Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Filip.nilsson

Nya MBP Retina, vilken köpa?

Rekommendera Poster

Slutade med en 2,3 ghz Retina med 8gb ram. Kändes fullt tillräckligt för mig! :)

Det kommer den säkert att vara, det finns inga snikmodeller i den prisklassen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser tråden med ett litet leende :)

Ingen dator är framtidsäker och om 2-3 år så vill du inte ens ha en 2012 MBP då allt säkerligen är förändrat och nya standarder osv som är betydligt snabbare och bättre.

Att ösa på med 16 GB minne finns ingen mening om du inte verkligen behöver det.. Jag själv har 8 GB men den större modellen p.ga större hårddisken.

Jobbar i Logic Pro med flertalet tunga mjukvarusyntar som East West mm och aldrig att jag maxar minnet.

Dessutom "om" minnet tar slut så jobbar datorn mot hårddisken som i detta fall är flash diskar så NEJ du behöver knappast 16GB och datorn är inte mer värd om 2 år för det sitter 16GB..

Vill man förlora minst med pengar skall man gå på 2,3:an standard 21.500 kr och det är denna som säljs mest. Behövs mer diskutrymme gå på större modellen eller klara dig på 256 och vänta till OWC släpper sin upgrade disk för Retinan men i slutändan har man då betalat mer än en 2,6 standard med 512.

My 5 cent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att byta ämne lite kort...

Hade tidigare en MBP från 2009 med 2,53ghz dual, 4gb ram, 512mb graf. Tyckte att den börja bli slö (laggs på youtube osv?! Wtf...)

Någon som har något tips på hur man kan snabba upp den, tänkte sälja den. Vad kan man få för en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tidigare en MBP från 2009 med 2,53ghz dual, 4gb ram, 512mb graf. Tyckte att den börja bli slö (laggs på youtube osv?! Wtf...)

Någon som har något tips på hur man kan snabba upp den, tänkte sälja den. Vad kan man få för en sådan?

Ska du sälja den, börja med att göra en fräsch nyinstallation av systemet och se om det ger effekt. Även om Mac OS rensar själv så kan det ha samlats mycket skit som segar ner. Hårddisken kanske är lite full, vilket drar ner prestandan? Annars är ju minne billigt. Skulle det inte göra något på priset så är det ändå bara några hundralappar (för det är väl en modell där man lätt kan byta själv?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för hårddisk i den nu? Om det är en mekanisk disk, speciellt om den snurrar i 5400 varv per minut, så är det som dag och natt att byta till en SSD. Vet inte om jag skrev det tidigare men gjorde det i min 2008 MacBook Alu och den presterar med sina 4GB RAM ungefär lika som min MacBook Pro retina vid "vanligt användade" såsom iTunes, Spotify, Office-program, Safari etcetera. Dock läser/skriver den SSDn "bara" 140/190MB/s p.g.a. övrig prestanda medan jag får 450/500 med min MBP:R.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju inte sugen på att byta en massa... Lägger inte pengar på en ssd om den ändå ska säljas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklas är att bara blåsa den och sen sälja. Det är säkert installerade komponenter som gör att upplever den som slö. Sitter själv med en ett år äldre maskin och upplever inga av de problem du beskriver i samband med YT mm.. så jag tvivlar på att dina problem är relaterade till hårdvaran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...