Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med PowerMac G5


300k

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag kopplade upp min gamla power mac g5, från 2005/06 tror jag.

Det är den med dubbla 1.8Ghz, 768MB sd ram och en 80GB hårddisk.

 

Har ett problem med den. Och det är att safari inte funkar perfekt och det kraschar ofta.

När jag ska besöka facebook så syns bara den blåa översta raden. Resten av sidan som är nedanför där syns inte. Det är helt vitt.

 

Och här på macworld's hemsida ser allting helt konstigt ut. Typsnitt och rutor är inte som vanligt och en del syns inte alls.

Det är ju Mac OS X 10.3.? på den. Undrar om man kan uppgradera till en senare version, isåf vilken funkar till den datorn?

 

Har försökt att ladda ner firefox men safari kraschar innan jag kommer in på sidan :S.

Jag har uppdaterar OSX flera gånger och det finns inget mer att uppdatera.

 

Jag har satt i en extra HD i datorn. Men tror inte det ska påverka operativsystemet. Det är inte den jag bootar från.

 

Tror det är är alla frågor jag kommer på nu... Säkert mer som inte funkar som det ska.

 

Någon som har en ide på hur man kan fixa i ordning datorn?

Tänkte sälja min MBP och köra på den ett tag tills nya bärbara mac:ar släpps.

 

Tack på förhand / Kristoffer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör uppgradera till Tiger, helst Leopard (men då bör du ha mer RAM). Högre än så stöds ej. Flash uppdateras inte för PPC-macar längre, ej heller sedvanliga webbläsare, utan kolla in TenFourFox. Vill du testa 10.3 Panther ändå kan du testa Classilla. Vad gäller saknat flashstöd kan du exempelvis använda HTML5 på Youtube (använd då Safari). I Facebook är det tyvärr kört med flash (senast jag kollade) så du kan inte se filmer där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite mer specs på datorn:

 

Grafikkort: GeForce FX5200 64MB VRAM AGP.

 

Minne: DDR SDRAM PC3200U-30330 2st 128MB, 2st 256MB.

 

HD: 1st SATA 80GB (A-upper), 1st SATA 150GB (B-lower).

 

Jag tar gärna emot tips på RAM-minnen jag kan uppgradera till, och grafikkort.

 

Det vore gött med lite mer än 768MB RAM och ett grafikkort på 512MB kanske, om det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

A det var ju synd med FB.

 

Var kan man få tag på äldre versioner av OS ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

A det var ju synd med FB.

 

Var kan man få tag på äldre versioner av OS ?

Ebay skulle jag tro är enklast att hitta. Där får man träffar på Snow Leopard också, det går inte. I nuläget skulle jag satsa på Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle sälja den här datorn.

Vad får man och är det någon som är intresserad av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj. Jag hade en tiger-skiva hemma. Provar och uppgradera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är stor mellan OS X 10.3 och 10.4 Det är inte bara en nyare version utan det är ett mindre teknikskifte som gör att med 10.4 går det att köra någorlunda moderna webbläsare som nästan fungerar på allt vilket inte alls går i 10.3

...

Sen har du alldeles för lite RAM-minne vilket säkert bidrar till att det inte fungerar som det ska.

...

Sen finns det flera dual 1,8. Det enklaste är att gå in under Äpplet/Om den här datorn/Mer info och sen Modellidentifierare. Exempel "iMac10.1" som det står på min. Troligast är din en 2004.

...

Vad jag kan få fram kan du ha grafikkortet Radeon 9800 XT med 256 MB. Observera att det måste vara Macversionen och AGP. ( Edit )

...

Prestanda i Geekbench är 1500 i genomsnittlig prestanda för din G5, vilket är på gärsgårn att det räcker över huvudtaget idag. Dagens MacBookPro ligger på ca 10 000 i jämförelse och den generation som kommer borde hamna på 12 000 så gillar du en jättedator som drar massor med ström och bullrar så kör vidare... om du får något betalt när du säljer den så var glad.

...

Kolla med Mactracker som vet allt om alla Macar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj. Jag hade en tiger-skiva hemma. Provar och uppgradera!

 

OBSERVERA att det inte duger med vilken skiva som helst. Det finns två olika. Dels den som hör till datorn och fungerar BARA på just den modellen och sen den som man köper på affären som fungerar på alla datorer som är listade och klarar den uppgraderingen och som är svart.

...

TAr du en som hör till en annan Mac KAN den gå att installera, men oftast inte. Skulle det gå väntar kracher och elände. Gör inte det. Den skivan är GRÅ.

 

Edit...sömnig idag....

blushing.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste för dig är att uppgradera systemet till ett nyare, helst Leopard men Tiger funkar som "nödlösning". Sedan behöver du inte göra så mycket mer. Vill du så är det bra under Leopard att ha mycket minne, så utöka i så fall RAM-minnet. Under Tiger behöver du antagligen inte mer minne om du nu är van vid 768MB.

 

Att skaffa nytt grafikkort känns nästan helt onödigt, du lär inte uppleva några större vinster med det om du nu inte har saknat det hittills. Observera att du ska ha AGP-grafik precis som du själv skriver och inte PCI-grafik som Axelman skrev, och att det ska funka till Mac. Mac-anpassade grafikkort är dyra och svåra att få tag på, det är begagnat som gäller. PC-grafikkort kan i vissa fall flashas och fås att funka i en Mac, men det är nog överkurs tror jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...