PCGuiden Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Jag har en Macbook pro, en iphone4 och en Ipad3 Har kopplat iphonen till icloud och den synkar varje kväll. Nu funderar jag på att koppla ipaden till icloud också så jag slipper koppla den till dator för synkning och säkerhetskopiering. Men nu till frågan skall jag koppla upp den mot itunes först för att slå på att den skall synkas via WiFi och dyker apparna upp som jag har i min iphone upp i min ipad när jag gör detta? Det bör ju blir två avdelningar på mitt icloud konto när jag har samma konto till båda enheterna. Funderar på mailen som finns där som man kan ansluta till (mobile me) skulle inte den sluta funka? varför skall man då ansluta till den? Hoppas ni fattar något av detta vad jag vill göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Om du idag kör säkerhetskopiering av din iPhone mot iCloud så riskerar du att få fullt om du även kör säkerhetskopiering av din iPad på iCloud. Utrymmet är bara 5Gb. Då är det bättre säkerhetskopiera via iTunes i datorn. "Synkronisering av WiFi" innebär synk av iTunes via WiFi. Alltså iTunes-information - app:ar och allt möjligt du har i iTunes. Jag rekommenderar absolut att man synkar sina iOS-enheter med iTunes, sen om man kör via Wifi eller sladd är upp till var och en jag har ingen åsikt om det. Men man får ju möjlighet styra informationen på enheten enklare, och ha spellistor och annat och köra mot samma mediebibliotek m m. När det gäller app:ar så bestämmer du vilka app:ar du ska ha på varje enhet. Du går in på enheten i iTunes, väljer fliken "program" och flyttar omkring dina app:ar. I iTunes står det vilka som är både för iPhone och iPad och vilka som bara är för iPhone etc. Du har tillgång till samma konto på iTunes (och du är inloggad på det kontot) och därmed samma app:ar så ja du kan ha - för de som fungerar på båda enheterna - samma app:ar i din iPhone och iPad svar ja. Det blir inte olika avdelningar på iCloud för olika enheter. Du har samma iCloud och samma information för dina enheter på iCloud (förutom säkerhetskopieringen av enheterna som blir skilda, men det är ju inget du egentligen behöver vara medveten om för det sker "i bakgrunden" så att säga, om du har den påslagen men jag rekommenderar som sagt den är av på grund av bara 5Gb utrymme på iCloud - om du inte köper extra). Mobile Me upphör snart och man kan inte ansluta till ett nytt Mobile Me idag, däremot så kan du ansluta till iCloud mejl. Om du redan har Mobile Me så kan du flytta över dessa konton till iCloud. Om du inte har ett Mobile Me konto kan du skapa ny iCloud-mejl och då enkelt få samma mejl i alla dina enheter som är anslutna till iCloud. Du får även med kontakter, kalender etc i alla enheter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted June 12, 2012 Author Share Posted June 12, 2012 ok Använder nu 512 mb av mina 5 Gb borde inte ipaden få plats där med? Hur ansluter man till cloudmail? får bara fram mobile.me Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Funderar på mailen som finns där som man kan ansluta till (mobile me) skulle inte den sluta funka? varför skall man då ansluta till den? Det var en artikel på macworld för inte så länge sedan om att man skulle flytta sitt mobileme-konto till icloud om man inte vill att det ska försvinna. Om du inte flyttar din @me.com adress till iCloud kommer den att sluta fungera och du står utan mail. Om du flyttar den så kommer den fortsätta att fungera, men vara kopplad mot apples nya iCloud-servrar. Men du har som sagt kvar din @me.com adress. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted June 12, 2012 Share Posted June 12, 2012 Du hittar iCloud på: https://www.icloud.com/ Logga in där med ditt Apple ID som du vill ha på iCloud. Där finns uppgifter och instruktioner till iCloud-mejl. Obs: för att iCloud ska fungera smidigt, så behövs minst Mac OS X Lion i datorn. Du kan ställa in iCloud mejl i Lion. Under Systeminställningar finns iCloud och så E-post, kontakter och kalendrar. Du börjar med att ställa in det i datorn, det är enklast. I iPad och iPhone ställer du in under Inställningar - E-post, kontakter, kalendrar - Lägg till konto, efter att du har slagit på iCloud i enheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.