Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sjökort på ipad


Zpider

Rekommendera Poster

Läste nånstans att man måste ha 3G(4G) versionen för att få GPS i sin ipad. Stämmer det verkligen, har inte wifi modellen inbyggd gps?

 

någon som har erfarenhet av ipad som navigator på sjön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS finns inte i wifi-modellerna.

Men det går ju att få viss positionsdata med wifi, men då behövs ju tillgång till wifi och internetuppkoppling, så det är nog inte aktuellt till sjöss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NET1 är kanske ett alternativ. Borde nog ha bättre täckning än 3G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns externa GPS-mottagare att använda till iPaden om man nu råkar ha en wifi-only som alltså saknar inbyggd GPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hela tiden varit inne på enbart WiFi modellen, sen använda iPhonen som accesspunkt för surfandet som jag gör med macbooken. Ser ut som man kan glömma det om man ska ha paddan för navigering också då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har själv WiFi paddan men skaffat en extern GPS från usa. www.bad-elf.com. Trots att företaget varnar för lång leveranstid beroende på eventuellt strul med postgången kom min GPS efter endast några dagar. Dessutom slank den igenom tullens finmaskiga avgiftsnät. Annars kan man åka på moms och tullavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

 

Jag har en Apple iPad Mini 64GB 3G med GPS. På den har jag movingmap apparna AirNavPro och SkyDemon när jag flyger.

 

De används runt hela världen nu och är klockrena. Även om man inte har internetuppkoppling så fungerar de ändå då den inbyggda gps'n och de nedladdade flygkartorna med flyginformation finns på paddan.

 

Kan tänka mig att de borde vara likadant på sjön som i luften!

 

Men som alltid kan ju elektronik strula så en backup med riktiga kartor och analoga räknemedel ska man ju alltid ha till hands.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

 

Jag kör med appen iSailor (gratis) där jag köpt sjökort över Östersjön, Tyskland, Danmark och Svenska västkusten för endast 189:-. Det finns kort över nästan hela världen. Har seglat i sommar under 3 veckor i Danmark o Tyskland. ISailor har fungerat klockrent! Kan rekommenderas varmt! Har 3G/4g i min iPad.

 

Mvh

 

Hans-Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...