Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Små problem med PowerBook

iPhone97

Recommended Posts

Hej!

Köpte en PowerBook G4 12" 1,5GHz i helgen. Den fungerar utmärkt förutom en del saker: Varje gång jag sätter på datorn så måste jag fylla i wi-fi lösenord trots att jag trycker på spara lösenord, finns det något sätt att lösa detta på?

Och på tal om viloläge, varje gång när jag fäller ner locket så hör man att fläkten saktar ner och datorn tystnar. Två sekunder senare så går fläkten igång och går på högvarv för att sedan lägga av lika kvickt. Ska det vara så här, eller finns det något som man kan göra åt det?

Jag har också ett problem ang. mail programmet. Jag kan ta emot e-post men inte skicka någon. Om jag försöker skicka något så står det:

"Kan inte skicka brev med servern Hotmail

Det gick inte att skicka brevinnehållet till servern."

Och sedan har jag alternativ om att redigera smtp-serverlista, redigera brev, försök senare, eller försök med markerad server (Hotmail)

Det konstiga med det är att det inte bara är så på min PowerBook, utan också på min iMac och iPhone. Vad kan man göra åt det?

Det är också så att min PowerBooks högerklick inte fungerar, men jag antar att det inte är något mjukvara fel...

Det är också värt att nämna att jag precis har ominstallerat den med Mac OS X Leopard 10.5 och uppdaterade igår till 10.5.8.

Mycket tacksam för svarbiggrin.gif

Mvh, Johan

Hej!

Köpte en PowerBook G4 12" 1,5GHz i helgen. Den fungerar utmärkt förutom en del saker: Varje gång jag sätter på datorn så måste jag fylla i wi-fi lösenord trots att jag trycker på spara lösenord, finns det något sätt att lösa detta på?

Kan ha med nyckelringen att göra, provat att reparera den?

Och på tal om viloläge, varje gång när jag fäller ner locket så hör man att fläkten saktar ner och datorn tystnar. Två sekunder senare så går fläkten igång och går på högvarv för att sedan lägga av lika kvickt. Ska det vara så här, eller finns det något som man kan göra åt det?

Kikat under inställningar för strömspar? Annars är en återställning av PMU ett måste.

Jag har också ett problem ang. mail programmet. Jag kan ta emot e-post men inte skicka någon. Om jag försöker skicka något så står det:

"Kan inte skicka brev med servern Hotmail

Det gick inte att skicka brevinnehållet till servern."

Och sedan har jag alternativ om att redigera smtp-serverlista, redigera brev, försök senare, eller försök med markerad server (Hotmail)

Det konstiga med det är att det inte bara är så på min PowerBook, utan också på min iMac och iPhone. Vad kan man göra åt det?

Då får du kika vad för inställningar som hotmail använder för utgående server, portnummer mm med Microsoft och sen redigera serverlistan så den stämmer.

Det är också så att min PowerBooks högerklick inte fungerar, men jag antar att det inte är något mjukvara fel...

Kolla under inställningar för styrplatta

Det är också värt att nämna att jag precis har ominstallerat den med Mac OS X Leopard 10.5 och uppdaterade igår till 10.5.8.

Körde du inte en radera och installera så rekommendera jag dig att göra det. Kan mycket väl vara gammalt skit som ligger och spökar som följer med vid ominstallationen.

Tack för snabbt och bra svar!

Hur återställer man nyckelringen? Om jag går in på inställningar och klickar mig fram till reparation så har jag 4 i bockade rutor (som jag inte vågat röra) Ska också nämna att om man tittar under "Inloggning" så står min internet anslutning/router där, och ändå behöver jag fylla i lösenordet varje gång. Hur går jag vidare med det här problemet?

Jag har kryssat för att datorn ska sätta hårdisken/hårddiskarna i vila när det är möjligt, och ställt in den så att skärmen och datorn ska gå i vila samtidigt men mitt problem kvarstår... (Återställning? PMU? Har ingen aning om vad det ärsmile.gif)

Det löste sig med mailen! Tack så mycket!

Jag hittar ingenting om högerklick där under...

Jag gjorde en radera och installera installation.

Men jag antar att man också för ta hänsyn till att datorn är 7 år gammal och ändå funkar så fint (det är ju ändå en Mactongue.gif)

Det heter sekudärklicka på Apples system:

post-34005-092516900 1339617514_thumb.jpg

Två fingrar på plattan och klicka på knappen.

Eller håll nere ctrl och klicka med knappen på styrplattan.

Jahaaa! Tack så mycket, nu löste det sig!

Högerklick kallas inom Mac-världen för "sekundärklick". Detta därför att "högerklicket" inte behöver vara på höger sida. :) På styrplattan kan du ställa in det var som helst typ och då är det ju inget "högerklick" längre... :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...