Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wireless tangentbord vill inte


Hetlund

Rekommendera Poster

Jag har just köpt en ny begagnad dator: uppdaterat från en MacMini single core till en MacMini Core 2 duo, 1,83 GHz. Passade på att piffa upp den nya datorn med en 500 GB hårddisk, så nu ska den väl klara sig ett tag.

 

Det enda problemet är att jag inte får mitt Apple Wireless keyboard att fungera (den korta modellen). Jag har provat allt det vanliga: bytt batterier i tangentbordet, startat om datorn, zappat PRAM. zappat SMC. Bluetooth-anslutningen på nya datorn fungerar: jag får Mighty Mouse att fungera och kan till och med se grannpojkens bärbara HP i bluetooth-listan.

 

När jag tänker efter så fick jag aldrig tangentbordet att fungera med Windows 7 i BootCamp på gamla datorn heller.

 

Jag avinstallerade tangentbordet från gamla datorn, gjorde ingen skillnad: gick fortfarande inte att installera på nya datorn. Däremot gick det att återinstallera på den gamla datorn. Något konstigt är det. Kan det vara själva tangentbordet det är fel på?

 

Kör SnowLeopard 10.6.8 på båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den supportsidan du länkar till har jag inte sett förut. Men tyvärr hjälpte det inte.

 

Oftast när jag trycker på On-knappen så slocknar lampan igen efter cirka en sekund. Ett par gånger (när jag har försökt hit och dit och tryckt på olika sätt) kommer det upp ett meddelande: "Hittade Hetlunds tangentbord" och lampan blinkar, men efter ett par sekunder ändras det till "hittade inget tangentbord" och inställningsassistenten står bara och snurrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Ett tips här- för vad det kan vara värt.

 

Apples lilla blåtand tangentbord är påfallande strömsnålt. ( skulle dock önska att tangenterna vore svarta- ur fläcksynpunkt)

 

Batterierna räcker för mig typ 6 månader.

 

Strunta i att stänga av det- funkar för mig- inga tappade uppkopplingar. Att byta batterier 2 ggr/år är faktiskt överkomligt.

 

Detsamma gäller tyvärr inte för Magic mouse som är en -förvisso utmärkt - men dessto hungrigare batteriguzzler som har minst sagt instabil blåtandskontakt. Men det är en annan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ta mig fan! Vad annat kan jag säga?

 

Jag öppnade Minin igen för att se om möjligen anslutningen till Bluetooth-antennen hade lossnat när jag öppnade och bytte hårddisk. (Vilket verkade osannolikt eftersom MightyMouse fungerade och grannens HP-dator dök upp i Bluetooth listan.) Antennkontakten satt mycket riktigt på plats.

 

Just när jag skulle sätta på höljet igen såg jag ett litet kopparbleck som verkade vara i en konstig ställning. Kopparblecket sitter åt framsidan till - precis ovanför backupbatteriet. (Jo, jag hade passat på att byta batteri också.) Jag skruvade isär delarna igen och det där kopparblecket hoppade ut åt ett oväntat håll, nämligen framåt. Tydligen är det detta kopparbleck som kopplar chassit till höljets aluminiumdelar.

 

Och kan ni tänka er: när jag hade skruvat och tryckt ihop Minin och kopplat in alla kablar igen så fungerar tangentbordet! Efter vederbörlig installation förstås, men ändå!

 

Märkligt, men det är bara att dra en lättnadens suck och hälla upp en glas vin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...