Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mördarsnigelplågan


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kanske ett problem som inte alla är drabbade av, men alla vi som har trädgårdar vet vilket elände det är..

Fick höra av en bekant nyss att på en dag plockade de in 1100 Spanska skogssniglar som de egentligen heter..

Vi säger kort och gott mördarsniglar, för de dödar det mesta i ens trädgård..äter upp det alltså..

 

Många plockar, andra nackar dem på plats, och de blir mat åt sina fränder..fåglarna tar ju dem inte..

Jag kör med gift..effektivt som bare den..Järnsulfat på våren är rätt bra, användes i huvudsak mot mossan, men tar även snigeln..

 

Sedan finns det starkare saker, som är supereffektivt, snigeln dör efter några minuter, och lämnar en slemmig rand efter sig, och när deras fränder äter av den förgiftade dör de med..

 

Nu fick jag höra av en kvinna i radion häromdagen, att skatorna upptäckt dessa blå kornen, och pickar i sig dem som lösgodis, utan att ta skada av giftet, tycks det.

Så hon lägger ut giftet i små plastburkar med hål i, och lägger en sten på, så inte skatorna vänder uppochner på burken, för de är sluga skatorna..

 

Nu provar jag ett annat sätt istället för sten, så tar jag en 5" spik och trycker ner i backen.

Satte ut en burk igår, och sniglarna som har ett otroligt luktsinne fann den genast..ser spåren efter dem...

Nu gjorde jag 5 burkar till, lägger ett litet lock inne i burken, så kornen ligger still, bara för att inte skatan ska nå dem lika enkelt..

 

 

post-113-089131700 1339844105_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju inhemska "snälla" sniglar, äter de av giftet och dör också? unsure.gif

 

Annars kan man kombinera gödsling, ogräsbekämpning och snigelbekämpning. Man skär blad av vallört (finns att odla men är också vanligt ogräs) och täcker marken runt sina växter. Sniglarna älskar de halvvissna bladen och äter dem i stället. Bladen förmultnar annars snabbt och blir snabbt gröngödsel. Dessutom täcker de marken så att ogräset får svårt att växa. Win-win-win. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju inhemska "snälla" sniglar, äter de av giftet och dör också? unsure.gif

 

Annars kan man kombinera gödsling, ogräsbekämpning och snigelbekämpning. Man skär blad av vallört (finns att odla men är också vanligt ogräs) och täcker marken runt sina växter. Sniglarna älskar de halvvissna bladen och äter dem i stället. Bladen förmultnar annars snabbt och blir snabbt gröngödsel. Dessutom täcker de marken så att ogräset får svårt att växa. Win-win-win. :)

 

Jo tyvärr, och de parar sig med den bruna, så nu finns det en massa färgvarianter, så förmodligen kommer vår inhemska "snälla" snigel att bli helt utrotad och vi får en korsning av dessa sniglar i framtiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tyvärr, och de parar sig med den bruna, så nu finns det en massa färgvarianter, så förmodligen kommer vår inhemska "snälla" snigel att bli helt utrotad och vi får en korsning av dessa sniglar i framtiden..

Här finns storskogen nära inpå och där kryper den svarta skogssnigeln. Den har invaderat delar av Nordamerika för övrigt, vilket den "spanska" skogssnigeln ännu inte har. Alla har vi våra invasiva arter. Den "spanska" skogssnigeln är inte osannolikt en underart till den svarta skogssnigeln. Hursomhelst mycket närstående. Därav den villiga korsningen. Och de blir både tåligare och jobbigare. Jag har på sistone sett bruna sniglar även i hagen, vår lilla parkliknande allmänning, och där har de inte varit tidigare. Där finns dock kvarstående trädgårdsväxter här och var. Men den svarta skogssnigeln är ofta brun längre söderut, så inte ens en ljusbrun snigel är nödvändigtvis detsamma som en "renrasig" "spansk" skogssnigel. Taxonomin är svår när det gäller sniglar, särskilt dessa. Länge trodde man att mördarsnigeln, vilket är ett "bättre" namn då man inte ens vet om Arion vulgaris (vetenskapligt namn) kommer från Spanien, var samma art som Arion lusitanicus, men det är fel. Lusitanicus betyder dessutom "portugisisk"... Mördarsnigeln är i vart fall inte spridd med grönsaker från Spanien, snarare med handelsträdgårdsväxter från kontinenten. Mördarsnigeln är jobbig även där den förekommer naturligt, eftersom ju trädgårdsskötsel i sig är onaturlig, det är ju som att samla ihop ett smörgåsbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete f*n vad jag gör för "fel", men det kom en invasion av mördarsniglar förra sommaren, drösade in några tiotal i trädgården, och försvann lika snabbt som de kom. Det verkade inte som om de var alls sugna på vad min trädgård erbjöd dem.

Är det torrt där du bor, i din trädgård? De gillar inte torka eller torra marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag inte att det är lika många sniglar i år som t.ex förra och förförra året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag inte att det är lika många sniglar i år som t.ex förra och förförra året.

 

 

Förra året såg vi inte många alls, men detta året är de på intåg igen, inte ofantligt många, men jag märker att det ökat, så jag trycker tillbaks dem nu.

Vi bekämpa dem inte alls i fjol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har inga sniglar men snäckor kryllar det av....

post-363-095056700 1339926648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, smaskens med vitlökssmör.

Jag har aldrig smakat den av Axelman avbildade trädgårdssnäckan, men väl vinbergssnäckan som är en läckerhet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaklöst tycker jag men det betyder inte att det är helt otjänligt som människoföda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaklöst tycker jag men det betyder inte att det är helt otjänligt som människoföda.

Nej, verkligen inte. Testa Escargots de Bourgogne au beurre persillé! :)

 

Fast en del vet att berätta att viss mat helt enkelt är "äcklig", det bara är så. Hör du till dem? I så fall har du en mental obstruktion.

 

Snigeln är en mollusk, liksom musslor, ostron och bläckfisk. Också fantastisk mat.

 

Jag föredrar dock all sådan mat tillagad, men många vill ha ostron råa. Ja, levande, faktiskt. Och ska de inte tillagas är det bäst att de lever, annars kan man bli rejält sjuk. Så tillagning har en poäng.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång sett ett stort gäng ljusgråa sniglar av samma typ som skogssnigel/mördarsnigel. Är det en egen sort eller är de en "rasblandning" à la den ljusbruna som det talades om ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gång sett ett stort gäng ljusgråa sniglar av samma typ som skogssnigel/mördarsnigel. Är det en egen sort eller är de en "rasblandning" à la den ljusbruna som det talades om ovan?

Inte osannolikt att det är masksnigel (Boettgerilla pallens) som härstammar från Kaukasus, men som har spritts över stora delar av Nord- och Mellaneuropa (och delar av USA). NRM:

 

 

"Masksniglar

Vi har bara en art masksnigel, Boetgerilla pallens, i landet. Den har under de senaste decennierna snabbt spridits från Kaukasusregionen till Europa och Sverige, och kom hit 1974.

Masksnigeln har etablerat sig främst i västra Sverige, men även i Värmland, Uppland och Hälsingland, men den är troligen mer spridd. Den finns främst i trädgårdar och parker. Sprids sannolikt med trädgårdsväxter och trädgårdsavtal..

Masksnigeln som är ensartat ljusgrå och har köl, kan bli upp till 5 cm lång."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte osannolikt att det är masksnigel (Boettgerilla pallens) som härstammar från Kaukasus, men som har spritts över stora delar av Nord- och Mellaneuropa (och delar av USA). NRM:

 

Masksniglar

Vi har bara en art masksnigel, Boetgerilla pallens, i landet. Den har under de senaste decennierna snabbt spridits från Kaukasusregionen till Europa och Sverige, och kom hit 1974.

Masksnigeln har etablerat sig främst i västra Sverige, men även i Värmland, Uppland och Hälsingland, men den är troligen mer spridd. Den finns främst i trädgårdar och parker. Sprids sannolikt med trädgårdsväxter och trädgårdsavtal..

Masksnigeln som är ensartat ljusgrå och har köl, kan bli upp till 5 cm lång."

Det som talar emot är att det här var i Skåne. På en cykelbana... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som talar emot är att det här var i Skåne. På en cykelbana... :propellerbaver:

De kommer upp när gångarna fylls med vatten, de lever i gamla maskhål, helst. Färgen säger mig att det måste vara masksniglar. Skåne ligger ju väster om Sveriges "mittlinje"... ;)

 

Arionsläktet är det inte. Knappast Limax heller, "gråsvart" är mer svart än grå i sammanhanget (färgen avser del av snigelns sula). Men kom med ett förslag, annars! :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en susning och kan inte ge förslag. Jag köper masksnigel rakt av om det är den enda ljusgråa snigeln som finns. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en susning och kan inte ge förslag. Jag köper masksnigel rakt av om det är den enda ljusgråa snigeln som finns. :kramis:

Nja, jag är ju inte säker, men färgen och storleken stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

inga sniglar påträffade år i alla fall

Där jag bor har de funnits i närmast oändligt antal, känns det som. Det finns fortfarande en och annan på gräs, vägar och stigar. Snart är de förhoppningsvis borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant på Facebook skrev nyligen:

 

- - -

Lördag.

Äntligen har det hänt. Såg i morse ett par skator som åt mördarsniglar. Länge har jag väntat på detta evolotionära genombrott. Mätta skator, snigelfri tomt. :)

- - -

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De passerade min trädgård som hastigast förra året, konstaterade att det inte fanns något att smaska på och drog vidare. I år har jag inte sett till några.

Sniglar älskar fuktigt och frodigt klimat. Jag bor i kalltempererad regnskog... oroligoledsen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag läste nånstans att det finns några änder som äter sniglar, så det är bara att skaffa såna änder så är problemet till ända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag läste nånstans att det finns några änder som äter sniglar, så det är bara att skaffa såna änder så är problemet till ända.

Myskanka tror jag, men den måste vara uppfödd på mördarsanigel, annars äter den det den är van att äta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...