Jump to content
Just nu i M3-nätverket

AHT utan skivor?

Kimgelotte1

Recommended Posts

Kimgelotte1

Hej!

Så som många andra har jag börjat få en hel del krascher/BSOD med min MBP 15" mid 2010.

Misstänker att det är logic-bordet som börjar krångla.

Har googlat och den sista lösningen som verkar återstå är att köra en apple hardware test.

Nu till mitt andra problem; Hur kör jag en AHT utan skivorna som kom med min dator?

Skivorna har varit på språng sedan urminnes tider, och jag känner ingen annan som sitter inne med samma årsmodell.

Jag såg på apples support-sida att man kan ladda ner en EFI som ska kunna köra AHT över nätet, men den fungerar inte på min dator,

får bara felmeddelande att EFIn inte fungerar med min dator (kanske är den redan installerad?).

Någon som har någon idé om hur jag ska ta mig tillväga, utan att behöva lämna in den och betala för en undersökning?

Kimgelotte1

Ja jag har gjort det, utan resultat. Händer ingenting när jag startar om och håller nere D under uppstart så jag antog att det inte fungerade med min dator.

Det kan vara så enkelt att du har RAM-minnesmoduler som inte är 100%-iga. Har du stoppat in mer minne så ta ur och pröva som den var innan. Har du inte stoppat i mer RAM så ta ur och prova en i taget ändå. Den kanske vanligaste anledningen till kernelpanic är RAM-minnen.

...

Det kan vara så att hårddisken antingen har magnetiska defekter eller värre fysiska som gör att det blir felläsningar som gör att OS X krachar. Kolla efter under Äpplet/OM den här datorn så står det vilket OS X du har och försök köpa en sådan skiva begagnad av typen retail som man köper i Mac-affären. Med den kan du felsöka och ominstallera systemet.

...

Torrenter, Spotify och Voddler klarar alldeles utmärkt att sänka OS X. Programvaran är inte 100%-ig.

...

Så det behöver inte alls vara en dyr fix utan det kan vara relativt enkelt och billigt!Tummeupp.gif

Glömde tillägga att om du inte har gjort backup på dina viktiga dokument och filer så är det prio ett!!!

Kimgelotte1

Har uppgraderat med 4st 4gb minnen, för ca 1 årsen, inte haft några problem med dom än.

Kan tilläggas att problemet har börjat uppstå dom senaste 2 veckorna, sen jag började lira Diablo 3 på datorn.

Det har varit mkt fram och tillbaka från blizzards sida ang. krascherna, men eftersom det även sker utanför spelet för min del, och då i synnerhet när jag INTE kör med extern monitor.

Du kan ha överfull hårddisk som gör att OS X inte kan "röra sig" som det ska. Dubbelklicka på hårddisksymbolen eller öppna ett Finderfönster så står det längst ner på ramen hur mycket som är tillängligt. Är det under 20 GB ledigt kan du ha svaret där.

Har min inlämnad för samma fel. Det är mycket riktigt risk för att det är logickortet. Dock verkar det som om det inte behöver vara TS408

Har du garanti kvar på datorn så skynda dig till närmaste verkstad. Ett nytt kort är tydligen riktigt dyrt.

Nu har de iaf officiellt "aldrig sett eller hört talas, om det felet, trots att jag lagat tusentals datorer"

Så för min del blev det först en ominstallation av OSx och en backup för 495:-

Personligen fick jag aldrig några skivor, gjorde inga heller, så det kan vara så att du helt enkelt inte haft några.

Löser du en AHT utna skivor vore det kanon om du kunde länka till den här, om det är ok för moddarna.

Kimgelotte1

Du kan ha överfull hårddisk som gör att OS X inte kan "röra sig" som det ska. Dubbelklicka på hårddisksymbolen eller öppna ett Finderfönster så står det längst ner på ramen hur mycket som är tillängligt. Är det under 20 GB ledigt kan du ha svaret där.

Jag har strax över 120gb ledigt på hdd, så det är inte det.

Har min inlämnad för samma fel. Det är mycket riktigt risk för att det är logickortet. Dock verkar det som om det inte behöver vara TS408

Har du garanti kvar på datorn så skynda dig till närmaste verkstad. Ett nytt kort är tydligen riktigt dyrt.

Nu har de iaf officiellt "aldrig sett eller hört talas, om det felet, trots att jag lagat tusentals datorer"

Så för min del blev det först en ominstallation av OSx och en backup för 495:-

Personligen fick jag aldrig några skivor, gjorde inga heller, så det kan vara så att du helt enkelt inte haft några.

Löser du en AHT utna skivor vore det kanon om du kunde länka till den här, om det är ok för moddarna.

Garantin är, vad jag förstått det bara 1 år utan apple care. Men man tycker att det borde finnas någon form av maskinvarufelsgaranti på iaf 3 år på en dator? Datorn är inköpt för snart 2 årsen,

så jag får nog kolla igenom mina papper och se vad dom säger ang garanti.

Får även försöka komma över AHT-skiva, på något sätt. Kan pma dig med mer info om det, ifall jag skulle få tag i någon.

Felet TS4088 Reparerar de upp till 3 år efter inköpsdatum. Dock, om jag förstått en del amerikanska forum rätt är det precis som med min maskin ofta så att den passerar deras test även om det är logic kortet och då byter de helt enkelt inte ut det.

Nu har jag fått olika uppgifter på vad ett nytt kan kosta, allt från 3k och uppåt ( teknikerns uppskattning) , någons som vet?

Jag har strax över 120gb ledigt på hdd, så det är inte det.

Garantin är, vad jag förstått det bara 1 år utan apple care. Men man tycker att det borde finnas någon form av maskinvarufelsgaranti på iaf 3 år på en dator? Datorn är inköpt för snart 2 årsen,

så jag får nog kolla igenom mina papper och se vad dom säger ang garanti.

Får även försöka komma över AHT-skiva, på något sätt. Kan pma dig med mer info om det, ifall jag skulle få tag i någon.

Apple lämnar bara ett års fabriksgaranti. KOnsumentverket har lagstiftat en treårig reklamationsrätt.

...

Skillnaden mellan dessa är att reklamationsrätten innebär att bevisbördan ligger på dig. Du måste kunna påvisa att det är ett fel som du inte kunnat orsaka utan som beror på undermålig komponent. Det låter inte som stor skillnad men i praktiken är det.

...

Innefattas felet i ett åtgärdsprogram är Apple frikostiga.

Konsumentköplagen ger konsumentskydd i tre år, dock ökar kraven på ursprungligt fel med tiden och man har "bevisbörda" efter ett halvår. Läs mer här. Ett logikkort, som ju inte utsätts för slitage i egentlig mening, borde räknas ha ett ursprungligt fel om det kraschar inom tre år, förutsatt att man inte kan påvisa fysisk skada, som en kraftig stöt, fysisk eller elektrisk. Som konsument ska man dock kunna visa att skadan inte har med "wear and tear" att göra. I praktiken hänger allt på hur hygglig säljaren är, om du inte gör ett grundligt detektivarbete med hjälp av oberoende fackman.

Kimgelotte1

Finns det något sätt för mig att se om det är just "TS4088" felet jag får? Syns detta i kernel logs?

Eller är det bara en benämning som tagits ur luften för att beskriva felet?

Finns det något sätt för mig att se om det är just "TS4088" felet jag får? Syns detta i kernel logs?

Eller är det bara en benämning som tagits ur luften för att beskriva felet?

Apple skriver här hur det går till, de har särskild programvara för det: "... Apple will run a software diagnostic test to determine if your computer qualifies for service for this issue. ..."

Har du förresten testat de föreslagna problemlösningarna som anges via länken ovan?

Kimgelotte1

Apple skriver här hur det går till, de har särskild programvara för det: "... Apple will run a software diagnostic test to determine if your computer qualifies for service for this issue. ..."

Har du förresten testat de föreslagna problemlösningarna som anges via länken ovan?

Ja, jag har testat utan resultat. Får prova lämna in den hos macforum, där den köptes och se om inte dom kan hjälpa mig, såvida det inte kostar mig skjortan.

Ja, jag har testat utan resultat. Får prova lämna in den hos macforum, där den köptes och se om inte dom kan hjälpa mig, såvida det inte kostar mig skjortan.

De borde ju kunna utföra det specifika testet med programvaran utan att det kostar dig skjortan, kan man anta.

All felsökning är kostnadsfri tror jag

Det brukar kosta en sisådär tusenlapp att få reda på vad det är för fel. Sen tillkommer reparationskostnaden om det inte faller under garantin för då blir det kostnadsfritt alltihopa.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...