Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
noozen

Enkelt program för att bygga hemsidor?

Rekommendera Poster

Jag är ute efter ett enkelt program att bygga hemsidor i. Kan ytterst lite om kodning och behöver därför ett program "for dummies"!

Har hört talas om Iweb, har inte det på min mac av någon anledning? Som jag förstår är det också ett ganska gammalt program nu?

Sen så har jag hört talas om RapidWeaver och Sandvox. Försökt läsa på om dessa två men blir inte klokare för det. Är det någon som

har praktisk erfarenhet av dessa program eller tips om något annat likande program? Vad är bäst? Vad är enklast?

Help me!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv byggt flera hemsidor med Wordpress. Tycker dom fungerar bäst. Du får alltid senaste uppdateringarna, du behöver ingen kunskap om programmering, finns hur mycket som helst när det gäller insticksprogram och även väldigt många som kan hjälpa dig med support. Dessutom helt gratis.

Har du ingen egen domän går det att använd ändå.

Värt att läsa på om. Används över hela världen.

/Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att bygga sidor (från början) i Wordpress är inte helt lätt, att däremot att ladda ner ett tema, installera och eventuellt tweaka det lite för att få det precis som man vill, det är inte så krångligt. Men ska man tweaka så är det bra om man kan lite html och css.

Men Wordpress är klockrent för den som vill snabbt komma igång med en hemsida, få det att se snyggt ut utan att kunna koda själv. Och det finns som sagt drösvis med teman och funktioner, mycket gratis, att hämta på nätet, samt mycket samlad kunskap i forum och liknande.

Jag kör själv min sajt på Wordpress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Ska helt klart kolla in Wordpress. Men ingen som har någon erfarenhet från RapidWeaver eller Sandvox?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för tipsen! Ska helt klart kolla in Wordpress. Men ingen som har någon erfarenhet från RapidWeaver eller Sandvox?

Jag har Sandvox och det kan inte bli enklare att komma igång och få upp en hemsida som ser bra ut. Men du kommer förr eller senare att känna dig begränsad så mitt tips är att gå på Wordpress som är gratis och ta lite jobb i början så tjänar du på det i längden. Men vill du bara flänga upp nåt snabbt och underhålla det superlätt tror jag inget slår Sandvox.crossfingers.gifcrossfingers.gifcrossfingers.gifDen här hemsidan är gjord i Sandvox av mig med nästan inga förkunskaper för ca fem år sedan som tillhör min förra arbetsgivare. Det gick på en kaffekvart.....borstatanderna.gif Just nu ligger alltihopa på min havererade iMac G5 utan backup.utskallning.gifwhistling.gif

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rapid Weaver har en liten inlärningskurva i början men ändå inte särskilt svårt. Jag tycker det blir snyggare än Word press och enklare

lite mer avancerat än Sandvox men det är det värt så att man kan göra mera. Finns massor av teman, extra filer osv

Nackdelen med Sandvox o Rapid Weaver är att man inte kan läsa ner deras siter in i ett mer avancerat program senare och att man därför måste vara kvar i programmet om man vill gå vidare.

Man kan inte helt lätt tanka ner siten i en annan dator och jobba där - man får hålla sig till datorn där siten ligger

De här tre sidorna är gjorda i Rapid Weaver på kort tid

www.pedagogkonsult.se

www.kambodja.name

www.ekonomipedagogkonsult.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även in Freeway. Tyckte personligen att den gav större frihet än RapidWeaver och Sandvox utan att för den skull kräva någon kodning. http://www.softpress.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska väl egentligen också nämna att wordpress inte är ett program för att bygga hemsidor, det är ett cms - Content management system, eller publiceringssystem. På köpet får man ett webbgränssnitt för att göra uppdateringar på sajten. Med de andra alternativen antar jag att man gör ändringar i filer lokalt på datorn för att sedan ladda upp dem till webbhotellet via ftp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...