Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Multiproblem med iMac 21,5" 2011

Winbo

Recommended Posts

Jag blir snart tokig på detta. Jag köpte datorn i oktober 2011 och den har strulat sedan dess. Köpte den tyvärr på Elgiganten. Jag har haft mycket problem med KernelPanics, låsningar WIFI-problem. Jag har själv gjort allt vad som är möjligt för mig genom att installera om LION 2 ggr, Bytt minnen, Kört Apple Hardware test loopat utan att den hittat något. Har precis fått tillbaks den från Elgigantens service "INFO CARE" som skickat tillbaks den igen och sagt att de inte hittar några fel. De har kört några tester som de kallar ASD-test, AST-test och Coolingtest. Som alla var OK enligt dem. Nu har jag bara haft den hemma 2 dgr men direkt började den med att tappa nätverket. Nätverket fungerar perfekt på mina andra datorer, iphones mm hemma men den hittar inte mitt, eller grannarnas som man normalt också ser under "vågen" i menyn.

När jag startar om datorn hittar den nätverket men tappar det efter ett tag eller efter vila. Vet ej exakt när eller varför. Mycket frustrerande. Jag har reparerat skivbehörigheter, nollställt PRAM mm igår och håller på med AHT nu igen. Inga fel hittade ännu. Någon som kan hjälpa mig innan jag slänger ut datorn.

Stereotypen

Detta är vad jag skulle göra:

1 Ta backup

2 Rensa disken och göra överskrivning med 0'or, 1 gång.

3 Installera systemet som ligger på skivorna som kom med datorn (Gäller mid 2011), är det late 2011, hämta hem från nätet.

4 Köra med bara OS'et några dagar och kolla om problemen uppstår.

5 Lägg tillbaka program mm från back-upen

6 Testköra 1 vecka eller liknande.

Funkar det klockrent, låt det vara.

Strular det, Installera på extern disk och hålla tummarna på att det "bara" är hårddisken som är paj.

Vad gäller trådlösa nätverket: Det verkar finnas en bug i Lion 10.7.4 som i kombination med iMac 2011 gör att wi-fi tappas - precis som du beskriver det ser man inga andra nätverk heller. En ”lösning” som kan vara värd att prova är att ställa in din router på fasta kanaler i stället för automatiska. Du kan ju testa; det är ju inte så svårt och/eller tidskrävande och därför kanske lämpligt att börja med.

Detta är vad jag skulle göra:

1 Ta backup

2 Rensa disken och göra överskrivning med 0'or, 1 gång.

3 Installera systemet som ligger på skivorna som kom med datorn (Gäller mid 2011), är det late 2011, hämta hem från nätet.

4 Köra med bara OS'et några dagar och kolla om problemen uppstår.

5 Lägg tillbaka program mm från back-upen

6 Testköra 1 vecka eller liknande.

Funkar det klockrent, låt det vara.

Strular det, Installera på extern disk och hålla tummarna på att det "bara" är hårddisken som är paj.

Förtydligande av punkt 2.

När man väljer Radera väljer man Säkehetsalternativ/Överskrivning med nollor. Förutom att hårddisken blir raderad på riktigt ( vilket inte sker annars ) så undantas defekta sektorer som skulle kunna ge de problem som du har. Det skulle kunna lösa problemen om de är av hårddiskrelaterad art.

...

MEN: Då är nog disken så dålig om det hjälper att du bör/ska byta den.

Torrenter, Spotify, Voddler, 3G/4G-USB modem kan ge strul och även trejdepartstillägg. Inte så vanligt men det kan ge strul.

Tack för alla snabba svar.

Skall prova men efter en koll på Apple discusssions så fann jag ut att jag inte var ensam om WiFi problemet. Kolla länken.

https://discussions.apple.com/thread/3947671?start=45&tstart=0

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...