A_bite_of_the_apple Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Hej alla! För cirka 2 veckor sedan började min MacBook Pro 2010 uppföra sig märkligt. Den badbollar allt oftare numera, trots att jag inte har mer än webbläsaren igång. När jag tittar i Activity monitor så brukar iaf minst 2GB av 4 vara ledigt vad gäller RAM-minnet. Problemet började egentligen på allvar först för 3 dagar sedan. Efter att i vanlig ordning ha stängt av datorn på kvällen så vägrade den att starta upp normalt morgonen efter. Ofta stannar den vid grå äppleskärm och det snurrande grå hjulet. Om man låter den stå så startar den ibland upp efter ca 20 min. Dock går ingenting att använda och försöker man starta en applikation så fryser allt. Jag har provat följande: -reparation av behörigheter (en del småfel hittades men inget allvarligt vad jag kunde se i loggen) -återställning av PRAM. Har även försökt återställa SMC utan att detta har hjälpt. -den startar upp och fungerar i safe mode utan några som helst problem. -igår installerade jag om Lion. Det tog lång tid och när jag tittade på skärmen stod det "time to complete -23 minutes" varpå jag stängde av och startade om. Andra gången gick installationen bättre och nu sitter jag och skriver på datorn. Jag vågar dock inte starta om den eftersom jag är rädd att den inte ska starta igen. Trots att den går att använda är den mycket seg och badbollar ofta. Jag har kontrollerat hårddisken och har 90 av 249 GB ledigt. Mitt problem är att jag inte lyckas klura ut vad det är som har hänt. Mina gissningar faller trots detta på en hårddisk som kanske är på väg att ge upp, alternativt trasiga RAM-minnen. Är det någon som har ett bättre förslag? Mvh tacksam Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Har du provat en säker start? När du startar macen håll inne shift tills det kommer upp en progressbar, det brukar lösa mina problem oftast. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_bite_of_the_apple Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 ja jag har provat säker start (safe mode) men tyvärr fungerar inte det heller. Nu är datorn iofs bättre än innan men inte helt bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruksroy Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Ramminnet låter misstänkt. Du kan testa med hjälp av t.ex. Apple Hardware test http://support.apple.com/kb/HT1509 eller memtest86 http://www.memtest86.com/ Skriv gärna om du hittar felet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaffemax Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 1338891979[/url]' post='1546204']ja jag har provat säker start (safe mode) men tyvärr fungerar inte det heller. Nu är datorn iofs bättre än innan men inte helt bra. Nehepp jadu då måste det vara hårdvarurelaterat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_bite_of_the_apple Posted June 5, 2012 Author Share Posted June 5, 2012 Nehepp jadu då måste det vara hårdvarurelaterat. Jag tror det också Får hoppas att det "bara" är ett RAM-minne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Ofta stannar den vid grå äppleskärm och det snurrande grå hjulet. Om man låter den stå så startar den ibland upp efter ca 20 min. OM min dator hade gjort så hade jag misstänkt att den hade tappat bort startskivan. Kolla i Systeminställningar på Startskiva och se om Lion är vald. Det ska stå att Du har valt Mac OS X x.x.x. det du ger inte med att den syns i rutan. Äldre versioner av OS X kunde få detta fnatt. Huruvida Lion är bättre här vet jag inte. Inte heller om det löser ditt problem. Det är risk för att hårddisken annars håller på att hälsa hem. Backup..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael J Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Ramminnet låter misstänkt. Du kan testa med hjälp av t.ex. Apple Hardware test http://support.apple.com/kb/HT1509 eller memtest86 http://www.memtest86.com/ Skriv gärna om du hittar felet. Tänkte testa min min MBP Pro 13" med Apple Hardware Test. Jag höll ned D-tangenten medan datorn startade, men det kom inget test. Gick därför till "Computers that can be upgraded to use Lion Internet Recovery", men där är de nyaste MBP 13" från tidigt 2011.* Min är från sent 2011 (nyligen uppgraderad till OSX 10.8.1), så vad gör jag nu? *Download and install an updated EFI Firmware ROM for these computers to use the OS X Internet Recovery feature: MacBook Pro (13-inch, Early 2011) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.