Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tenn tredubblar kapaciteten på litiumjonbatteri

Axelman

Recommended Posts

Energidensiteten i batterier av idag sägs vara tämligen usel, så jag tror nog på att det finns GOTT om utrymme för förbättringar.

Ja, produktionsceller är inte så bra. Men det beror på att kapaciteten är beroende av kontaktytans storlek. Ju större yta, desto större kapacitet. Problemet är att man för en given volym får bättre yta om man gör delarna tunnare. Men samtidigt blir de då skörare, och går sönder snabbare, särskilt om de utsätts för hårda stötar. För celler tänkta för strikt stationära installationer skulle man kunna öka kapaciteten betydligt. Men för de flesta områden där vi vill ha bra kapacitet rör det på sig en hel del...

Energidensiteten i batterier av idag sägs vara tämligen usel, så jag tror nog på att det finns GOTT om utrymme för förbättringar.

...och tillverkarna har väl inte haft ngt direkt intresse av att göra bättre batterier - kanske förräns nu. Tror forskningen på sånt ligger många år efter. Kul med lite bra framsteg i a f.

Björn Nordström

Funderar på hur hög verkningsgrad ett modernt batteri har, dvs kvoten mellan hur mycket energi man får ut och hur mycket det går åt för att ladda. Har en känsla av att det är ganska stora förluster. Någon som vet?

Om det var ett prov och jag var tvungen att gissa skulle jag gissa på ganska små förluster, lite värme bara är förlusten, resten man puttar in stannar väl, en tid, men det kommer säkert snart nån som vet.

Björn, det där är nog beroende av flera faktorer. En snabbare laddning ger sannolikt högre verkningsgrad under laddningen. Hur nära inpå laddningen som urladdningen sker spelar också in, eftersom självurladdningen är tidsberoende. Slutligen gör HUR urladdningen går till en betydande skillnad. Kapaciteten är mycket större vid relativt låg urladdningstakt jämfört med vid hög.

Björn, det där är nog beroende av flera faktorer. En snabbare laddning ger sannolikt högre verkningsgrad under laddningen. Hur nära inpå laddningen som urladdningen sker spelar också in, eftersom självurladdningen är tidsberoende. Slutligen gör HUR urladdningen går till en betydande skillnad. Kapaciteten är mycket större vid relativt låg urladdningstakt jämfört med vid hög.

Låter som det är samma som någon helt annan urladdning, samma faktorer spelar in så att säga... hihihi.gif

Låter som det är samma som någon helt annan urladdning, samma faktorer spelar in så att säga... hihihi.gif

OT: Det man först associerar till skvallrar MYCKET om vad som är viktigast just nu. ;)

Björn Nordström

OT: Det man först associerar till skvallrar MYCKET om vad som är viktigast just nu. ;)

Ja -ja, ni tänker på fotbolls-EM förstås. propellerbaver.gif

Lagt in smileyn som inte funkade Tummeupp.gif

/Moderator

Björn Nordström

Hittade en artikel på ett forum (Elbilforum) där verkningsgrad diskuteras. Siffror mellan 60 och 90% förekommer. Även själva laddaggregatet har vissa förluster (ca 95% verkningsgrad). Fordonets hela verkningsgrad är naturligtvis avsevärt lägre i och med förluster i motor, drivlina, däck samt luftmotstånd, men de finns ju även i fordon med förbränningsmotor.

Även om det är (stora) energiförluster kan man anta att batteridrift i fordon kommer att vara det dominerande om 20 år, eller vad tror ni?

Länk till Elbilforum

Och för den verklige batterinörden finns Batteriuniversitetet!

Jag gissade ca 90% så lite rätt hade jag oxå. :)

Nä jag tror mix av el, gas (har för mig de hävdat att vi kan producera naturgas till halva fordonsparken eller så maximum), och sån diesel man framställer ur svartlut och etc och så lite gammal hederlig etanol och fulbensin för alla veteraner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...