Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nya MBP med retina vs. den "vanliga"...

datar

Recommended Posts

Hej!

Jag vet att det finns en köpråds tråd men då jag tro det finns fler intresserade så väljer jag att starta en ny här :)

Det är så att jag tänkt uppgradera min MBP (se sign).

Lite besviken blev jag när jag såg att "vanliga" MBP inte klarar mer än 8GB. Vet sedan tidigare att Apple brukar underspecificera sina datorer vad gäller mängden RAM men frågan är hur de gjort här egentligen? Ja det är väl ingen som vet i detta läget.

Då jag arbetar med Adobes programsvit vill jag ha bra prestanda och där renderingar går så fort som möjligt. Jämför man den nya retinadatorn med den "vanliga" så kan man exempelvis få samma processor, samma grafikkort men där modellen med retina kan hantera mer RAM. Hur stor vikt spelar mängden RAM för renderingar kontra processorn? Kommer man märka en rejäl prestandaboost om man välja till 16GB RAM? Jag förutsätter att den "vanliga" väljs med SSD för att jämförelsen ska bli så korrekt som möjligt :)

Jag vet med min modell i sign. att det gjorde rejält för prestandan att uppgradera från 4-8GB för Adobe CS medan när man googlar verkar vissa anse att processorn är det viktigaste?

Tankar kring detta? :)

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson

ram hjälper till en hel del för att göra adobe programmen rappare att jobba i - färre "badbollar", men själva renderingen sker ju av processor alt. grafikkortet så där kan jag inte tänka mig att det blir nån skillnad.

även flashminne gör en hel del för att programmet ska kännas snabbt. eftersom när ram-minnet blir fullt använder datorn hårddisken som virtuellt ram-minne.

Tack för svar. Det är lite som jag misstänker tjorven. :)

Värt att noterat är att det INTE går att uppgradera RAM på nya MBP med retina... Flashdisken verkar dock gå men vad säger garantin om det...?

Man filurar ju lite också kring retinaskärmen och NÄR utvecklarna av programvara anpassat sin programvara för den nya upplösningen? Det lär ju ta ett tag skulle jag tro och då undrar man ju om det ens är värt att slänga pengar på en Rev. A produkt. Jag tror väl inte att nästa generation MBP kommer ha ännu högre upplösning utan jag tror Apple kommer vidhålla denna skärmpanel, men man vill ju inte stå här i ett halvår/år med en fin skärm men med programvara som inte anpassar sig.

Jag arbetar dagligen med Adobe CS och men vill ju inte få problem om man uppgraderar. Jag har inte hittat någon info som säger NÄR Adobe kommer anpassa sina produkter. Den "vanliga" är ju fortfarande en bra dator att välja också.

Sen vet vi ju inte, men det kan ju också vara så att nästa uppdatering av MBP får kanske alla modeller retina display (även Air och iMac) och då kanske dagens MBP är "förstadiet" så utvecklarna hinner anpassa sig och då vill man ju vara med på tåget med den nya skärmen. Priserna på panelen lär väl gått ner också i pris med tiden vilket gör att de kan implementeras på de andra modellerna och bibehålla priset utan någon prisökning..

Detta är klurigt.... :)

Ett annat aber med den nya Retina-modellen är att den endast verkar finnas med blank skärm. Det borde vara valbart om man vill ha blank (nej tack) eller matt (ja tack) skärm.

Om det är värt pengarna kan nog bara du själv svara på men jag är ganska övertygad om att Retina-tekniken kommer till enklare/billigare modeller inom MBP-serien och även MBA. Sen när det sker är en annan historia.

Retina-modellerna är ju inte särskilt dyra egentligen om man ser till hur prisstrukturen sett ut på MBP de senaste fem åren för de dyrare modellerna.

Jag arbetar själv också med Adobe CS-sviten dock mest med Photoshop CS som bildredigerare, normalt sett använder jag mest Aperture för biblioteksfunktion samt enklare redigering.

Jag lade tidigare idag en beställning på den minsta Retina-modellen och får den i början på juli. Det var väl ett litet spontanköp egentligen, hade hoppats på en bättre uppdatering av MP. Men då har jag något fint att se framemot under 2013 :)

Ett annat aber med den nya Retina-modellen är att den endast verkar finnas med blank skärm. Det borde vara valbart om man vill ha blank (nej tack) eller matt (ja tack) skärm.

den ska dock ha 75% mindre "glans" än tidigare skärmar.

Funderar också på den nya Macbook pro modellen med retina skärmen och stör mig att det inte går utöka SSD.n i den "lilla" modellen men att det går i den stora. Det kan ju inte varit så svårt för Apple att ha det som ett val.

En fråga är hur stor skillnad kommer man märka på den "stora" och den "lilla" versionen när det kommer till prosessor, det skiljer ju inte överdrivet mycket i Ghz enligt mig men priset ökar ganska mycket. Är det någon som är mer haj på det som vet om det är värt dom extra tusenlapparna för den kraften

En riktigt stor nackdel är att minnet ej är uppgraderbart i efterhand som på MBA, dvs det sitter integrerat direkt på logikkortet irriteradtjej.gif

Funderar också på den nya Macbook pro modellen med retina skärmen och stör mig att det inte går utöka SSD.n i den "lilla" modellen men att det går i den stora. Det kan ju inte varit så svårt för Apple att ha det som ett val.

En fråga är hur stor skillnad kommer man märka på den "stora" och den "lilla" versionen när det kommer till prosessor, det skiljer ju inte överdrivet mycket i Ghz enligt mig men priset ökar ganska mycket. Är det någon som är mer haj på det som vet om det är värt dom extra tusenlapparna för den kraften

Bara en fundering och jag kan ha fel:

Jag har svårt att tro att de extra 0,3GHz skulle göra jättestor skillnad, men jag kan ha fel. Som jag ser det så vet Apple om att folk vill ha större hårddisk, då erbjuder dom bara det i en "bättre" version genom att slänga in en processor på några få extra GHz som de sedan kan ta bra betalt för och tjäna några extra kronor på samtidigt som de tjänar för den större hårddisken och samtidigt kan de då erbjuda ett "värre" modell alternativ. :fundersam:

Är väl nästan bara SSD-disken som kostar Skillnaden mellan 256 och 512 är väl ca 4900 ser det ut som

EDIT: och en 2,7 GHz för 2500 extra

En riktigt stor nackdel är att minnet ej är uppgraderbart i efterhand som på MBA, dvs det sitter integrerat direkt på logikkortet irriteradtjej.gif

Ja och du får faktiskt betala mer för Apples minnen... Jag vet att en bärbar aldrig kommer vara lika konfigurerbar som en stationär, men kan man egentligen kalla en bärbar för pro när man inte kan byta några komponenter alls själv? Det känns ju inte så pro även om hårdvaran i sig är trevlig :) Jajo man kan byta flashdisken som det ser ut som men hur blir det då med garantin?

Ja, tanken var att köpa en MBPR men det föll pga att man inte kan uppgradera RAM i efterhand !!

Ja och du får faktiskt betala mer för Apples minnen... Jag vet att en bärbar aldrig kommer vara lika konfigurerbar som en stationär, men kan man egentligen kalla en bärbar för pro när man inte kan byta några komponenter alls själv? Det känns ju inte så pro även om hårdvaran i sig är trevlig :) Jajo man kan byta flashdisken som det ser ut som men hur blir det då med garantin?

Vart har du hittat info om att man kan byta ut SSD i efterhand i MBPR ?

Vart har du hittat info om att man kan byta ut SSD i efterhand i MBPR ?

Utryckte mig kanske lite otydligt där men av bilder att dömma på innanmätet och vad andra kommenterat på diverse forum så verkar det om att man kanske kan byta flashdisken som man kan på MBA.

Bilden nedan ser ut som det finns skruvar för flashdisken, men iFixit eller liknande sidor lär väl ge oss svar på tal snart: :)

macbook-pro-retina-display-innards-labelled.jpg

Utryckte mig kanske lite otydligt där men av bilder att dömma på innanmätet och vad andra kommenterat på diverse forum så verkar det om att man kanske kan byta flashdisken som man kan på MBA.

Bilden nedan ser ut som det finns skruvar för flashdisken, men iFixit eller liknande sidor lär väl ge oss svar på tal snart: :)

Det verkar vara så att man kan byta ut SSD i MBPR men RAM är man låst till 8GB/16GB. Varför tar man bort möjligheten till att uppgradera RAM? Bättre att köpa en MBP så kan man fläska upp 32BG om man vill. .. .

kan man byta ram i airen?! tänk på att detta är deras framtidsmodell, inte den klassiska macbook pro.

precis som på air när den kom, så har man offrat vissa saker för att få en tunn dator.

men det känns ju inte så miljövänligt att behöva byta ut en hel dator istället för att uppgradera komponenter.

Hej!

Jag tänkte låna den här tråden lite för ett par frågor. Är det någon som vet om det går att byta RAM i den nya "vanliga" Macbook PRO? Vet man om det går att sätta i mer än de 8 GB som går att välja vid köp?

För att förtydliga: jag pratar alltså om nya MacBook PRO utan Retina.

/Robert

Hej!

Jag tänkte låna den här tråden lite för ett par frågor. Är det någon som vet om det går att byta RAM i den nya "vanliga" Macbook PRO? Vet man om det går att sätta i mer än de 8 GB som går att välja vid köp?

För att förtydliga: jag pratar alltså om nya MacBook PRO utan Retina.

/Robert

Japp den vanliga MBP kan du byta minne på och ha upp till 32 GB när 16GB ram moduler kommer.

Japp den vanliga MBP kan du byta minne på och ha upp till 32 GB när 16GB ram moduler kommer.

Är det verifierat att den nya versionen av MBP (ej retina) stödjer 32GB? :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...