Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fn-tangenterna - bugg eller finess?


kiwi

Rekommendera Poster

Blev idag lycklig ägare till en MacBook Air av senaste modellen. Men när jag skulle börja använda den som jag använder min iMac, blev jag både förvånad och irriterad.

 

Jag har Dashboard som genväg på F4-tangenten. På iMacen vill säga. På MBA är det helt omöjligt att få Dashboard dit – såvida man inte gör uppoffringar.

 

Så här tycks det vara... Om man i Inställningar > Tangentbord > Kortkommandon väljer att ha "Visa Dashboard" på F4, så fungerar det enbart om man samtidigt under Tangentbord klickar i "Använd F1, F2, osv. som vanliga funktionstangenter". Men då fungerar exempelvis inte volymknapparna (F10-F12) eller skärmens ljusstyrka (F1-F2). Klickar jag bort det alternativet, så fungerar volymknapparna och ljusstyrkan, men jag måste hålla in Fn-knappen för att Dashboard ska visas...

 

Är detta en bugg? Är min dator knäpp och behöver ominstalleras? Eller är det tänkt att fungera så här?

 

Jag tycker det är superdumt om det är det sistnämnda alternativet som gäller. Finns ingen logik öht.

 

 

Nu löste jag problemet genom att installera FunctionFlip, ett litet tilläggsprogram i Systeminställningar som gör att man själv kan välja vilka F-tangenter som ska fungera hur, men jag undrar om någon annan stött på problemet (för det är ett problem) och vad åsikten är...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangenterna är vanligtvis kopplade till det som är "ritat" på den fysiska tangenten. Däribland volym-knappar osv. Dvs funktionstangenterna(F1-F12) är normal inaktiverade.

 

Du valde att koppla F4-tangenten till en funktion.

Om funktionstangenterna är inaktiverade så kommer man åt dem via FN-knappen.

Det är så det brukar vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så det brukar vara.

 

Med andra ord är det så det ska vara.

 

Och med andra ord finns det inget inbyggt sätt att via tangentbordet kunna ändra både volym och komma till Dashboard utan att behöva trycka in Fn-knappen åtminstone vid något av tillfällena.

 

Tråkigt. Tack för svar iaf.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med andra ord finns det inget inbyggt sätt att via tangentbordet kunna ändra både volym och komma till Dashboard utan att behöva trycka in Fn-knappen åtminstone vid något av tillfällena.

 

Jo, på mina tangentbord är dashboard på F4. (Och på din iMac tydligen)

 

Har verkligen Macbook Air ingen Dashboard-knapp med "tryckt-ikon" på den fysiska tangenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, på mina tangentbord är dashboard på F4. (Och på din iMac tydligen)

 

Har verkligen Macbook Air ingen Dashboard-knapp med "tryckt-ikon" på den fysiska tangenten?

Min 11" mitten 2011, har följande på F-knapparna:

1 & 2: Skärmljus

3: Mission Control

4: Lauchpad

5 & 6: Tangentljus

7, 8 & 9: Musikstyrning

10, 11 & 12: Ljud

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På nyare macar (efter Lion släpptes) har Dashboard-knappen ersattas av Launchpad och exposé av mission control.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...