Karlenok Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Hej! jag fick min dator inlämnad på lagning för cirka ett halvår sedan, och de bytte en fläkt och GPU:n men jag kom nyss på att varför skulle de byta GPU:n? och om ni kollar mina specs (antar att ni vet vilket år den tillverkades) så undrar jag vad originalet hade för GPU, det jag har just nu är en ATI Radeon HD 4670. kan det vara så att de bytte till en sämre? NOTE: jag fick lämna in den igen eftersom att den vänstra högtalaren inte var inkopplad, och egentligen behöver jag lämna in den igen eftersom mitt microfonjack inte fungerar. men butiken gick i konkurs så det får väl bli någon sorts adapter /tacksam för svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 4670 är standardgrafikkortet för en i3 3,06 5670 fanns att välja till men tror bara det fanns tillgängligt för i5 modellerna. Har du Apple-Care på den så är det ju bara att lämna in den hos vilken Service Provider som helst. Om inte lär det nog bli väldans dyrt att åtgärda microfonjacket då det eventuellt kan innebära logikkortsbyte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlenok Posted June 12, 2012 Author Share Posted June 12, 2012 ok! tack, nej jag har inte apple care, men finns det inte någon sorts adapter som använder hörlursjacket men istället för microfonjacket använder den ett usb uttag? och ett snabbt litet tillägg, hur sitter GPU:n och processorn? eftersom imac har 3 fläktar men det står att den ena är riktad på GPU:n? behöver inte processorn den kylningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlenok Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 1339527887[/url]' post='1547839']ok! tack, nej jag har inte apple care, men finns det inte någon sorts adapter som använder hörlursjacket men istället för microfonjacket använder den ett usb uttag? och ett snabbt litet tillägg, hur sitter GPU:n och processorn? eftersom imac har 3 fläktar men det står att den ena är riktad på GPU:n? behöver inte processorn den kylningen? Läste fel, inte GPU utan CPU. Tack för ditt snabba svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Såhär ser det ut i en iMac. Detta är visserligen någon 27" modell men det ser ungefär lika ut i din 21,5" Vänstra fläkten kyler CPU, i mitten under logikkortet sitter en fläkt som kyler hårddisk och till höger sitter en fläkt som kyler DVD:n och GPU som har sin kylfläns ovanför DVD:n. Värmen leds bort från CPU och GPU via "heatpipes" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlenok Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 Ok, tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.