Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trimmad moped


iMarc

Rekommendera Poster

Har försökt googla efter vad som gäller trimmade mopeder enligt brottsbalken men inget funnit.

Så min fråga är vad gäller när någon minderårig ertappas av polisen med en trimmad moped. Nu vill jag veta vad lagen säger och inte vad olika poliser gör för förseelsen då det kan variera kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Risken att åka dit är inte så stor om inte ungen kör om en polisbil eller så..:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En trimmad moped räknas som (lätt) motorcykel. Dessutom en som då är oregistrerad. Så det kanske kallas för olovligt framförande av forden eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit du så hade jag ringt polisen och ställt samma fråga, vad är det som gäller enligt brottsbalsken. Vilka lagar är det de stöder sig mot i sin utövning?

 

Men jag tror att Telly82 är inne på något där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den dessutom inte försäkrad, inregistrerad osv blir det rejäla böter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den dessutom inte försäkrad, inregistrerad osv blir det rejäla böter

Ja, just det ja. Tänkte inte på det där med försäkring. En mopedförsäkring gäller inte för en trimmad moped (dvs en lätt motorcykel). Så om föraren orsakar en skada på annan part blir det helvetiskt dyrt eftersom alla pengar ska tas ur egen ficka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brottet som är aktuellt är olovlig körning. Föraren har framfört ett fordon som den inte har behörighet till. Sen är såklart straffbelagt att mixtra med ett fordon så att det blir ett annat... dvs från moped till motorcykel. Men exakt hur det brottet benämns har jag inte koll på.

 

Straffet första gången är böter. Upprepad brottslighet skulle kunna "uppgradera" brottet till grov olovlig körning. Självklart bara om föraren är över 15 år då förstås. Under 15 blir det såklart ingen påföljd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en otrimmad moped som går för fort går man fri... Gammalt rättsfall i HD här. Köp en likadan så går det undan helt lagligt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en otrimmad moped som går för fort går man fri... Gammalt rättsfall i HD här. Köp en likadan så går det undan helt lagligt! :D

I den PDFen finns ju också lite hänvisningar till lagar som kan vara läsvärda i sammanhanget.

 

Jag har för mig att jag hört något om att EU-moppe (max 45) inte får vara konstruerad för att köras snabbare än högsta tillåtna hastighet och att vanlig moppe (25?) inte får gå att köra snabbare än högsta tillåtna hastighet. Men jag är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den PDFen finns ju också lite hänvisningar till lagar som kan vara läsvärda i sammanhanget.

 

Jag har för mig att jag hört något om att EU-moppe (max 45) inte får vara konstruerad för att köras snabbare än högsta tillåtna hastighet och att vanlig moppe (25?) inte får gå att köra snabbare än högsta tillåtna hastighet. Men jag är osäker.

Poängen enligt domen är väl att så länge den är typgodkänd enligt EU:s regler och otrimmad i övrigt så räknas den som moped, oavsett hur snabbt den kan köras, när det gäller fråga om olovlig körning. Det blir så att säga inte förarens huvudvärk om den kan gå snabbare än vad det var tänkt. Fortkörning lär man dock kanske stoppas för? Annars har du rätt, bestämmelserna finns här, se också spoiler.

 

 

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, 1 §:

 

... Moped Ett motorfordon som är konstruerat för en

hastighet av högst 45 kilometer i timmen och

som har

 

1. två hjul samt

 

a. om det drivs av en motor som bygger på inre

förbränning, denna har en slagvolym av högst 50

kubikcentimeter, eller

 

b. om det drivs av en elektrisk motor, denna

har en effekt av högst 4 kilowatt för

kontinuerlig drift,

 

2. tre hjul samt

 

a. om det drivs av en förbränningsmotor med

tändsystem, denna har en slagvolym av högst 50

kubikcentimeter,

 

b. om det drivs av någon annan typ av motor

som bygger på inre förbränning, denna har en

nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller

 

c. om det drivs av en elektrisk motor, denna

har en effekt av högst 4 kilowatt för

kontinuerlig drift, eller

 

3. fyra hjul och en massa utan last på högst

350 kilogram samt

 

a. om det drivs av en förbränningsmotor med

tändsystem, denna har en slagvolym av högst

50 kubikcentimeter,

 

b. om det drivs av någon annan typ av motor

som bygger på inre förbränning, denna har en

nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller

 

c. om det drivs av en elektrisk motor, denna

har en effekt av högst 4 kilowatt för

kontinuerlig drift.

 

Vid beräkningen av en fyrhjulig mopeds massa

ska i fråga om ett eldrivet fordon

batterierna inte räknas in.

 

Mopeder delas in i klass I och klass II.

 

Moped klass I En moped som inte hör till klass II.

 

Moped klass II En moped som är konstruerad för en hastighet av

högst 25 kilometer i timmen och som har en motor

vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt. ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...