Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blinkande/flimrig skärm- Alu MacBook


O.Soderberg

Rekommendera Poster

O.Soderberg

Hej,

 

har inte använt datorn så mycket och nu när jag slår på den så är den normal i några minuter men sen börjar skärmen blinka/ flimra vilket gör den i princip omöjlig att använda.

 

Bild på skärmen

 

Har sökt på problemet men inte hittat något vettigt.

Har reparerat permission och linkande standard grejer utan resultat.

 

Någon som vet vad problemet beror på och om det går att lösa?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Jag är inte Saida här men av den lilla information du gett så gissar jag på hårdvaruproblem i grafikdepartementet/moderkortet.

 

Laptops lever ett hårt liv och får utstå betydligt mer käftsmällar än en stationär.

 

Hade det varit ett mjukvaru/diskproblem så hade det nog märkts redan vid uppstarten. Grafikproblem som smyger sig på via tid är så gott som alltid termiska (brist på kylning - glapp i lödningar etc..

 

Prova att koppla in en extern skärm fär att utesluta den inbyggda skärmen. Kvarstår problemet?

 

Annars så är det nog (dyrt) moderkortsbyte som väntar.

 

Lycka till :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

har samma problem med min mb unibody late 2008,detta uppstår dock inte när jag kopplar in extern skärm,så det verkar vara glapp i nån kabel som går till skärmen,nån som vet om dettagår att fixa och hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en gammal mb unibody aluminium,som har ett märkligt fel.När datorn har varit i viloläge en längre stund (eller avstängd) så blinkar o flimrar skärmen i ca 30 sek,men när man använt den en liten stund så blir bilden riktig igen och det går att använda datorn som vanligt utan att problemet återkommer,utan endast vid uppstart/viloläge.Testade att koppla till min plasma-tv när den höll på att flimra men på tvn är bilden riktig så det borde ju inte vara logikkortet som är kasst utan nåt med själva skärmen på datorn.Vore grymt tacksam om någon upplevt detta eller har förslag på vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slagit samman två ämnen som innehåller samma problematik.

 

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du besvarar ju delvis din egen fråga, men eftersom felet avtar när datorn/skärmen blir varm för att återkomma när den är kall så gissar jag att felet ligger i bildskärmen eftersom felet inte reproduceras på en extern skärm. Kanske invertern som försörjer skärmen med ström?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du besvarar ju delvis din egen fråga, men eftersom felet avtar när datorn/skärmen blir varm för att återkomma när den är kall så gissar jag att felet ligger i bildskärmen eftersom felet inte reproduceras på en extern skärm. Kanske invertern som försörjer skärmen med ström?

 

hade också mina aningar om det kunde vara inverter-kablen,du vet möjligen inte var man kan få tag på en ny sådan och om det finns nån bra guide som visar hur man byter? hittar själv inget specifikt för min modell...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...