Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya MBP Retina, vilken köpa?


Filip.nilsson

Rekommendera Poster

Filip.nilsson

Tjena!

 

Har nu börjat fundera på att byta ut min MBP (sent 2009) mot en ny MBP Retina. Frågan är dock vilken spec jag ska köra.

 

Det jag kommer använda datorn till är att ha med i skolan för att anteckna och söka information(börjar studera på universitet till hösten), slö-surfa där hemma. Samt en del musik produceing/mixande i Logic/Ableton och Traktor Pro.

 

Vilken spec skulle ni rekommendera på den nya MBP Retina om den ska användas för ovan bruk?

 

Tacksam för hjälp! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Har nu börjat fundera på att byta ut min MBP (sent 2009) mot en ny MBP Retina. Frågan är dock vilken spec jag ska köra.

 

Det jag kommer använda datorn till är att ha med i skolan för att anteckna och söka information(börjar studera på universitet till hösten), slö-surfa där hemma. Samt en del musik produceing/mixande i Logic/Ableton och Traktor Pro.

 

Vilken spec skulle ni rekommendera på den nya MBP Retina om den ska användas för ovan bruk?

 

Tacksam för hjälp! :-)

 

 

 

Du klarar dej med minsta Prosessor & SSD ( Men tänk på att ta 16 Gb RAM då har du framtidsäkrat din dator minst 2-3 år )

Tror man ÅNGRAR sej vid köp av just Retina om man väljer annat än 16Gb Jag är LYCKLIG ägare av 2 Retinor Inget som går att jämföra ens mot dessa Dom är helt J"vla OTROLIGA !

Bästa dator SOM NÅGONSIN GJORTS !yeahbaby.gif Ps,, Du kommer att ÄLSKA den !

 

Jag sitter just med vänstra handen på den ena Retinan & följer mina Aktier & den högra handen på Retina nr 2 och skriver svar här skärmarna är Otroliga !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mycket RAM"-tänket ger jag inte så mycket för, känns lite förlegat. Testa uppgradera från 4 till 8GB i vilken dator som helst och jag tvivlar på att du faktiskt märker skillnad. Att däremot byta från en mekanisk disk som skriver och läser ~40MB/s till en SSD som (på en äldre såsom din dator) läser 130-170MB/s är stor skillnad. När jag kör de applikationer du nämner på min MBP Retina (8GB RAM) har jag ca 2,5GB vilande RAM-minne och 2GB oanvänt minne.

 

I och med att Apple släppte sina retinadatorer så gick de tillbaka till gamla Apple där man ironiskt kan bygga datorer som kostar en förmögenhet. 21.495kr är redan för mycket pengar så jag tycker inte man bör gå över det.

 

Personligen tror jag inte att det går att framtidssäkra teknik. Bara en sådan sak som att du inte kan byta ut batteriet (eller okej, Apple gör det för $200) minskar ju livslängden bra mycket mer än RAM-minnet. Med det sagt så tror jag inte din dator kommer få längre livslängd med 16GB RAM. Spara de 2000kr det kostar och lägg på de 2000kr ett batteribyte lär kosta i Sverige så har du 4000kr mindre att spara till din nästa dator. Om du nu är student har du ju även 10% rabatt så då får du lös datorn för 19300kr. Minskar du din utgift med 4000kr så är ju det 20% av datorns värde.

 

Detta säger jag inte för att rättfärdiga att jag själv valde den enklare modellen utan att uppgradera RAM-minnet, givetvis gör man som man vill! Kan tillägga också att jag även har en MacBook Alu (Late 2008) som levererades med 2GB RAM. När jag uppgraderade till 4GB RAM så var skillnaden knappt märkbar och jag är fortfarande osäker på om det bara var en placeboeffekt. När jag istället stoppade in en SSD-disk så blev datorn som ny. Bootade på ~25 sekunder, startar Photoshop på ~2 sekunder, öppnar Word, Excel och Powerpoint samtidigt på ~2 sekunder och startar Spotify och iTunes samtidigt på ~2 sekunder. Och då pratar vi om en dator som är 3½ år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filip.nilsson

Tackar för svar,

 

Så för mitt bruk kommer 2,3ghz quad räcka utan problem?

 

För vilka ändamål skulle den mer kraftfulla processorn vara nödvändig? Samt är de värt de 2000:- att köpa 8gb RAM extra(totalt 16gb)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar,

 

Så för mitt bruk kommer 2,3ghz quad räcka utan problem?

 

För vilka ändamål skulle den mer kraftfulla processorn vara nödvändig? Samt är de värt de 2000:- att köpa 8gb RAM extra(totalt 16gb)?

 

Köp 16Gb När jag var på M Store så killen där att Över 80 procent av retinorna som bestälts i Sverige har folk VALT 16gig & i USA är den siffran antagligen HÖGRE prossessor & ssd n har inte alls varit lika många som valt MAX utförandet ! ( efter som minnena är FASTA så har det blivit på det sättet ! )

 

Mina har Följande Spec

 

 

 

 

2.7GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.7GHz

 

16 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM

 

768 GB flashminne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl ungefär de två frågorna jag försökte svara på.

 

CPU: Ja, 2,3GHz bör räcka utan problem. Det är en fyrkärnig processor och vet man inte om att man behöver specifik prestanda räcker det. Tror skillnaden mellan 2,3 och 2,7GHz är ~13%. Många har ställt sig den frågan och det finns inget rätt svar här. Testa söka en smula och läs vad andra sagt.

 

RAM: Majoriteten tycks rekommendera att man köper 16GB då det inte går att ändra senare. Många gör också detta för att öka andrahandsvärdet men det tycker jag är en konstig anledning till att köpa prylar - att sälja. Jag är av helt annan åsikt (se ovan). I slutänden handlar det om pengar som allt annat. Har du råd att köpa en ny dator om 3 år så anser jag det ovärt. Jag har personligen inga förhoppningar om att jag ska ha denna dator mycket längre än så och utifrån det försökte jag få ned priset så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl ungefär de två frågorna jag försökte svara på.

 

CPU: Ja, 2,3GHz bör räcka utan problem. Det är en fyrkärnig processor och vet man inte om att man behöver specifik prestanda räcker det. Tror skillnaden mellan 2,3 och 2,7GHz är ~13%. Många har ställt sig den frågan och det finns inget rätt svar här. Testa söka en smula och läs vad andra sagt.

 

RAM: Majoriteten tycks rekommendera att man köper 16GB då det inte går att ändra senare. Många gör också detta för att öka andrahandsvärdet men det tycker jag är en konstig anledning till att köpa prylar - att sälja. Jag är av helt annan åsikt (se ovan). I slutänden handlar det om pengar som allt annat. Har du råd att köpa en ny dator om 3 år så anser jag det ovärt. Jag har personligen inga förhoppningar om att jag ska ha denna dator mycket längre än så och utifrån det försökte jag få ned priset så mycket som möjligt.

 

Kollade JUST NU UPP !

 

Den som säljer ABSOLUT MÄSST ! är 2,6Ghz 16Gb i hela Europa tydligen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som i min enfald trodde att det är skärmen som lockar folk att köpa Retina-macen... :fane:

 

Det är SKÄRMEN som är WOW ! men man får inte glömma att måste ha lite kul grejer att driva den medgaletglad.gif Och det finns det Prollen är på 2,7 men Den känns mera mycket mera

fins det något bra beräknings Prog till Mac att köra bra Tester med ?

Vad det gäller SSD na är dom inte alls som Mac 2011 LOW end SSD n & 768Gb helt Jä"vla genialt man slipper släpa på någon Extern varinant galetglad.gif

 

Minnena 1600Mhz Får Ok Men windows värstingar satsar på över 1800mhz ( Det kunde dessa oxå haft men 1600 helt ok men en liten nagel i ögat är ett 1800 minnen sprutas ut i full produktion till Win Lappar ! )devil.gif

 

Sen jag fick hem mina datorer jag sover knappt Helt frälst i dessa små ÖGONSTENAR kom på mej själv att smeka aluminiumen mmm mm Snyggare kan inte en Pryl bli !!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att majoriteten som beställer en Retina-Mac gör det med max minne kan också bero på det är många proffsanvändare som köper. Alltså sådana som använder datorerna i sitt arbete. Och för dessa är inte 2.000 kr extra (räkna bort momsen och resultatpåverkan) speciellt mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är SKÄRMEN som är WOW ! men man får inte glömma att måste ha lite kul grejer att driva den medgaletglad.gif Och det finns det Prollen är på 2,7 men Den känns mera mycket mera

fins det något bra beräknings Prog till Mac att köra bra Tester med ?

Vad det gäller SSD na är dom inte alls som Mac 2011 LOW end SSD n & 768Gb helt Jä"vla genialt man slipper släpa på någon Extern varinant galetglad.gif

 

Minnena 1600Mhz Får Ok Men windows värstingar satsar på över 1800mhz ( Det kunde dessa oxå haft men 1600 helt ok men en liten nagel i ögat är ett 1800 minnen sprutas ut i full produktion till Win Lappar ! )devil.gif

 

Sen jag fick hem mina datorer jag sover knappt Helt frälst i dessa små ÖGONSTENAR kom på mej själv att smeka aluminiumen mmm mm Snyggare kan inte en Pryl bli !!!!!!

Det gläder mig att du är glad! :) Och så säger folk att man inte kan bli lycklig av att ha pengar! Och det är väl sant, för lyckan kommer väl av att spendera dem på macar! :D

 

Vad gäller bänkmätarprogram kan du kolla in Geekbench och Xbench. De har sajter där du kan jämföra dina resultat med andras datorkonfigurationer. :nerd:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gläder mig att du är glad! :) Och så säger folk att man inte kan bli lycklig av att ha pengar! Och det är väl sant, för lyckan kommer väl av att spendera dem på macar! :D

 

Vad gäller bänkmätarprogram kan du kolla in Geekbench och Xbench. De har sajter där du kan jämföra dina resultat med andras datorkonfigurationer. :nerd:

 

 

Tack Alix ska kolla Programen ! altid trevligt att gämföra mot andras datorer älskar sånt gjorde det hela tiden under Pc tiden !

Visst det är som på Julafton jultomte.gif varje gång man skrammlar iväg en 100 000 Sv/kr på leksaker för vuxna biggrin.gif

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ens möjlighet att köpa en retinabestyckad Macbook Pro så slå till och köp den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filip.nilsson

Har jobbat ett år nu och sparat undan en hel del pengar för att kunna köpa lite "nödvändiga" saker innan jag nu ska börja studera och då kände jag att en ny dator är ju aldrig fel. Sen håller ju en Mac längre än vad en PC gör. Så det är ju en väl värd investering =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat ett år nu och sparat undan en hel del pengar för att kunna köpa lite "nödvändiga" saker innan jag nu ska börja studera och då kände jag att en ny dator är ju aldrig fel. Sen håller ju en Mac längre än vad en PC gör. Så det är ju en väl värd investering =)

 

en retina är inte bara en Dator Det är en användar upplevelse !

Men som sagt snåla inte med Minne det går ju inte att ångra sej efteråt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filip.nilsson

en retina är inte bara en Dator Det är en användar upplevelse !

Men som sagt snåla inte med Minne det går ju inte att ångra sej efteråt !

 

Haha du säger det ja...

Nä det är de jag sitter och funderar på... hade man köpt MBP (den "gamla") som fortfarande går att köpa som inte är Retina så är där ju "bara" 8gb RAM. visst där kan man väll o andra sidan byta i efterhand?

 

Men behöver man verkligen 16gb RAM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men behöver man verkligen 16gb RAM?

Nej, inte nu, men kanske inom datorns livslängd. Kanske när Mac OS X 10.9 Clouded Leopard kommer? totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha du säger det ja...

Nä det är de jag sitter och funderar på... hade man köpt MBP (den "gamla") som fortfarande går att köpa som inte är Retina så är där ju "bara" 8gb RAM. visst där kan man väll o andra sidan byta i efterhand?

 

Men behöver man verkligen 16gb RAM?

 

 

Om du kosstar på dej det idag så kommer du att vara Trygg även om 2-4 år med din Retina

Du gör som du vill ! Det är väll någon anledning till varför Mer än 80% av dom som köper Retina väljer 16Gb

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade JUST NU UPP !

 

Den som säljer ABSOLUT MÄSST ! är 2,6Ghz 16Gb i hela Europa tydligen !

 

Skulle ju vara intressant att veta var du får den informationen ifrån? Apple själva avslöjar aldrig den informationen i sina resultatrapporter, aldrig sett den informationen publicerats externt tidigare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ju vara intressant att veta var du får den informationen ifrån? Apple själva avslöjar aldrig den informationen i sina resultatrapporter, aldrig sett den informationen publicerats externt tidigare...

Det är DIF som köper dem... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ju vara intressant att veta var du får den informationen ifrån? Apple själva avslöjar aldrig den informationen i sina resultatrapporter, aldrig sett den informationen publicerats externt tidigare...

 

Om man har bekanta innom Sälj så har dom rätt mycket att prata om & det är sånt Apple gjärna själva Läcker för har INGET med hemlighetsmakeri att göra den infon

Tipps Gå in på en större M store fråga vad som säljer BÄST jag fick även veta det så ( Springer där VARJE dag ) dom berättade så gärna massor Inget hemligt över det !

 

Det var en Självklarhet att folk som endå köper en sak för den slanten för en prolle på 2,3 är ju för fan SLÖ & 8Gb = snik & snålt

att köpa en dyr sak som från början inte kommer att vara mer framtidsäker än skärmen = IDIOTI Obs min Åsikt orkar inte dividera om ÅSIKTERfulfejs.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är DIF som köper dem... ;)

 

cake.gifbiggrin.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du inte 16gb ram så köp inte 16gb ram. Köp det du behöver. Om alla MBP's förutom retina har max config på 8 gb så tvivlar jag på att OS X kommer kräva mer än 4 gb inom 3 år. Mao räcker 4 gb bra idag så tror jag att 8 gb räcker bra om 2-3 år. Räcker 8 gb idag så räcker 16 gb om 2-3 år....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filip.nilsson

Slutade med en 2,3 ghz Retina med 8gb ram. Kändes fullt tillräckligt för mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...