Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får man in ljudet när man kopplar MacBookPro till TV'n via HDM


bibicu

Rekommendera Poster

Jag har kopplat laptopen till en Sony TV via HDMI. Får in bra bild men ljudet stannar kvar i datorn. Vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ned alt-tangenten när du klickar på ljudsymbolen så får du alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har gjört det men i dialogrutan som dyker upp fins bara "inbyggda högtalare" som alternativ. Finns det nåt mer man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla datorn till Tvn m HDMI o använd en adapter som tar ljud - noga med det

(OBS! Du måste ha en ganska ny Macbook om du ska ljud via HDMI) Vilken modell har du?

 

Om du har en OK modell - öppna systeminställningar/Ljud o välj Ljud ut - där ska du se TVn o välja den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat inlägget till rätt del av forumet

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till begekand

tack. jag har köpt laptopen i 2009. kopplat till TV'n med HDMI sladd med adapter till small monitor porten- det blir bra bild dock inget ljud. När man kollar ljudet i systeminställningar det kommer ingen annat alternativ än interna högtalare i dialogruttan. Jag antar att eftersom datorn är så pass gammalt saknar möjlighet att överföra ljudet genom monitorport anslutning. Om det finns en annan sätt att plocka ljudet skulle jagvara jätte tacksam om jag fär besked om det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har inte din adapter stöd för ljud eller så kan det va så att din mac inte har stöd för ljud via adaptern i så fall får du koppla in en extra kabel i ljudingången på datorn in i tvn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Stödet för både bild och ljud via mini display porten kom först 2010 har jag för mig.

 

Något sådant här borde funka.

 

http://www.macoteket.se/Categories/Datortillbehor/Kablar/Videokablar/Kanex_Mini_DisplayPort__HDMI-adapter_med_digitalt_ljud/prd21002886.aspx

 

Googla saken lite. Det bör finnas billigare alternativ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mac kan vara för gammal. Då får du dra kabel från ljudutgången till ljud in på TVn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tipsen. Lämnar besked vilken var lösningen

mvh, Sep

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mac kan vara för gammal. Då får du dra kabel från ljudutgången till ljud in på TVn

På min Sony TV går det inte att välja vilken hdmiport som helst.

Jag har använt den som Sony kallar pc ingång och en ljudkabel från hörlursuttaget på en Macmini.

post-854-025929900 1342277267_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...