Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vit punkt...Död pixel?


elwis4

Rekommendera Poster

Min bror köpte en macbook pro 13" på mediamarkt för ca 2 veckor sedan (den gamla)

Han upptäckte idag en vit punkt på skärmen. Kan det vara en död pixel eller tv kanske??

 

Min fråga..

Är det bara att åka in och byta tror ni???.. Har ju bara gått två veckor sedan den köptes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Lyser den så är den inte död, verkar ha låst sig.

 

Ladda ner den här filmen

eller något liknande, och placera över den vita pixeln. Loopa filmen och låt stå över natten (i ett rum där ingen ska sova).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört filmen i natt men punkten är kvar... Blir till att sätta sig i bilen i e.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket är bäst att åka till? Mediamarkt där den är inköpt eller till en premium reseller, typ machuset?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer bara lyckas reklamera den mot MediaMarkt så du kommer ta diskussionen med dem. Jag köpte en MacBook på Elgiganten för ett par år sedan och hade en död pixel. Pratde med Apple som kort sammanfattat vägrade hjälpa mig. Det finns ju massa snack om "pixelgaranti" men det är ju enligt mig skitsnack. Pratade med en konsumentvägledare som inte annat än kunde hålla med om att det är ett uppenbart fabrikationsfel och bör korrigeras då man som användare inte ens kan skapa en död pixel hur mycket man än vill.

 

Jag löste det genom att reklamera den mot återförsäljaren, Elgiganten. Bevisbördan för felets uppkomst ligger hos återförsäljaren de första 6 månaderna och hur de ska bevisa att du skapat en död pixel har jag svårt att se. Troligtvis kan inte ens MediaMarkt göra en reklamation eller DOA på datorn men de bör med lite goodwill göra ett öppet-köp-byte, d.v.s. de köper tillbaka datorn och säljer en ny till dig. Då Apple är så pass ovilliga som de var (började surra om viss mängd pixlar osv) så är detta en STOR fördel med att köpa hos ett varuhus.

 

Skulle inte MediaMarkt vilja hjälpa dig så bör du definitivt stå på dig, kolla om du har vänner som är kunnig inom området eller som jag kontakta en konsumentvägledare. Tycker det är en absurd tanke att man ska acceptera en defekt produkt vid nyköp, hur liten någon än anser defekten är. Min tolkning från de juristvänner jag pratat med är att pixelgaranti bara är bluff och båg.

 

Som kuriosa kan jag säga att Apple var väldig säkra på att de inte tog ansvar för någon enskild pixel men jag fick flera gånger beskriva storleken på pixeln när jag pratade med deras support. Försökte förklara att storleken var just en pixel, men det gick inte riktigt in. Var då tvungen på frågan var pixeln var svara "Ca 300 pixlar från höger kant och 200 pixlar från toppen". :)

 

TL;DR: Åk till MediaMarkt och kräv ett byte, de ska hjälpa dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer bara lyckas reklamera den mot MediaMarkt så du kommer ta diskussionen med dem. Jag köpte en MacBook på Elgiganten för ett par år sedan och hade en död pixel. Pratde med Apple som kort sammanfattat vägrade hjälpa mig. Det finns ju massa snack om "pixelgaranti" men det är ju enligt mig skitsnack. Pratade med en konsumentvägledare som inte annat än kunde hålla med om att det är ett uppenbart fabrikationsfel och bör korrigeras då man som användare inte ens kan skapa en död pixel hur mycket man än vill.

 

Jag löste det genom att reklamera den mot återförsäljaren, Elgiganten. Bevisbördan för felets uppkomst ligger hos återförsäljaren de första 6 månaderna och hur de ska bevisa att du skapat en död pixel har jag svårt att se. Troligtvis kan inte ens MediaMarkt göra en reklamation eller DOA på datorn men de bör med lite goodwill göra ett öppet-köp-byte, d.v.s. de köper tillbaka datorn och säljer en ny till dig. Då Apple är så pass ovilliga som de var (började surra om viss mängd pixlar osv) så är detta en STOR fördel med att köpa hos ett varuhus.

 

Skulle inte MediaMarkt vilja hjälpa dig så bör du definitivt stå på dig, kolla om du har vänner som är kunnig inom området eller som jag kontakta en konsumentvägledare. Tycker det är en absurd tanke att man ska acceptera en defekt produkt vid nyköp, hur liten någon än anser defekten är. Min tolkning från de juristvänner jag pratat med är att pixelgaranti bara är bluff och båg.

 

Som kuriosa kan jag säga att Apple var väldig säkra på att de inte tog ansvar för någon enskild pixel men jag fick flera gånger beskriva storleken på pixeln när jag pratade med deras support. Försökte förklara att storleken var just en pixel, men det gick inte riktigt in. Var då tvungen på frågan var pixeln var svara "Ca 300 pixlar från höger kant och 200 pixlar från toppen". :)

 

TL;DR: Åk till MediaMarkt och kräv ett byte, de ska hjälpa dig!

 

Var inne på mediamarkt igår och de blev ingen ny dator:( Efter många turer fram och tillbaka där applesupporten var inkopplad två gånger så blev det så att det gåt på garantin men att istället för en ny dator så skickar de iväg datorn på reparation. Detta kommer att ta minst tre veckor så jag avvaktar tills efter semestern. Problemet är egentligen inte så stort. Flickvännen hittar kanppt felet och den syns bara mot ljus bakgrund. Men det retar mig nåt fruktansvärt..

Det som retar mig mest är att vi var inne tre dagar för sent. Datorn var köpt den 16:e vilket innebär att att det hade gått 17 dagar sen den köptes. Hade vi bara åkt in tre dagar tidigare så hade vi fått en ny dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När upptäckte du felet? efter 17 dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När upptäckte du felet? efter 17 dagar?

 

Spelar det någon roll? Allt räknas från den dagen man reklamerar en felaktig vara, det är därför KKL anger att man ska reklamera snarast efter att ett fel upptäckts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll? Allt räknas från den dagen man reklamerar en felaktig vara, det är därför KKL anger att man ska reklamera snarast efter att ett fel upptäckts.

 

TS pratade om öppet köp så jag antog att han hade en sådan deal med säljaren och då brukar det vara 14 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt problem. Varför ska jag alltid råka ut för sånt här.

Datorn är som sagt inköpt den 16:e juni. Nu visar de sig att Apple har ett annat inköpts datum. Nån gång i april säger de att den ska vara inköpt. Känns ju sådär. Det blir nu problem med support, garanti mm. Förhoppning så ska det inte vara några problem att lösa men ändå

Varför tror ni att datorn har ett annat inköpsdatum än när jag köpt den. Har medimarkt nåt fuffens för sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan vara köpt och återlämnad?

 

Men jag har bestämt för mig att du kan logga in och ändra datum för inköp hos Apple om det är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Estimated purchase date" och datum på kvitto kan skilja sig. Det är ditt kvitto som gäller om garantitiden löpt ut enligt Apples servicesida.

Så spara kvittot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...