Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra OS X Betaversioner


sw1tch3r

Rekommendera Poster

Hallå.

 

Jag skulle vilja köra Apples betaversioner av OS X, Safari och annat, då jag tycker att det är kul att testa nya versioner.

 

Vad jag kan se, så måste jag isf gå med i Mac Developer Program. Väl där, så måste jag svara på massor av frågor avseende vad jag ska utveckla och på vilka språk.

 

Jag förstår syftet, men om jag ENDAST, och på ett ärligt sätt, vill testa nya OS och applikationer och inte utveckla appar, finns det inget sätt att kringgå detta utan att svara en massa "mumbojumbo" under registreringen? Är man då hänvisad till Piratbukten..?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man då hänvisad till Piratbukten..?

Antingen det, eller så kan du vara betatestare åt en riktigt utvecklare.

 

EDIT: Klargjorde lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt att registrera dig hos Apple, gör det så slipper du krångel med piratkopior!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hummel: Det var det som var min tanke. Men måste man "ljuga" när man går igenom enrollment-sidorna..? Verkar ju onekligen märkligt...

 

@Koplimi: Som jag skrev, jag är helsugen på att testa betaversioner av OS X och eventuella betasläpp av applikationer, t ex Safari. För mitt eget höga nöjes skull. Och all "legal" betatest borde väl vara av godo? Speciellt som man de facto t o m betalar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att vara utvecklare så har du väldigt liten anledning att köra beta versioner, Det är inte speciellt mycket nya funktioner som man som vanlig användare har nytta av- Beta versionerna släpps främst för att utvecklare ska kunna anpassa sina program till ny ramverksfunktionalitet.

 

Man måste även räkna med att beta versioner har en heldel buggar i sig och utan att vara utvecklare kan du inte rapportera dessa iallafall, Så nej legalt finns det inget sätt du kan betatesta prerelease versioner av OS X såvida du inte själv är eller jobbar för ett företag som är detta.

 

Jag var lika när jag var i 15-16 års åldern och ville köra beta versioner av alla möjliga system för att ha det "allra senaste och coolaste", Med tiden har man helt klart lärt sig att det inte är värt alla besvär och man enbart kör betas om man absolut måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Anvil: Tackar för omtanken. :-) Dock har jag passerat 40 och jobbar med IT. Jag vet inte ifall jag är nån form av masochist, men jag gillar betaversioner... Känns liksom lite mer spännande och up-to-date... Och jag betalar gärna dom pengarna som MDP kostar, men det känns märkligt att fylla i en massa uppgifter som inte stämmer bara för att jag vill testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det man måste ljuga om mer specifikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hummel: Att man utvecklar appar och dylikt till OS X eller Safari och i vilka programmeringsspråk... Det är ju inte hela världen... Det är mer av princip jag undrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just Mountain Lion är förvånansvärt stabil för att vara en beta, Men som sagt det kostar dryga 800 kr eller så att bli registrerad _utvecklare_, Jag tror inte Apple bryr sig nämnvärt om du skulle fylla i att du utvecklar fast du inte gör det. Det är en betaltjänst som sagt. Precis som jag tvivlar på att Telia bryr sig att jag har ett mobiltsurfbredband jag aldrig använder. Och även om du inte är utvecklare så kan det vara en lönsam affär i synnerhet om du har äldre datorer eftersom du får tillgång till samtliga Mac OS X releaser som Apple släppt (Och naturligtvis dom senaste versionerna också helt gratis.)

Men som sagt det är avsett för utvecklare och är betydligt mer värdefullt som utvecklare eftersom du får tillgång till WWDC videos osv osv.

 

Iallafall för att förklara hur processen går till, När du är registrerad utvecklare kan du logga in på utvecklingssidan och få en appstore kod (engångs) som du sedan löser in i AppStore, Och får tillträde till beta versionen som du sedan laddar ner och installerar- Att distributera denna är ingen bra ide då den är låst till ditt icloud/appstore konto ivilketfall och precis som iOS betorna praktiskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Anvil: Stort tack för ditt svar! Då tror jag att jag går vidare med det. Det du säger verkar logiskt, och som sagt, så länge man pyntar för det, så... Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...