr, faktum är att puman dödar människor, apropå falla på läppar... Läs mer här om stackarna som fick sätta livet till... oroligoledsen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...